Van den Broek: DE DIRECTEUR ALS KOORDDANSER De afgelopen maanden hebben de besturen veel informatie ontvangen over zaken die te maken hebben met hun directeur. In december ontvingen zij de uitgave 'Bank in ontwikkeling, directeur in beweging'. Begin dit jaar ontvingen zij een brochure over normprofielen voor directeuren en informatie over de managementleergangen die dit jaar van start gaan. Wij spraken over deze verhoogde aandacht met Hoofddirectielid H. van den Broek en met het hoofd van de vakgroep Management binnen Bedrijfsvoering Aangesloten Banken, Karei van Vugt. Het personeels(ontwikkelings)be- leid van de organisatie behoort tot de aandachtsgebieden van de heer Van den Broek. Bedrijfsvoering Aangesloten Banken, de Centrale Dienst Personeel en de Regiokantoren rapporteren aan hem. Die eenheden zijn betrokken bij de ontwikkeling van het personeelsbeleid en hebben taken bij de ondersteuning van banken op deze ter- Managementleergangen directeuren reinen.Het staat voor mij vast dat de or ganisatie veel dient te investeren in de kwaliteit van de directeuren. Wij ver wachten buitengewoon veel van een di recteur van een plaatselijke bank. Hij moet een koorddanser zijn die weet om te gaan met onze gecompliceerde ver houdingen. Hij heeft te maken met het coöperatieve karakter van zijn bank, de vereniging, met bestuur en raad van toe zicht, met zijn personeel, met Rabobank Nederland en dan ook nog eens met een markt die geweldig in beweging is. Bovendien zal een afnemend aantal di recteuren worden belast met de be sturing van steeds grotere en complexe re banken. Wij van onze kant moeten al les in het werk stellen om hen maximaal te ondersteunen. De nu ontwikkelde managementleer gangen zijn daar een uitstekend voor beeld van', aldus Van den Broek. Vol gens Van Vugt is er nu meer ordening aangebracht in de hulpmiddelen die in de laatste jaren zijn ontwikkeld. 'Zo zijn er nieuwe typologieën van Rabobanken ontwikkeld. We onderscheiden banken die opereren op het algemeen basis niveau, banken met een middenprofiel, banken met een ABC-profiel en banken met een HID-profiel. Bij de eerste cate gorie denken we aan banken met een personeelsbezetting tussen de 20 en 50. Deze banken opereren in een tamelijk rustige omgeving en richten zich op het standaardniveau van de dienstverlening. Een bank met een ABC-profiel opereert in een werkgebied waar een zogenoemd Agri-Business-Complex aanwezig is of ontstaat: denk bijvoorbeeld aan het Westland. Bij zo'n bank werken tussen de 60 en 130 mensen. Van een dergelij ke bank wordt veel deskundigheid ver wacht op gespecialiseerd terrein. De HID-bank is daarmee vergelijkbaar, zij het dat in haar werkgebied Handel, In dustrie en Dienstverlening domineren. Banken met een Middenprofiel zitten tussen de allereerste categorie en de ABC- en HID-banken in. Door die in deling in typologieën van banken wordt het ook gemakkelijker profielen voor di recteuren vast te stellen, kwaliteiten en eigenschappen waarover directeuren van dergelijke banken moeten beschikken. We hebben dat vastgelegd in de bro chure over normprofielen voor directeu ren', aldus Van Vugt. Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 3 pagina 8 Van Vugt: 'De belang rijkste impuls voor de ontwikkeling van een directeur is misschien wel een regelmatige functiewisseling.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 8