In de CKV van 19 mei jl. is een
voorstel tot wijziging van het salarissys
teem aan de orde geweest. Gekozen is
voor het HAY-systeem dat al enige jaren
voor de hogere functies hij Rabobank
Nederland wordt toegepast. In de opzet
van het nieuwe systeem zal een werk
groep van directeuren toezicht houden op
de voortgang van het project en de kwa
liteit van de uitvoering. Volgens planning
zullen de nieuwe indelingsadviezen de
besturen in het najaar van 1994 bereiken,
zodat met ingang van 1995 indeling in de
nieuwe salarisschalen kan plaatsvinden.
Circulairel 3/761d.d. 11 augustus 1993
De Rabobankorganisatie staat voor
een moeilijke taak. De eerste stappen in
het programma van kostenreductie zijn
gezet. Maar het allerzwaarste probleem
vormt de noodzakelijke personeelsre
ductie. Dit probleem vraagt nadrukke
lijk de aandacht van de bestuurders van
onze banken. In de komende drie a vier
jaar zal de personeelsomvang jaarlijks
met minstens 1.000 medewerkers moe
ten worden teruggebracht. De werk
zaamheden binnen de bank zijn ingrij
pend aan het veranderen. Een groot deel
van de baliediensten wordt overgeno
men door elektronische distributievor
men, terwijl de administratieve verwer
king van transacties als aparte discipline
vrijwel gaat verdwijnen. Deze werk
zaamheden worden nu veelal uitgevoerd
door medewerkers met een betrekkelijk
laag opleidingsniveau. De werkzaamhe
den die daarvoor in de plaats komen, zijn
gecompliceerder, waarvoor tenminste
een MBO-opleiding is vereist. Juist door
het vele routinematig werk, heeft de
Rabobankorganisatie te maken met een
groep van ruwweg 8.000 personen,
waarvan de opleiding ontoereikend is
om in de toekomst te kunnen functione
ren in een andere functie binnen de bank.
Speciaal voor hen is het MEAO-traject
in het leven geroepen. Aanvankelijk was
de animo voor het traject groot, maar dit
jaar valt het aantal meldingen tegen.
Actueel
Waar staat de Rabobank in 1998? (Zie ook de blzz. 5-7 van deze uitgave)
(uit de toespraak van drs. H.H.F Wijffels tijdens de Algemene Vergadering 1993 waarin hij
een beeld geeft van de Rabobank in 1998)
1. De eenachtste-operatie is succesvol uitgevoerd en heeft meer opgeleverd dan we in
het begin voor mogelijk hielden. De Interne Arbeidsmarkt heeft een belangrijke rol gespeeld
bij de reductie en interne herplaatsing van ons personeel. Omvangrijke opleidingsprogram
ma's in het kader van de Rabobank Academie droegen daaraan eveneens sterk bij. De kos
ten zijn teruggebracht tot een niveau waardoor de combinatie 'goed bankieren' en een 'goed
financieel resultaat' weer structureel gewaarborgd is.
2. In 1998 zijn er nog ongeveer 500 lokale banken. Bij een plaatselijke Rabobank wer
ken gemiddeld 45 a 50 medewerkers. De organisatie bestaat niet meer uit overwegend klei
ne, maar uit overwegend middelgrote banken. Dat sluit ook aan bij de veranderingen in het
ledenbestand. De afstand tussen de grootste en de kleinste bank is sterk gereduceerd.
3. De balie als centraal verkooppunt heeft sterk aan betekenis ingeboet. Een groot deel
van de distributie van routinediensten is overgenomen door elektronische distributievormen,
met name door automaten en door elektronisch thuisbankieren.
4. De administratieve verwerking van transacties door plaatselijke banken is als aparte
discipline grotendeels verdwenen. Transactieverwerking is geïntegreerd in het verkooppro
ces, verder geautomatiseerd en op onderdelen, bijvoorbeeld de OLA en OLO, gecentraliseerd.
5. Het gevolg is dat plaatselijke banken organisaties zijn, waar hoofdzakelijk commer
ciële taken worden verricht. De marktbewerking heeft zich ontwikkeld van receptief/af
wachtend naar pro-actief. De cliënten worden ook thuis opgezocht en actief benaderd met
aanbiedingen die bij hun situatie passen. Commerciële informatiesystemen bieden daarbij
ondersteuning. EDAB heeft dan twee benen: het kostenbeen en het commerciële been en dat
staat een stuk steviger.
6. De spaarbank is aanzienlijk vereenvoudigd. Er zijn nog twee soorten spaarprodukten:
de rekening met vaste termijnen en de direct opvraagbare spaarrekening, naar het model van de
Rabobank Rendement Rekening. Deze vereenvoudiging impliceert ook een meer efficiënte werk
wijze en lagere kosten. Dat is hard nodig om het spaarbedrijf concurrerend en rendabel te hou
den. En zelfs dan zal de kostprijs van spaarmiddelen dicht bij de kapitaalmarktrente liggen.
7. De Allfinanz-aanpak heeft vergaand vorm gekregen. Er is een breed aanbod van bank-
verzekerings- en beleggingsdiensten. Als cliënten dat willen, kunnen die produkten worden
geïntegreerd. De samenwerking met gelieerde partijen zoals Interpolis en Robeco is geïn
tensiveerd. Ook 'private banking', maatwerk voor vermogende particulieren, heeft zijn plaats
gekregen. Het aandeel van de provisieopbrengsten binnen het totaal van de baten is duide
lijk hoger geworden.
8. We beschikken over een hoogwaardige technologische infrastructuur. LAURA - al
le banken hebben dat - en RTN zijn de kernelementen. Produktsystemen zijn ingrijpend ver
nieuwd en aangevuld met expertsystemen en commerciële informatiesystemen. De lokale
bank kan met deze infrastructuur de cliënt flexibel benaderen. Dit geldt zowel voor het pro-
duktaanbod als voor de distributiemethode.
9. Iedere vorm van bevoogding door Rabobank Nederland van de plaatselijke banken
behoort tot het verleden. Rabobank Nederland is een afgeslankt, ondersteunend en facilitair
centrum, dat de plaatselijke banken in staat stelt de behoefte aan financiële diensten in het
werkgebied efficiënt te vervullen. Het centrale bankbedrijf is uitgegroeid tot een volwaardig
renderend internationaal wholesale-bankbedrijf. Op onderdelen is er nauwe samenwerking
met de plaatselijke banken, als het gaat om gespecialiseerde dienstverlening.
10. Via het Centrale Bankbedrijf is er een rechtstreekse en open verbinding tussen pro
fessionele financiële markten en aangesloten banken. Dat is ook wel nodig, want de omvang
van de onderhandse leningen zal sterk zijn toegenomen: tot ongeveer f 30 miljard. De rente
vergoeding aan lokale banken over de tegoeden bij Rabobank Nederland zal niet meer zijn
belast met winstoverheveling. En evenmin met kostenverrekening. De interne financiële ver
houdingen zullen grondig zijn vernieuwd.
INTERNE BERICHTEN
Salarissysteem voor (onder)directeuren
Aantal aanmeldingen MEAO-traject
teleurstellend
Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 5 pagina 12