Baron Van Verschuer: Luisteren naar onze leden! De Algemene Vergadering 1993 zal de geschiedenis ingaan als de vergadering waarin de colbertjes thuis konden worden gelaten. Een snikhete vergadering daar in de Utrechtse Irenehal. De vergadering stond in het teken van de voorzitterswisseling bij de Raad van Beheer, maar ook in het teken van verandering. Daarmee begon Baron Van Ver schuer zijn openingstoespraak ter ge legenheid van de 95e vergadering van onze organisatie. Een verandering niet zozeer in de samenstelling van de beheerscolleges, alswel in onze ban caire bedrijvigheid. Hij stond geruime tijd stil bij de gevolgen die een toenemende individualisering in onze maatschappij heeft voor ons handelen. Deze trend stelt in zijn ogen hoge eisen aan de beantwoording van de vraag op welke wijze wij dienstbaar kunnen zijn aan het groeps- of individueel belang van de mensen waarvoor we moeten werken: 'We hebben ons af te vragen: ziet en merkt het lid van de plaatselijke bank, de ondernemer, nog dat wij voor hem bezig zijn? Doen we zaken die an deren niet doen of niet kunnen? Of doen we het anders? Doen we het beter? En de plaatselijke bank. ziet die nog dat Ra bobank Nederland met haar activiteiten voor die plaatselijke bank bezig is? Als ik me ergens zorgen over maak dan is het over ons vermogen te luisteren naar wat onze leden nodig hebben!' Algemene Vergadering naar de leden van de banken en naar het management en de medewerkers is basisvoorwaarde voor elke communi catie. Vooral luisteren is van belang. Ik kan het ook zo zeggen: Het luiste rend vermogen van ons allen, het veel meer op buiten dan op binnen gericht zijn, zal de grootste aan dacht moeten hebben. Niet alleen omdat de klant, het lid, moet en kan zeggen wat hij van ons verlangt, maar ook en vooral omdat dit het hart is van onze coöperatieve doelstelling. Het is tegelijkertijd bron voor vernieuwing', aldus Van Verschuer. De beste van Nederland Van Verschuer sloot zijn openings toespraak af met de constatering dat hij Onderlinge communicatie verdient veel meer aandacht Onderzoeken naar de wijze waarop binnen de plaatselijke banken en Rabo bank Nederland met elkaar wordt ge communiceerd, geven aan dat het met de communicatie in onze organisatie niet best is gesteld: 'Als we echt resul taat willen verwachten van wat we aan veranderingen willen doorvoeren, dan is het onvoldoende dat we van bovenaf wat zeggen, zonder ons bezig te houden met de vraag of de boodschap wel bij de geadresseerde aankomt. Ook op dat ter rein zal de dialoog niet alleen moeten worden geïntensiveerd, maar tevens heel nadrukkelijk gecontroleerd. Maar ook en vooral omgekeerd. Luisteren met een dankbaar hart zijn functie op deze vergadering zou overdragen aan de heer Meijer. Maar ook met een gerust gevoel: 'Er is met deze organisatie niets Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 4 pagina 5

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 5