We staan samen voor de klus Het laatste volle jaar van zijn voorzitterschap was bestuurlijk gezien geen gemakkelijk jaar. De communicatie binnen de organisatie gaf aanleiding tot kritiek. Maar ook de buitenwereld liet de Rabobankorganisatie overduidelijk weten dat de voorgenomen maatregelen om het betalingsverkeer minder verliesgevend te maken, niet op prijs werden gesteld. Een interview met de voorzitter van de Raad van Beheer, mr. O.W.A. Baron van Verschuer, waarin hij terugblikt op 1992 en vooruitkijkt naar 1993. "We zijn inderdaad verrast door de felle reacties uit de markt over ons voornemen het particuliere betalings verkeer te tariferen. We waren ineens ons imago als aardige, vriendelijke bank kwijt. Men had het van ons niet verwacht. En het jaar was eigenlijk zo goed begonnen. De breed opgezette 'Rabobank. Aangenaam' campagne die informeerde over onze wat minder be kende kwaliteiten, was goed aangesla gen. De markt en veel van onze leden reageerden er uitgesproken positief op. De reacties hebben me nadien wel aan het denken gezet. En eigenlijk waren die reacties ook wel te verwachten. Met die tarifering zijn we definitief een nieuwe weg ingeslagen. Niet langer die aardige bank, maar een zakelijke bank. Een zakelijke bank die moet calculeren om haar coöperatieve doelstelling te kunnen waarmaken. We kunnen ons gewoon niet meer veroorloven een duur betalingsverkeer in stand te hou den als we tegelijkertijd onze leden willen bedienen met lage tarieven. Onze strategie is inderdaad veranderd en ons voornemen paste in die strate gie. In dat opzicht hebben we een vrij scherpe wending moeten maken. Ik ben er echter van overtuigd dat we met die wat meer zakelijke aanpak op de lange re termijn de beste keuze hebben ge maakt. We komen die deuk in ons ima go wel weer te boven. De fout die we hebben gemaakt en die ik mezelf ook aanreken, is dat we er onvoldoende zicht op hadden dat dit beleid moest worden uitgedragen door onze mede werkers aan de balie. Die vrouwen en mannen hebben we blootgesteld aan veel kritiek. Zij moesten immers in veel gevallen de eerste reacties opvan gen", aldus de heer Van Verschuer. Voor 1993 ziet hij bestuurlijk een grote uitdaging voor de organisatie, een uitdaging die zich zeer nadrukkelijk aandiende in het voorbije najaar. "We worden nu met een voor ons volledig nieuwe situatie geconfronteerd. In de afgelopen tientallen jaren hebben we kunnen bewijzen dat wij groei kunnen managen. De organisatie groeide en met haar onze marktaandelen, ons ba lanstotaal en ons resultaat. We hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de groei van de werkgelegenheid in Nederland. We hebben een prima posi tie bereikt. We zijn Triple A bank, sol vabel en waren in staat onze coöpera tieve opdracht gestalte te geven. Maar de omstandigheden waaronder wij wer ken, zijn in een hoog tempo veranderd als gevolg van een toenemende druk op de marges en een snelle stijging van de kosten. Bovendien is de markt tussen de banken verdeeld. Verhoging van marktaandelen gaat moeizaam en mondjesmaat. Onze koers voor 1993 staat in het teken van krimp. Krimp van onze kosten, krimp in ons personeels- Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 1 pagina 5 "Met die tarifering zijn we definitief een nieuwe weg ingeslagen. Niet langer die aardige bank, maar een zakelijke bank."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 5