gehuurd. Bestuursvoorzitter Van den Oord: "Dit was gewoon ook op zakelij ke argumenten de beste oplossing. De lokatie was goedkoop. Later hebben we het pand gekocht, toen we de ervaring hadden opgedaan dat het uitstekend in onze opzet paste." Kostenbeheersing speelt een be langrijke rol bij de bank Bomme- lerwaard-Zuid. Mevrouw Oerlemans vertelt dat de collegeleden hier heel be wust mee bezig zijn. "En dat staat alle maal in het teken van het coöperatief bankieren. Zo laag mogelijke kosten om goede tarieven aan de leden te kun nen bieden." Directeur Hendriks zegt dat de bank op dit moment een kosten- percentage heeft van 1,9. "We hebben een periode gekend waarin de kosten 2,65% bedroegen van het balanstotaal. Maar we zitten nu al een aantal jaren onder de twee procent. We weten waar we willen uitkomen: het vermogen moet relatief in stand blijven en als de kosten bekend zijn. weet je welke ruimte je hebt in de tarievensfeer. Het streven is om onder de twee procent te blijven. Dat betekent overigens wel dat je heel selectief te werk moet gaan." De organisatiestructuur wordt ge kenmerkt door korte lijnen. Na de fusie heeft de bank lange tijd een tweehoof dige directie gehad. Later werd dit om gezet in een eenhoofdige directie met een adjunct-directeur. Mevrouw Oer lemans licht toe hoe dat tot een kosten besparing leidt. "Het is een heel platte organisatie. Er zitten hier veel mensen qua functie op hetzelfde niveau, waar door ze heel gemakkelijk met elkaar communiceren. We steken veel geld in opleidingen, maar daarvoor wordt wel wat van de medewerkers gevraagd." Van den Oord vult aan: "Er wordt op een vriendelijke manier toch optimale prestatie verlangd. De positieve manier waarop dat gebeurt en de gelegenheid die ons personeel krijgt om opleidin gen te volgen is daar een voorwaarde voor." Het bestuur is niet nauw betrokken bij de uitvoering van het personeelsbe leid. "Het beleid zelf wordt van tevoren besproken. De uitvoering hebben we echter aan de directie gedelegeerd. Personeelsmutaties en gegevens over opleidingen en dergelijke komen op de bestuursagenda en worden gerappor- teerd en besproken", aldus Van den Oord. Mevrouw Oerlemans vertelt dat deze wijze van werken voldoende in zicht geeft in de vraag hoe binnen de bank invulling wordt gegeven aan het personeelsbeleid. "We zien de gevol gen van het beleid bijvoorbeeld aan het aantal personeelsleden. Het verloop is bij ons in verhouding tot vergelijkbare banken ook erg laag, terwijl de kwali teit van de mensen hoog is. Maar blijk baar kun je. omdat je kwaliteit hebt. het werk met minder mensen doen. Dat zie je terug in de kosten." Directeur Hen driks beaamt dat er veel in opleidingen wordt geïnvesteerd. "We proberen on ze medewerkers zo breed mogelijk te scholen, zodat ze op meer plaatsen in zetbaar zijn en op essentiële punten goed zijn geïnformeerd. Aan de balie moeten mensen zitten die particulieren op een breed terrein kunnen helpen. Nieuwe medewerkers moeten minstens MEAO-niveau hebben. Voor gespecia liseerde dienstverlening, zoals effecten en bedrijfsfinancieringen, kunnen onze klanten terecht bij het hoofdkantoor." De nieuwe operatie om de kosten te reduceren wordt met vertrouwen te gemoet gezien. Mevrouw Oerlemans: "Je bent toch verantwoordelijk bezig met je eigen bank. Je stelt je jaarplan op met de prioriteiten in het beleid. Nu moeten we gaan proberen om de kosten nog verder terug te dringen. Dat moet je in je jaarplan meenemen. We zullen goed om ons heen moeten kijken, ook bij andere banken, hoe dat het beste kan gebeuren. Met wat hulp van Rabobank Nederland zal het wel lukken." Voorzitter Van den Oord is ervan overtuigd dat je je de kostenbeheersing eigen moet maken. "We moeten aan de basis beginnen, in eigen huis de start maken om de kosten te beperken. We hebben niet zoveel aan de discussie over wat met eenachtste moet worden teruggebracht Iedere bank moet voor zichzelf de stap maken met de kosten beheersing. Dat doen we ook bij de vaststelling van onze tarieven. We conformeren ons niet zonder meer aan de adviezen van Rabobank Nederland, maar we weten heel goed waar onze grenzen liggen. We rekenen de gevol gen van onze beslissingen ook nadruk kelijk door in de consequenties ervan voor het resultaat. Dan wordt het iets waarvan je zegt: dat is onze winkel. Vanuit dat kader moet je als verant woordelijke voor de coöperatieve ver eniging opereren. Dan is het prima dat je daarvoor de handvatten krijgt aange reikt." Het bestuur komt eens in de vier weken bijeen. Het beleid wordt ge volgd, maar men houdt zich niet bezig met details. Er is veel gemandateerd aan de directie. Voorzitter Van den Oord vindt deze frequentie voldoende om zicht te houden op de dagelijkse gang van zaken. "We krijgen wekelijks post van de directie. Daardoor blijven we goed geïnformeerd en kunnen we ons goed voorbereiden op de bestuurs vergadering en op het samenstellen van de agenda. Deze wordt in de week voorafgaand aan de vergadering in overleg tussen de directeur en mij sa mengesteld. Verder stuurt de directeur samenvattingen van uitgebreide en be langrijke zaken mee. Daarin staat wat voor ons van belang is om te weten." De controle van het financierings- Platte organisatie Personeelsbeleid Mevrouw Oerlemans: "Het verloop is bij ons in verhouding tot vergelijkbare banken ook erg laag." Kostenbewustzijn Bestuur meer op afstand Van den Oord: "Door de rapportages hebben we een goed beeld van wat er speelt." Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 1 pagina 21

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 21