Klankbordgroep Bestuurders: INVLOED, MAAR OP DE ACHTERGROND Ongeveer vijfjaar geleden werd bin nen Bedrijfsvoering Aangesloten Ban ken de Vakgroep Bestuurders ingesteld. Deze kleine eenheid is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van bestuurders- conferenties, themadagen voor bestuur ders, de Leidraad Bestuurders en derge lijke. Daarnaast houden de medewerkers van deze afdeling zich bezig met be leidsmatige ontwikkelingen rondom het besturen van een Rabobank. Reeds bij de instelling van deze Vakgroep werd vast gesteld dat haar doelgroep, de leden van besturen en raden van toezicht, nauw diende te worden betrokken bij de werk zaamheden ervan. Besloten is toen een Klankbordgroep in het leven te roepen, bestaande uit ervaren bestuurders uit het hele land, één uit elke Regio. Gevraagd of ongevraagd geeft zij commentaar op zaken die met de werkzaamheden van de Vakgroep en dus met het besturen van een bank te maken hebben. De leden van de Klankbordgroep worden betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe bestuur dersconferenties. De Klankbordgroep heeft ook een belangrijke rol gespeeld bij het ontstaan van 'Bank Bestuurder' en 'Bank in beeld voor bestuurders'. Ge sproken is daarbij over de redactiefor mule, de frequentie, de vormgeving en dergelijke. Kortom: de Klankbordgroep is een uitermate belangrijk gezelschap dat gro te invloed heeft op allerlei zaken waar mee de bestuurder vanuit Rabobank Ne derland wordt benaderd. Zij komt zes maal per jaar bijeen. De heer L. van den Berg is al bijna 25 jaar voorzitter van het bestuur van de Rabobank Flevoland, een bank die - me de op zijn aandringen - veel tijd en ener gie steekt in het verbeteren van de rela tie met haar leden. Vijf jaar geleden werd hij door de toenmalige Regiodi recteur benaderd om zitting te nemen in de Klankbordgroep. Hij werd lid van het eerste uur. 'Er zijn grote mentaliteits- verschillen tussen bestuurders. Vaak zijn dat regionaal bepaalde verschillen. Ik zou daar meer inzicht in willen hebben. Ik mis dan ook bepaalde dwarsverban den waar bijvoorbeeld voorzitters van banken elkaar kunnen treffen. Je hebt uitsluitend te maken met je eigen bank. met buurbanken en met je kring. Voor de rest merkje nauwelijks wat er elders leeft. De directeuren hebben zich in dat opzicht beter georganiseerd. We hebben natuurlijk wel ons blad Bank Be stuurder, waarin bestuurders uit het land aan het woord worden gelaten. Die dwarsverbanden tref ik wel aan in de Klankbordgroep. Dat scherpt ons in ons functioneren. Het uiteindelijke resultaat van onze discussies leidt naar mijn me ning tot een produkt van de Vakgroep, waarmee vrijwel alle banken goed uit de voeten kunnen. Er wordt goed naar ons geluisterd en het komt regelmatig voor dat een nieuwe conferentie of een nota herhaaldelijk bij ons op de agenda heeft gestaan voordat wij er ons akkoord aan geven', aldus Van den Berg die in de loop van dit jaar afscheid neemt van zijn bank en dan ook zal terugtreden als lid van de Klankbordgroep. Een ander lid van het eerste uur is de heer P.A. Willemsen, voorzitter van het bestuur van de Rabobank Oosterhout en onder meer lid van de Centrale Kring vergadering. Ook hij kan bogen op een veeljarige bestuurservaring, niet alleen bij de Rabobank, maar ook in het Gemeen tebestuur van Oosterhout, waar hij 20 jaar wethouder was. 'Ik ben buitengewoon ingenomen met het informele karakter van onze Klankbordgroep. Je vertegen woordigt geen groepering. Dat geeft een extra dimensie aan een dergelijk lid maatschap. Ik heb het gevoel dat we ook daardoor onbevangen en heel effectief kunnen opereren. Ik geloof ook niet dat bij een dergelijk college benoeming door bijvoorbeeld de Centrale Kringvergade ring toegevoegde waarde zou hebben. Mijn ervaring is dat je een overlegvorm die een formeel karakter heeft gekregen, zo moeilijk weg krijgt. We werken heel plezierig onderling samen. We vullen el kaar goed aan, vooral ook omdat we zo divers van achtergrond zijn. Dat is een goede zaak en maakt het ook voor dc me dewerkers van de Vakgroep duidelijk dat bepaalde zaken wellicht toch een andere prioriteit verdienen dan zij denken. Je merkt overigens wel dat het geruime tijd duurt, voordat je elkaar in zo'n klank bordgroep goed verstaat. Dat is voor mij een argument om geen voorstander te zijn van een te beperkte zittingsperiode. Eigen lijk zou een rooster van aftreden niet no dig moeten zijn en dan denk ik niet alleen aan onze Klankbordgroep, maar ook aan andere overlegvormen en met name aan plaatselijke banken. We moeten met el kaar de volwassenheid opbrengen om mensen die niet (meer) goed functione ren te adviseren zich niet herkiesbaar te stellen. Het is geen goede zaak als je je moet laten helpen door 'de bel van het rooster van aftreden' om afscheid te kun nen nemen van een minder goed functio nerend lid van een bestuur', aldus Wil lemsen. De Rabobankorganisatie functioneert op basis van 'georganiseerd vertrouwen'. Om dat te bereiken is overleg nodig: in bekende colleges zoals Kringen en de Centrale Kringvergade ring Maar ook overleg in minder bekende verbanden, zoals de Klankbordgroep Bestuurders. Waar houdt deze Klankbordgroep zich mee bezig? Wij spraken daarover met twee leden, de heren L. van den Berg (Rabobank Flevoland) en P.A. Willemsen (Rabobank Oosterhout). Grote verschillen in opvattingen Geen behoefte aan een formeel karakter De Klankbordgroep Bestuurders. V.l.n.r de heren Hofland (Rabobank Midden-Westland), Van Arendonk (Rabobank Venlo en Blerick), Van den Berg (Rabobank Flevoland), Heerkens (Rabo bank Wijchen), Wassenaar (Rabobank Vries), Lammerschaag (Rabobank Zuivelbank Alkmaar), Van Elderen (Rabobank Best) en Willemsen (Rabobank Oosterhout). Op de foto ontbreekt de heer Osinga van de Rabobank Bergum e.o. Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 3 pagina 5

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 5