Van Maldegem, DE MAN VAN DE COMMISSIE We kennen veel commissies in onze organisatie. Er is er echter maar één waarover regelmatig wordt gesproken en die bekend is onder de naam van haar voorzitter: de Commissie Van Maldegem. Deze commissie werd in 1976 ingesteld om de financiële verhoudingen binnen onze organisatie in kaart te brengen. Het werk van deze commissie speelt nog steeds een uitermate belangrijke rol in de relatie tussen Rabobank Nederland en de aangesloten banken. Wij zochten de thans 75-jarige naamgever van deze commissie op in zijn woonplaats Emmeloord. "Gij moet voorzitter worden van de commissie die zich gaat bezighouden met de financiële verhoudingen binnen onze organisatie.' De heer P.G. van Maldegem kan zich nog goed de woor den van de toenmalige voorzitter van de Raad van Beheer, de heer C.G.A. Mer- tens, herinneren. Daarmee nodigde de ze hem uit het voorzitterschap op zich te nemen van een commissie die zich moest gaan belasten met een discussie over 'de financiële verhoudingen tussen de centrale bank en de aangesloten ban ken. alsmede tussen de aangesloten ban ken onderling'. Deze commissie kwam voort uit de Structuurcommissie, waar van de heer Van Maldegem ook lid was. De Structuurcommissie is kort na de fu sie ingesteld om een groot aantal struc turele vragen die na de fusie waren over gebleven, te beantwoorden. Eén van de belangrijkste problemen was ongetwij feld het uniformeren van de financiële verhoudingen binnen de nieuwe orga nisatie. De Structuurcommissie vond dat onderwerp te specialistisch om het direct in een dergelijk groot college te behandelen, vandaar het voorstel hier voor een aparte commissie in het leven te roepen. Van Maldegem: 'Ik heb die benoeming aanvaard met het verzoek dat ik zou worden betrokken bij het aan zoeken van de overige leden van de commissie. Dat was geen enkel pro bleem. Het werd een sterke commissie, met ervaren bestuurders en directeuren van aangesloten banken. Aan de dis cussies werd deelgenomen door een af vaardiging van de Hoofddirectie, waar onder haar voorzitter, en een zware ver tegenwoordiging van stafmensen vanuit Rabobank Nederland. De tweede af spraak was dat de commissie alle ruim te zou krijgen en dat geen enkele deur bij Rabobank Nederland op slot zou blijven. Dat betekende dat wij mensen bij Rabobank Nederland aan het werk konden zetten om allerlei zaken voor ons uit te zoeken en dat is zeer regel matig gebeurd.' Veel werk verricht De heer Van Maldegem kijkt met plezier terug op de werkzaamheden van 'zijn' commissie. 'We zijn in februari 1976 begonnen en twee jaar later kon den we ons rapport aan de organisatie presenteren. We leefden natuurlijk nog heel sterk in de sfeer van de twee orga nisaties. Die hadden allebei regels om de interne financiële verhoudingen te beheersen en het was onze taak daar het beste uit te halen en een samenhangend systeem te ontwikkelen. Er is veel werk verricht, ook door de mensen van Rabobank Nederland. Vooral ook omdat wij als commissie in bepaalde opzichten nadrukkelijk verder wilden gaan dan de toen bestaande regelgeving. Zo stond ons al vanaf het begin voor ogen dat de kos ten van Rabobank Nederland op een meer rechtvaardige wijze moesten wor den verrekend met de banken waarvoor die kosten werden gemaakt. Het bleek buitengewoon moeilijk die kosten goed boven water te krijgen en rechtvaardige en logische verdeelsleutels te vinden. We hebben ons daarnaast beziggehou den met de interne regelingen, zoals de Rente-, de Liquiditeits- en de Solvabi- liteitsregeling. Een ander moeilijk hoofdstuk was ongetwijfeld de verde ling van de reserveringscapaciteit tus sen de plaatselijke banken en de centra le bank. Ook hebben we veel aandacht geschonken aan de problemen van de grote stadsbanken. Reeds toen was ge constateerd dat die banken onevenredig Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 2 pagina 6 Van Maldegem: 'We wilden verder gaan dan de toen be staande regelgeving

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 6