De Bedrijfsvoering in de SCHIJNWERPERS lijkheid in de besluitvorming. Ook werd in die conferenties gepleit voor een doelmatiger ondersteuning van de ban ken. Een groot deel van de toen ge maakte opmerkingen heeft inmiddels geleid tot beleidsaanpassingen bi j Rabo bank Nederland. Aan de hand van een aantal voorbeelden werd dit door de heer Balm geïllustreerd. Door de Directeur Bedri jfsvoering, drs. P.P.M. van der Weijden, werd ver volgens het centrale thema van de/.e dag toegelicht: 'Naar een kwalitatief goede en efficiënte bedrijfsvoering'. Hij ging hierbi j in op de noodzaak, maar ook op Het motto 'Naar een kwali tatief goede en ef ficiënte bedrijfs voering' werd vervolgens uitgewerkt in een drietal inleidingen. De eerste gaf meer inzicht in de wijze waarop ook het distributiebeleid een bijdrage aan kos tenbesparing kan leveren. De directeu ren konden door middel van een ge filmde simulatie een indruk krijgen van de inrichting van de bankhal waarbij re kening is gehouden met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de verkoop van bankdiensten. Vervolgens werd een beeld ge schetst van de gevolgen van de infor matietechnologie op de processen bij de bank en de inzet van het personeel daar bij. Die processen kunnen sterk worden gestroomlijnd en gestandaardiseerd. Veel routinematig werk kan vervallen. Op 26 en 27 januari woonden in de regio Bergen op Zoom 87 directeuren de themadagen bij. Zij werden aan het begin van de dag verwelkomd door hun regiodirecteur, drs. A.M.A.W. Balm. Door hem werd allereerst teruggeblikt op de Directeurenconferenties die begin 1992 zijn gehouden. In deze conferen ties zijn door de directeuren in de rich ting van Rabobank Nederland veel sig nalen afgegeven die met name betrek king hadden op de noodzaak van een betere communicatie en meer duide- de mogelijkheid de kosten van het bank bedrijfterug te brengen. In zijn ogen lag de sleutel hiervoor voor een zeer be langrijk deel in de bedrijfsvoering van de bank. Met name in zaken zoals dis tributie, de systemen en processen, en de personele organisatie. Deze zaken zijn onderling sterk verweven. Hij on derstreepte hierbij het belang van de in formatietechnologie. die het mogelijk maakt de processen binnen de organi satie volstrekt anders in te richten. Dit heeft ingrijpende gevolgen voor de be sturing en de structuur van de bank. Maar ook voor de medewer kers die niet al leen op een ande re wijze zullen moeten gaan wer ken, maar waar aan ook hogere en andere eisen zul len worden ge steld. Hieruit kan een besparing voortkomen van 10 a 15%. Dat blijkt uit de eerste re sultaten van het EDAB-project. Als daarnaast ook LAURA haar plaats in het proces heeft ingenomen, moet een be sparing tot 25%) mogelijk zijn. In de derde inleiding werd ingegaan op de personele consequenties van de ze ontwikkelingen. Die zullen fors zijn, zeker als daarbij ook nog de vele fusies worden betrokken. Het aantal perso neelsleden zal sterk afnemen. Veel functies zullen in de komende jaren ver vallen. terwijl aan andere functies nieu we eisen zullen worden gesteld. Dit vraagt bijzonder veel van het manage ment. Met minder mensen zal een ho gere prestatie moeten worden geleverd. Tijdig zal in open communicatie met het personeel duidelijkheid moeten worden gegeven over een sterk veranderend werkaanbod. Gedurende deze dag werd na elke inleiding een discussieronde ingelast om met de inleiders en met elkaar van gedachten te wisselen over het gebode- ne. Wat daarbij opviel was een grote be trokkenheid van de directeuren bij de onderwerpen. Ook werd een sterk be roep gedaan op Rabobank Nederland om met goed hanteerbare hulpmiddelen ondersteuning te verlenen bij deze ver anderingen. Alom werd het belang in gezien om daar waar dit mogelijk is tot maximale uniformiteit te komen, als dit maar niet tot gevolg heeft dat de her kenbaarheid van de individuele bank voor leden en cliënten wordt geschaad. Maar juist de bedrijfsvoering leent zich voor een grotere uniformiteit dan de huidige. De rode draad in deze discus sies was de noodzaak dingen samen te doen met gebruikmaking van de kennis bij de aangesloten banken en bij Rabo bank Nederland, of, zoals een directeur het noemde: 'het organisatievertrouwen moet worden hersteld.' De voor alle deelnemers inspan nende dag werd afgesloten met een - in ieder geval in Bergen op Zoom - sfeer volle maaltijd. Begin dit jaar waren alle directeuren van aangesloten banken te gast op de regiokantoren om kennis te nemen van een aantal belangrijke ontwikkelingen in de bedrijfsvoering van de banken. Dit onderwerp zal ook centraal staan in de Beleidsdagen voor Bestuurders die in maart worden gehouden. Een impressie van de in de Regio Bergen op Zoom gehouden Themadag. De bedrijfsvoering is de sleutel voor kostenbesparing in de organisatie. Sleutel voor kostenbesparing in de organisatie Meer doen met minder mensen Grote betrokkenheid bij discussie Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 2 pagina 18

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 18