Wat is EDAB? aanbevelingen om bepaalde processen anders in te richten, deeltaken te laten vervallen of organisatorisch anders te beleggen. Vaak resulteert dit in het ver vallen van een gedeeltelijke formatie plaats. In een 'vastliggende' organisa tiestructuur is het vaak moeilijk om bij voorbeeld een kwart- of een halve formatieplaats te laten vervallen. Als je echter toch met een reorganisatie bezig bent. kun je wat soepeler met dit soort uitkomsten ontgaan. Bij de nieuwe op zet kan direct rekening worden gehou den met een te voorziene lagere bezet ting voor bepaalde functies. Bovendien kun je door taken te combineren, ver vallende formatieplaatsen opvullen." Personeel nauw betrokken "Ook psychologisch zijn er voor delen in zo'n situatie van 'schuivende panelen'. De mensen zijn bezig na te denken over een andere invulling van hun functie. Je ziet dan veel creativiteit om bepaalde consequenties goed op te vangen. Naar mijn mening verliest ED- AB veel van haar effect als banken wel bereid zijn een bepaalde stroomlijning van procedures over te nemen, maar de daarbij behorende afslanking van het werkapparaat niet betrekken." De heer Schretlen voegt hieraan toe: "Bij al de ze veranderingen is het personeel zeer nauw betrokken geweest. We hadden een groot aantal werkgroepen, waarin alle wijzigingsvoorstellen zijn behan deld. Er is heel open gecommuniceerd en ook daardoor heb ik het stellige ge voel dat de verbeteringsvoorstellen goed zijn gevallen. In dit verband speelt mis schien ook een rol dat het bestuur inmid dels op advies van Rabobank Nederland heeft besloten de Richtlijn sociaal plan van toepassing te verklaren." De bank heeft enkele voorstellen die tot een directe besparing leiden zonder dat zij zware personele conse quenties hebben, al ingevoerd. Andere voorstellen wachten nog op de afron ding van de aanpassingen binnen de eigen organisatie. Een belangrijk deel van de voorstellen kan echter pas wor den ingevoerd als er ook bij Rabobank Nederland bepaalde besluiten zijn ge nomen. Deze besluiten liggen met na me in de sfeer van aanpassingen in de automatisering en het centraliseren van bepaalde verwerkingsprocessen die nu nog bij de banken plaatsvindt. Hoewel daaraan inmiddels een hoge prioriteit is gegeven, zal het toch nog geruime tijd duren voordat daarvan de resultaten zichtbaar zijn. De echte besparingen liggen dus wat verder in de toekomst. Toetsende rol bestuur De rol van het bestuur bij het EDAB-proces was nadrukkelijk een toetsende. "Wij zijn geen bankiers en we weten erg weinig van allerlei proce dures binnen de bank. Wat de beste routing is voor bepaalde transacties, daar hebben wij geen oordeel over. Daar heb je professionals voor. Wij hebben ons beperkt tot de grote lijnen van het proces en onze aandacht met name gericht op de vraag welke conse quenties EDAB zou kunnen hebben voor onze kostenontwikkeling en voor onze interne structuur. We weten nu in grote lijnen wat er gaat gebeuren. Dat past in onze verantwoordelijkheid. Verder willen we echt niet gaan. We hebben voldoende ervaring met onze directie opgedaan om te weten dat de verzorging van de details bij haar in goede handen is. We hebben wel de tijdlijnen goed in de gaten gehouden en hebben ons laten informeren over de voortgang van de werkzaamheden van de functionarissen van Rabobank Nederland en McKinsey Company", aldus de heer Schretlen. EDAB doet een fors beroep op de inzet van de directie, maar ook van de afdeling Bedrijfsvoering. Deze moet gegevens verzamelen, zaken doorreke nen en nieuwe procedures opstellen. Voor de commerciële mensen ligt het tijdsbeslag aanzienlijk lager. De heer Schretlen besluit: "We zijn blij dat we in een vroeg stadium met EDAB in zee zijn gegaan. Ik ben ervan overtuigd dat we mede hierdoor onze bank goed op orde hebben en dat we veel mogelijkheden hebben onze kos tenstructuur wezenlijk te verbeteren. Dat is ook daarom van belang omdat wij in die sfeer verder willen gaan. Ook de opgave om onze kosten nog eens met tenminste eenachtste te verminde ren komt nu op ons af. Ik hoop overi gens wel dat ook Rabobank Nederland haar rol verder goed zal invullen. Tweederde van de besparing kan im mers pas worden gerealiseerd als daar voor bij Rabobank Nederland voorzie ningen zijn getroffen, met name in de automatisering. Dat geeft me soms een gevoel van afhankelijkheid waar ik me wel eens zorgen over maak en waar door ik me nu niet rijker wil rekenen dan ik ben." Onze organisatie is goed in afkor tingen. Sinds een klein jaar steekt de af korting EDAB regelmatig haar kop op. Vandaar een korte toelichting. EDAB, voluit Efficiency Drive Aangesloten Banken, heeft tot doel aan te tonen dat verwerkingsprocessen bij de aangesloten banken doelmatiger kunnen worden uitgevoerd en dat daardoor aan zienlijke besparingen zijn te realiseren. Een team van Rabobank Nederland heeft, met ondersteuning van McKinsey Company. een onderzoek ingesteld bij vijf banken, waaronder de bank Tilburg. Uit dit onderzoek is gebleken dat grote besparingen mogelijk zijn als de verwerkingsprocessen bij aangesloten banken meer worden gestandaardiseerd en onnodige handelingen daarbij verval len. Ook zijn besparingen mogelijk door het centraal verwerken van acceptgiro's. Eurocheques en girobetaalkaarten en door bepaalde geautomatiseerde hulp middelen in een eerder stadium aan de banken beschikbaar te stellen. Met name dit laatste vereist toch nog een door looptijd van enkele jaren en niet geringe ontwikkelkosten. Inmiddels is bij een tweede groep banken de EDAB-methode en de daar voor benodigde doorlooptijd van vijf weken getoetst. Gesteld kan nu worden dat bij een consequente toepassing van de voorstellen ruim 15% van de arbeids plaatsen bij de aangesloten banken kan vervallen. Aan alle banken zal ondersteuning worden aangeboden om dit proces te doorlopen. De besparingsvoorstellen zouden volgens de berekeningen moeten leiden tot een jaarlijkse kostenreductie op orga nisatieniveau van ongeveer 170 mil joen. Het is dan overigens wel noodzake lijk dat ook de eerder genoemde centrale verwerking en de versnelde beschikbaar stelling van geautomatiseerde hulpmid delen gerealiseerd zijn. Dit besparings niveau zal derhalve in de eerste jaren nog niet kunnen worden bereikt. De besparingen door EDAB vor men slechts een gedeelte van de 'een achtste operatie', iets minder dan de helft om precies te zijn. Het restant zal moeten worden gevonden in zaken zoals een efficiënter gebruik van de automati sering (LAURA), van het kantorennet (het nieuwe distributiebeleid) en door produktiviteitsverhoging en het verla gen van de overheadkosten bij de bank. EDAB levert niet alleen de mogelijk heid om tot kostenreductie te komen, maar introduceert vooral een andere ma nier van kijken naar de verwerkingspro cessen. Dat is zeker zo belangrijk! Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 1 pagina 9

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 9