De Accountantsdienst: CONTROLEUR OF PARTNER? In de afgelopen jaren is de Accountantsdienst van Rabobank Nederland gereorganiseerd. Werkwijze en structuur zijn ingrijpend veranderd. Wat merkten en merken de banken daarvan? Heeft de reorganisatie het beoogde effect opgeleverd? Na een onderzoek dat in 1989 en 1990 plaats vond, heeft de reorganisatie bij de Accountantsdienst in de afgelopen jaren haar beslag gekregen. De reorga nisatie is thans afgerond. Ook aan de plaatselijke banken is deze reorganisatie bepaald niet geruisloos voorbijgegaan. De banken moesten wennen aan een nieuwe structuur waarbij de vertrouwde regionale indeling (vanuit de toenmali ge negen regiokantoren) plaats maakte voor een gewestelijke (vanuit drie ves tigingen), maar ze moesten vooral wen nen aan veel nieuwe gezichten. Boven dien werd het aantal medewerkers van de dienst als gevolg van de uitstroom aanvankelijk sterk gereduceerd, waar door de werkzaamheden te lijden had den onder onderbezetting. Het hoofd van de Accountantsdienst, drs. E.J. van der Stroom RA, kijkt 1111 met tevredenheid terug op dit reorganisatieproces. In zijn ogen heeft het voldaan aan de centrale doelstelling: het verhogen van de kwa liteit van de dienst en daardoor een be ter zicht op de risico's die in het bank bedrijf worden gelopen. 'We hebben een periode achter de rug waarbij het hoofd accent lag op de personele component. Zo zijn er nieuwe mensen binnengeko men met een qua opleiding en achter grond zwaar profiel. Voor de reorgani satie hadden wij een bezetting van 300 medewerkers. Op dit moment hebben wij er ongeveer 225. Dit aantal zal ove rigens op grond van de eenachtste ope ratie opnieuw moeten worden geredu ceerd. Ik heb echter wel het gevoel dat we een prima ploeg mensen in het veld hebben, een ploeg die onze verwachtin gen waarmaakt', aldus Van der Stroom. Een zwaarder accent op operational audit In het hele proces heeft ook een an dere invulling van de taken van de dienst haar plaats gekregen. Na de zomer zal deze gewijzigde aanpak zichtbaar wor den. De primaire taak van de Accoun tantsdienst lag van oudsher bij het be oordelen van de betrouwbaarheid, de 'getrouwheid', van de jaarrekening. Het onderzoek daarnaar wordt de financial audit genoemd. Daaruit ontstond, voor al onder invloed van de toenemende be hoefte aan informatie over het reilen en zeilen van de bank, de taak van de ac countant om een oordeel te geven over de kwaliteit van het functioneren van de bank. Deze kwaliteit hangt samen met de mate van beheersing van de activiteiten en de daarmee gepaard gaande risico's, alsmede met de mate van doeltreffend heid en doelmatigheid die daarbij wordt betracht. Een dergelijk onderzoek heet in het vakjargon de operational audit. Van der Stroom: 'Operational audit. thans de primaire taak van de dienst, vraagt een ander type accountant en ik heb de over tuiging dat wij er door ons wervings- en opleidingsbeleid in zijn geslaagd dat an dere type beschikbaar te krijgen.' Hoge eisen De aanpak van deze operational audit is uitgewerkt door een Stuurgroep Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 5 pagina 18 Verfürden: 'toegevoegde waarde voor bestuurders en management'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 18