dat ze gewoon bij hun vertrouwde kantoor konden worden geholpen Het dienstencentrum dient uitsluitend een ondersteunende functie te hebben', aldus Neuvel. Een van de eersten die het dien stencentrum betrok, was de algemeen directeur van de fusiebank, de heer J.Th.N. Buurman. Samen met de overi ge leden van het directieteam en enkele medewerkers vulde hij de toen nog vrij wel lege noodhuisvesting. Over onge veer een j aar zal de nieuwbouw worden betrokken. Het werkgebied van de bank is betrekkelijk klein. Vanuit het centraal gelegen dienstencentrum kunnen alle bankkantoren binnen 10 a 15 minuten worden bereikt. Er is bovendien sprake van een zeer homogeen werkgebied. De bedrijven hebben vrijwel allemaal direct of indirect te maken met groenteteelt, zaadveredeling en bloembollenteelt. Binnen het werkgebied zijn ook twee veilingen gevestigd: de groente- én de bloembollenveiling. Buurman ziet voor de leden van de bank grote voordelen aan deze fusie: 'De ontwikkelingen in het gebied gaan razendsnel. Ik vind dat je als Rabobank bij dergelijke ontwik kelingen een centrale rol moet kunnen spelen. Dat konden we niet als indivi duele banken. Na de fusie lukt dat wel. We zijn nu een belangrijke partij en kunnen daarmee heel nadrukkelijk de belangen van onze leden behartigen. Men kan niet langer om ons heen. Dat geldt voor de gemeentelijke overheden, ondernemersverenigingen, de standsor ganisaties, maar evenzeer voor een in- stelling als de Kamer van Koop- handel. Ook onze financiële par- ticipatie in het bedrijventerrein. waar we ons nieuwe hoofd- kantoor gaan vestigen, is een voorbeeld van onze invul- ling van ledenbetrokken- heid. Het geeft ons een duidelijke positie in dit gebied, waarvan onze leden kunnen profite- ren. Het is immers ook in hun belang dat de regio beschikt over een kwalitatief goed bedrijventer rein met alle benodigde voorzieningen. Zo participeert onze bank ook in de werkzaamheden van de Stivas - afdeling Westfriesland, de Stichting ter Verbete ring van de Agrarische Structuur. Deze stichting heeft onderzoek gedaan naar de vestiging van glastuinbouwbedrijven in onze regio. Een ander voorbeeld van de voordelen voor onze leden ligt in het feit dat de fusie ons in staat heeft gesteld de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren. We hebben een aantal spe cialisten kunnen aantrekken, terwijl we ook een goed gestructureerd relatiebe heer tot stand hebben kunnen brengen', aldus een tevreden Buurman. 'De mate van ledenbetrokkenheid wordt vaak afgemeten aan het aantal be zoekers van de algemene vergadering', aldus Mol. 'Ik zie die ledenbetrokken heid bij ons ook in de wijze waarop on ze leden zich thuis voelen bij hun bank en de extra's die wij hen kunnen bieden. We hebben ervoor gekozen de bestaan de hoofdkantoren te handhaven. De al daar werkzame kantoordirecteuren heb ben een ruime mandatering. Zij zijn voor ons bij uitstek de representanten van de bank. Zij moeten zich manifesteren in de gemeenschap en we ervaren dat dat ook wordt gewaardeerd. Zo heeft ook iedere kantoordirecteur een eigen budget om bepaalde maatschappelijke doelen, die een uiting vormen van de betrokkenheid van de bank, te steunen. We hebben een breed samengestelde raad van toezicht van 12 leden. In hen zien we de typische vertegenwoordigers van de leden. Op basis van de ervaringen gedu rende de afgelopen twee jaar kan ik con cluderen dat onze visie een juiste was. Onze leden voelen zich ook bij deze grotere bank echt betrokken. Maar he lemaal tevreden zijn we nog niet. Zo hebben we vrij kort na de fusie het ini tiatief genomen met de leden een soort kennismakingsbijeenkomsten te beleg gen. We hadden het plan om dat te doen in alle plaatsen waar we een kantoor hebben. We wilden dan eens met de le den praten over ons financieringsbeleid en andere aangelegenheden die je wat minder gemakkelijk kunt bespreken in het wat formele verband van een alge mene vergadering. We hebben onze tournee echter moeten afbreken toen bleek dat onze leden daar weinig be langstelling voor hadden. We vonden het jammer. Zo zie je dat niet elk initia tief om de leden meer bij de bank te be trekken ook slaagt. Maar nogmaals: het bezoek aan de algemene vergadering vind ik maar één aspect van de leden betrokkenheid. Veel belangrijker vind ik het bijvoorbeeld te merken dat onze leden achter het beleid van de bank staan om een daadwerkelijke invloed uit te oefenen op de ontwikkelingen binnen onze regio.' Neuvel komt nog even terug op het bezoek aan de algemene vergadering. 'Wij stellen hoge eisen aan de kwaliteit van deze vergaderingen. In ons uitnodi- gingenbeleid richten we ons echt op on ze 'vitale' leden. Met hen willen we in contact komen. We discussiëren met hen over het gevoerde beleid en de plan nen voor de toekomst. We zijn nog niet helemaal tevreden met de belangstel ling, maar we zien wel een duidelijke groei. Het is een geleidelijk proces. Ook bij de oude bank kenden we die aanpak. We kiezen dus ook niet voor een exter ne spreker omdat we alle aandacht wil len besteden aan de ontwikkelingen bij de bank zelf. In de toekomst houden we onze algemene vergadering in eigen huis. In het nieuwe hoofdkantoor is daarmee rekening gehouden. We willen daar ook onze seminars beleggen en an dere bijeenkomsten voor onze leden', aldus Neuvel. Men kan niet meer om ons heen Ook in het jaarverslag van de bank wordt de verbondenheid met het werkgebied tot uitdrukking gebracht. Kantoordirecteuren met ruime mandatering Geen spreker nodig op de algemene vergadering Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 5 pagina 17

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 17