De Rabobank als superaker: VERZUIMBELEID KRIJGT NIEUWE STIMULANS Sedert een aantal jaren draagt de Rabobankorganisatie het eigen risico in het kader van de Ziektewet. Daartoe is overgegaan omdat het ziekteverzuim bin nen onze organisatie onder het landelijke gemiddelde ligt, zodat aanzienlijke kos tenbesparingen mogelijk zijn door het fi nanciële risico van ziekte over te nemen van de Bedrijfsvereniging. Hierdoor be hoort de Rabobank tot de groep 'gele akers', een merkwaardige uitdrukking. De naam 'aker' is afgeleid van de afkor ting AfdelingsKas Eigen Risico. Naar verwachting per 1 januari 1994 zullen werkgevers worden gecon fronteerd met een aanscherping van de bepalingen in de Ziektewet. Voorde Ra bobank betekent dit dat zij gedurende de eerste zes weken van de Ziektewet ook verantwoordelijk zal worden voor de controle op het ziekteverzuim. Dat wordt nu nog door het GAK gedaan. De werk gever die in staat en bereid is de contro le gedurende het gehele Ziektewetjaar zelf uit te voeren en daarvoor ook toe stemming heeft van de Bedrijfsvereni ging, heet in het jargon 'Superaker'. 'De aanpak van ziekteverzuim en het terugdringen van arbeidsongeschikt heid worden in toenemende mate een taak voor de onderneming zelf. De re cente wetgeving legt steeds meer verant woordelijkheden op het bordje van de werkgever. Bij onze banken zijn dat de besturen. Zij moeten dus goed weten welke consequentie een en ander heeft voor hun eigen bank. De ervaringen die wij hebben opgedaan met het zelf dragen van het financiële risico van ziektever zuim, zijn positief. Ons ziekteverzuim ligt relatief laag. De kosten van het ver zuim worden omgeslagen over onze ban ken. met dien verstande dat er sprake is van een zekere differentiatie. Banken met een meer dan gemiddeld verzuim - waaronder Rabobank Nederland - beta len een hogere bijdrage dan banken met een geringer verzuim. Hiervan gaat dui delijk een prikkel uit om het ziektever zuim terug te brengen. Onze BGD on dersteunt de banken daarbij. Controle op ziekteverzuim vindt tot nu toe echter nog steeds plaats door het GAK. Dat versterkt het gevoel van veel leidinggevenden dat zij nauwelijks een verantwoordelijkheid hebben voor zieke medewerkers. Bij in voering van het Superakerschap als ge volg van de nieuwe wetgeving, wordt de werkgever in het gehele Ziektewetjaar verantwoordelijk voor de preventie, de begeleiding en de controle. Naar onze mening kunnen die taken het beste van uit één 'loket', namelijk de BGD, wor den uitgevoerd. Voor de uitvoering daar van hebben wij een model ontwikkeld dat is afgestemd met de Bedrijfsvereni ging. Volgens dat model zal de manager zelf in eerste aanleg contact met zijn zie ke medewerker dienen op te nemen en doet de BGD in de controlesfeer in prin cipe in de eerste weken van de ziekte niets. Na drie weken ziekte vult de zieke medewerker een vragenlijst voor de BGD in en pas na zes weken verzuim komt de BGD echt in beeld. De ervaring leert dat op dat moment alweer ruim 98% van de zieken aan de slag is (93% is na drie weken weer terug op de bank). In de tussenliggende periode kan overigens de BGD wel worden ingeschakeld op ver zoek van de manager of de medewerker, en ook als de ingevulde vragenlijst daar toe aanleiding geeft', aldus Hageraats. Door de begeleiding van de zieke medewerker gedurende de eerste zes we ken grotendeels in handen te leggen van het eigen management, kan in een vroeg tijdig stadium een bepaalde spanning in de werksituatie aan het licht komen die mede het verzuim heeft veroorzaakt. In de huidige praktijk wordt dat vaak als een motief voor ziekteverzuim gehan teerd zonder dat er initiatieven worden genomen om hieraan iets te doen. Als dit probleem pas na verscheidene weken aan het licht komt, is het vaak te laat en komt de zieke medewerker niet zelden in een uitzichtloze situatie terecht. Deze gewijzigde aanpak stelt ove rigens wel eisen aan het management. Managers die enigszins huiverig tegen over deze 'nieuwe' verantwoordelijk heid staan, krijgen de gelegenheid deel te nemen aan een workshop over ziek teverzuim. De Rabobankorganisatie kan het su perakerschap bereiken als tenminste 75% van de banken de wens daartoe uitspre ken. De nieuwe situatie zal leiden tot een geringe uitbreiding van de BGD. Zo ligt het in de bedoeling per gewestelijk BGD team één arbeidskundige aan te stellen die ondersteuning kan bieden bij herin treding van langdurige zieke medewer kers. Hageraats verwacht echter dat de totale kosten lager zullen uitkomen, om dat de controlekosten van het GAK ver vallen. 'Die kostenbesparing is in de hui dige tijd natuurlijk een goede zaak. Wat ik echter veel belangrijker vind, is dat wij als organisatie een veel betere greep heb ben op het hele ziekteverzuimprobleem. We gaan geen gemakkelijke tijd tege moet, hetgeen ongetwijfeld ook gevol gen zal hebben voor het ziekteverzuim. Met het Superakerschap hebben we een heel belangrijk instrument om veel ac tiever dan thans het geval is het ziekte verzuim te bestrijden.' In de komende weken zullen de besturen van de plaatselijke banken een besluit moeten nemen over het superakerschap. Een besluit met belangrijke consequenties voor het socia le beleid. Het hoofd van de Bedrijfsgezondheidsdienst Rabobank (BGD). drs. J.M.J. Hageraats, zet uiteen wat het superakerschap inhoudt en wat het belang ervan is. Hageraats: 'De aanpak van ziekteverzuim en het terugdringen van arbeidsongeschiktheid worden in toenemende mate een taak voor de onderneming zelf.' Ziekteverzuim terugdringen Begeleiding zieke medewerker wordt taak voor management Hoe wordt de Rabobank superaker? Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 3 pagina 22

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 22