Ook voor wat betreft het perso neelsbeleid heeft de bank Didam al eni ge ervaring met krimp. Jansen: 'Eigen lijk is het niet zozeer naar aanleiding van de eenachtste operatie dat we bezig zijn met ons personeelsontwikkelings beleid. Daar zijn we al zo'n vijfjaar mee bezig. Toen zaten we met personeels aantallen iets boven de norm. We heb- De vraag hoe het in de komende ja ren moet met het personeel, zowel kwantitatief als kwalitatief, krijgt ook veel aandacht van het bestuur. Directeur Aleven: 'In de bestuursvergadering van vanavond ligt een aantal voorzetten op tafel. Daar wil ik graag de visie van het bestuur op weten. Met name op de vraag hoe we de organisatie voor de komende jaren moeten inrichten. Het personeels- beleid krijgt continu aandacht in de be stuursvergaderingen. Twee problemen spelen daarin een centrale rol. Allereerst is dat de vraag hoe we met name de be tere mensen binnen krijgen. Daarnaast hebben we het vraagstuk van de mede werkers die moeilijk ergens anders weer aan de slag komen, terwijl hun niveau geleidelijk onvoldoende wordt voor het werk dat ze zouden moeten verrichten. Hoe ga je daarmee om? Voor een aan tal mensen boven de 45 jaar die al heel veel jaren bij de bank werken, hebben we het project Mens en Werk ingescha keld. Dat heeft bij enkele medewerkers positief uitgepakt. Bij anderen is het vlammetje niet aangegaan. Op een aan tal van 41 mensjaren zijn er vier mede werkers het MEAO-traject ingegaan. Als ik naar onze bank kijk en de lijn doortrek naar de hele organisatie, gaat het ook om grote aantallen. Daar moet wat aan gebeuren.' ben wat efficiency-drives gehad en nu zitten we er getalsmatig iets onder. Dit eerste jaar van de kostenbesparingsope ratie liggen we prima op koers. We ha len de doelstelling, zonder dat we ons daar nou echt bovenmatig voor hoeven in te spannen. We hebben de touwtjes nog iets strakker aangehaald.' BBK treedt op als adviseur van de plaatselijke banken. Zodra de continuïteit van een bedrijfsrelatie in gevaar komt, wordt BBK inge schakeld. Zo'n 15 projectleiders opereren door het hele land. Iedere projectleider is gespecialiseerd in één of meer bedrijfstakken. De eerste taak van BBK is te trachten de continuïteit van het bedrijf veilig te stellen. Randvoorwaarde daarbij is dat de positie van de bank zoveel mogelijk wordt beschermd. De afgelopen jaren slaagde deze op zet in 50 a 60% van de gevallen. BBK kon haar begeleiding sta ken, omdat het tij zo was gekeerd, dat de plaatselijke bank alleen ver der kon. Dat de teruglopende conjunc tuur niet aan de banken voorbijgaat toont de toename van het aantal door BBK begeleide financieringen in het afgelopen jaar met ruim 30% wel aan. Tijdig aanmelden van de probleemfinancieringen bij BBK is heel belangrijk. 'Wachten vermin dert de manoeuvreermogelijkheden van een bedrijf, vertelt Jan Mole naar van BBK. 'Het valt onderne mers vaak zwaar zich te realiseren, en ook te accepteren, dat hun be drijf in de problemen is geraakt. De bank heeft hierbij een belangrijke taak. Liquiditeitsproblemen zijn vaak de eerste voortekenen van slecht weer. Door de ondernemer op zulke momenten nadrukkelijk de spiegel voor te houden en strik te afspraken te maken, helpt de bank de klant de situatie onder ogen te zien. Als de bank niet reageert kan dat de ondernemer daarentegen de indruk geven dat de problemen wel meevallen.' Molenaar waar schuwt de banken voor de ongun stige ontwikkeling van de jurispru dentie rond opzeggen of inperken van kredietfaciliteiten. Er moet vroegtijdig en schriftelijk worden gecommuniceerd, anders loopt de bank in een later stadium extra ri sico's. 'Hierin ligt voor het bestuur een belangrijke bewakingsrol. Tij delijke kredietuitbreidingen dienen beperkt en echt tijdelijk te zijn. Dat moet de klant ook duidelijk zijn', aldus Molenaar. Personeelsbeleid H.G.J. Welling W G A. Banning drs. B F H Jansen Begeleiding Bijzondere Kredieten (BBK) Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 4 pagina 22

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 22