Prof. Van Luuk: 'Bestuurders zijn per definitie MAATSCHAPPELIJK GEVOELIG' In de Centrale Kringvergadering van 24 maart komt een opmerkelijk onderwerp aan de orde: een brochure over de Signatuur van de Rabobank, over normen en waarden in een coöperatieve bankorganisatie. Wat is het belang om energie te steken in een dergelijke nota en waarom een bespreking op bestuurlijk niveau? Je kunt tegenwoordig geen krant meer openslaan en geen discussiepro gramma op de T.V. bekijken, of er wordt aandacht gevraagd voor het vraagstuk van de normen en waarden. Waar komt die aandacht vandaan? Is het een modeverschijnsel dat vanzelf weer over gaat, of moeten wij er van uitgaan dat ook binnen onze orga nisatie steeds vaker houdingen en han delingen worden getoetst aan regels, waarover wij nadrukkelijk hebben ge praat? Wij spraken hierover met prof.dr. H.J.L. van Luijk, hoogleraar in de be drijfsethiek. een bij uitstek deskundige op dit terrein. 'Normen en waarden is een onder werp van alle tijden, maar ik moet toe geven dat juist in de huidige tijd veel aandacht naar dit onderwerp uitgaat. En dat is begrijpelijk. Iedere samenleving heeft behoefte aan bepaalde normen, die als houvast kunnen worden gehanteerd bij het handelen. De naoorlogse gene ratie heeft gevoelige verschuivingen meegemaakt op dit terrein. De normge- ving vanuit religie, politiek en traditie heeft duidelijk aan gezag ingeboet. Toch blijft de behoefte aan houvast, aan normgeving bestaan. Houvast wordt ge vonden in steeds wisselende allianties, waarbij soms politieke partijen, soms een baan of functie en dan weer de re latie met een bepaalde persoon of groe pering bepalend zijn. In de huidige tijd speelt daarbij ook nog een rol de over vloed aan informatie die wij individu eel te verwerken hebben. Die informa tie roept veel vragen op. Alles ligt min der vast dan in het verleden; ligt minder voor de hand. De omgeving vraagt om standpunten, om stellingnames, maar evenzeer om het afleggen van verant woording. Daar verklaar ik ook de be- Normen en waarden hoefte uit dat steeds meer groeperingen, maar ook ondernemingen behoefte heb ben hun normen op papier te stellen en deze normen te bespreken met hun me dewerkers. En dat wordt dan niet ge daan omdat het in zo'n onderneming niet goed gaat en om dat men als het ware behoefte heeft aan het wat strakker formuleren van de regels, maar omdat men alom behoefte gaat voelen aan een moreel houvast: waar om doen we de dingen eigenlijk zoals we ze doen? We leven in een tijdperk van individualisering. Je zou kunnen stellen dat juist een dergelijk op het in dividu gericht tijdperk weinig behoefte zou hebben aan discussies over normen en waarden. Toch is het tegendeel waar. Individualisering heeft namelijk te ma ken met de autonomie van mensen die staan voor normen die ze belangrijk vin den. Individualisering wordt ten on rechte vaak gelijk gesteld met norm loosheid', aldus prof. Van Luijk. Dienstbaarheid en verantwoordelijkheidsgevoel Hij onderscheidt twee soorten co des waarin de normen en waarden zijn vervat. In de eerste plaats zijn dat streef- codes die open zijn en een beeld geven van een bepaald na te streven ideaal in houding en gedrag, maar die moeilijk afdwingbaar zijn. Daarnaast onder scheidt hij grenscodes, waarin vrij exact is aangegeven hoe mensen zich in be paalde situaties dienen te gedragen en vooral welke gedragingen zij moeten nalaten. 'De door de Rabobank opge stelde code is overwegend een streefco- de en dat past naar mijn gevoel goed in uw coöperatieve structuur. Een nadeel hiervan is overigens wel dat lezers zo'n code vaak wat wollig zullen vinden. U gebruikt termen zoals dienstbaarheid en Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 2 pagina 16

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 16