In de CKV van 19 mei jl. is een voorstel tot wijziging van het salarissys teem aan de orde geweest. Gekozen is voor het HAY-systeem dat al enige jaren voor de hogere functies hij Rabobank Nederland wordt toegepast. In de opzet van het nieuwe systeem zal een werk groep van directeuren toezicht houden op de voortgang van het project en de kwa liteit van de uitvoering. Volgens planning zullen de nieuwe indelingsadviezen de besturen in het najaar van 1994 bereiken, zodat met ingang van 1995 indeling in de nieuwe salarisschalen kan plaatsvinden. Circulairel 3/761d.d. 11 augustus 1993 De Rabobankorganisatie staat voor een moeilijke taak. De eerste stappen in het programma van kostenreductie zijn gezet. Maar het allerzwaarste probleem vormt de noodzakelijke personeelsre ductie. Dit probleem vraagt nadrukke lijk de aandacht van de bestuurders van onze banken. In de komende drie a vier jaar zal de personeelsomvang jaarlijks met minstens 1.000 medewerkers moe ten worden teruggebracht. De werk zaamheden binnen de bank zijn ingrij pend aan het veranderen. Een groot deel van de baliediensten wordt overgeno men door elektronische distributievor men, terwijl de administratieve verwer king van transacties als aparte discipline vrijwel gaat verdwijnen. Deze werk zaamheden worden nu veelal uitgevoerd door medewerkers met een betrekkelijk laag opleidingsniveau. De werkzaamhe den die daarvoor in de plaats komen, zijn gecompliceerder, waarvoor tenminste een MBO-opleiding is vereist. Juist door het vele routinematig werk, heeft de Rabobankorganisatie te maken met een groep van ruwweg 8.000 personen, waarvan de opleiding ontoereikend is om in de toekomst te kunnen functione ren in een andere functie binnen de bank. Speciaal voor hen is het MEAO-traject in het leven geroepen. Aanvankelijk was de animo voor het traject groot, maar dit jaar valt het aantal meldingen tegen. Actueel Waar staat de Rabobank in 1998? (Zie ook de blzz. 5-7 van deze uitgave) (uit de toespraak van drs. H.H.F Wijffels tijdens de Algemene Vergadering 1993 waarin hij een beeld geeft van de Rabobank in 1998) 1. De eenachtste-operatie is succesvol uitgevoerd en heeft meer opgeleverd dan we in het begin voor mogelijk hielden. De Interne Arbeidsmarkt heeft een belangrijke rol gespeeld bij de reductie en interne herplaatsing van ons personeel. Omvangrijke opleidingsprogram ma's in het kader van de Rabobank Academie droegen daaraan eveneens sterk bij. De kos ten zijn teruggebracht tot een niveau waardoor de combinatie 'goed bankieren' en een 'goed financieel resultaat' weer structureel gewaarborgd is. 2. In 1998 zijn er nog ongeveer 500 lokale banken. Bij een plaatselijke Rabobank wer ken gemiddeld 45 a 50 medewerkers. De organisatie bestaat niet meer uit overwegend klei ne, maar uit overwegend middelgrote banken. Dat sluit ook aan bij de veranderingen in het ledenbestand. De afstand tussen de grootste en de kleinste bank is sterk gereduceerd. 3. De balie als centraal verkooppunt heeft sterk aan betekenis ingeboet. Een groot deel van de distributie van routinediensten is overgenomen door elektronische distributievormen, met name door automaten en door elektronisch thuisbankieren. 4. De administratieve verwerking van transacties door plaatselijke banken is als aparte discipline grotendeels verdwenen. Transactieverwerking is geïntegreerd in het verkooppro ces, verder geautomatiseerd en op onderdelen, bijvoorbeeld de OLA en OLO, gecentraliseerd. 5. Het gevolg is dat plaatselijke banken organisaties zijn, waar hoofdzakelijk commer ciële taken worden verricht. De marktbewerking heeft zich ontwikkeld van receptief/af wachtend naar pro-actief. De cliënten worden ook thuis opgezocht en actief benaderd met aanbiedingen die bij hun situatie passen. Commerciële informatiesystemen bieden daarbij ondersteuning. EDAB heeft dan twee benen: het kostenbeen en het commerciële been en dat staat een stuk steviger. 6. De spaarbank is aanzienlijk vereenvoudigd. Er zijn nog twee soorten spaarprodukten: de rekening met vaste termijnen en de direct opvraagbare spaarrekening, naar het model van de Rabobank Rendement Rekening. Deze vereenvoudiging impliceert ook een meer efficiënte werk wijze en lagere kosten. Dat is hard nodig om het spaarbedrijf concurrerend en rendabel te hou den. En zelfs dan zal de kostprijs van spaarmiddelen dicht bij de kapitaalmarktrente liggen. 7. De Allfinanz-aanpak heeft vergaand vorm gekregen. Er is een breed aanbod van bank- verzekerings- en beleggingsdiensten. Als cliënten dat willen, kunnen die produkten worden geïntegreerd. De samenwerking met gelieerde partijen zoals Interpolis en Robeco is geïn tensiveerd. Ook 'private banking', maatwerk voor vermogende particulieren, heeft zijn plaats gekregen. Het aandeel van de provisieopbrengsten binnen het totaal van de baten is duide lijk hoger geworden. 8. We beschikken over een hoogwaardige technologische infrastructuur. LAURA - al le banken hebben dat - en RTN zijn de kernelementen. Produktsystemen zijn ingrijpend ver nieuwd en aangevuld met expertsystemen en commerciële informatiesystemen. De lokale bank kan met deze infrastructuur de cliënt flexibel benaderen. Dit geldt zowel voor het pro- duktaanbod als voor de distributiemethode. 9. Iedere vorm van bevoogding door Rabobank Nederland van de plaatselijke banken behoort tot het verleden. Rabobank Nederland is een afgeslankt, ondersteunend en facilitair centrum, dat de plaatselijke banken in staat stelt de behoefte aan financiële diensten in het werkgebied efficiënt te vervullen. Het centrale bankbedrijf is uitgegroeid tot een volwaardig renderend internationaal wholesale-bankbedrijf. Op onderdelen is er nauwe samenwerking met de plaatselijke banken, als het gaat om gespecialiseerde dienstverlening. 10. Via het Centrale Bankbedrijf is er een rechtstreekse en open verbinding tussen pro fessionele financiële markten en aangesloten banken. Dat is ook wel nodig, want de omvang van de onderhandse leningen zal sterk zijn toegenomen: tot ongeveer f 30 miljard. De rente vergoeding aan lokale banken over de tegoeden bij Rabobank Nederland zal niet meer zijn belast met winstoverheveling. En evenmin met kostenverrekening. De interne financiële ver houdingen zullen grondig zijn vernieuwd. INTERNE BERICHTEN Salarissysteem voor (onder)directeuren Aantal aanmeldingen MEAO-traject teleurstellend Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 5 pagina 12

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 12