een eventuele opvolging. Bestuur en directeur hebben de mogelijkheid om problemen naar voren te brengen." Hof vindt dat tussentijdse proble men niet moeten worden opgespaard. "Die kunnen in de gebruikelijke con tacten met de directeur ter sprake wor den gebracht. Dan krijgt die man of vrouw de mogelijkheid er wat aan te doen. Maar een beoordelingsgesprek is een formeel meetpunt voor het functio neren van de directeur. Dat gebeurt aan de hand van vooraf vastgelegde doel stellingen en criteria." De regio Haarlem heeft inmiddels negen bestuurdersconferenties georga niseerd. Hof is ervan overtuigd dat een training bestuurders over de beoorde lingsdrempel kan helpen. "Veel be stuurders zijn helemaal niet op de hoogte van de hulpmiddelen die er zijn om een beoordelingsgesprek voor te bereiden. Ze voelen zich er soms niet toe in staat. Deze conferentie biedt be stuurders de handreiking om te starten met beoordelen." Op de eerste middagbijeenkomst geeft adjunct-regiodirecteur Jan Hof samen met Organisatie-, Personeel- en Opleidingen (OPO)-adviseur Chris van Ingen een inleiding op het thema, waar na de bestuurders aan de hand van een case directeur 'Muntendam' moeten beoordelen. Deze directeur heeft in zijn werkgebied te maken met veel nieuw bouw. Hij is sterk betrokken bij de ont wikkeling van zi jn bank en heeft zitting in allerlei netwerken. Muntendam heeft problemen met de kwaliteit van zijn staf en heeft aan zijn bestuur gemeld dat de commerciële doelstellingen niet zullen worden gehaald. De bestuurders konden met behulp van hetgeen ze had den gehoord het functioneringsgesprek voorbereiden. OPO-adviseur Van Ingen vertelt dat het heel moeilijk is om in zo korte tijd een functioneringsge sprek voor te bereiden, maar dat het daardoor juist heel leerzaam is. "De be schrijving van de situatie roept allerlei vooroordelen op. Dat betekent dat het gesprek in de voorbereiding leidt tot een veroordeling. Zoiets van: die man moet maar weg. Maar daar ben je er niet mee. Het pleit er gewoon voor zo'n gesprek goed voor te bereiden. En dan is het belangrijk dat alle mogelijke in formatiebronnen worden geraad pleegd." Veel bestuurders moeten er aan wennen dat er zo nauwgezet naar het functioneren van de directeur wordt gekeken. Het idee dat het invullen van een formulier voldoende voorbereiding is. laat men toch snel vallen. Na deze inleidende middag krijgen de bestuurders twee weken de tijd om een functioneringsgesprek met de eigen directeur voor te bereiden. Van Ingen: "Veel bestuurders ervaren dan aan den lijve dat het voorbereiden van een beoordelingsgesprek niet eenvou dig is. Welke informatiebronnen kun nen worden aangeboord om te komen tot een goed beeld van het functioneren van de directeur? Wat gebeurt er met het beoordelingsformulier? Op die vra gen moeten de bestuurders een ant woord proberen te vinden. Ik denk dat het goed is dat de bestuurders met de eigen situatie aan de slag gaan. Problemen die ze dan ontmoeten kun nen op de tweede dag worden bespro ken. Bovendien zijn ze zelf bezig met het voorbereiden van het gesprek." Het tweede gedeelte van de be stuurdersconferentie duurt een hele dag. Adjunct-regiodirecteur Hof is daarbij niet aanwezig, de OPO-advi seur en een externe trainer wel. De be stuurders kunnen in rollenspellen oefe nen in gesprekstechniek en de opbouw van een functioneringsgesprek. "Ook hierbij is het goed dat er aan de hand van de eigen situatie wordt geoefend." De deelnemers aan de training zijn niet altijd onbekend met het fenomeen be oordelen. Enkelen hebben er in hun da gelijkse werk ervaring mee opgedaan. Toch vonden ook zij het de moeite waard de cursus te volgen. Het beoor delen van de directeur wordt heel an ders ervaren dan het beoordelen van een medewerker. Tijdens de conferentie komen ook allerlei aspecten van het beoordelen aan de orde die niet direct voor de hand liggen. Veel besturen vergaderen altijd samen met de directeur. De voorberei ding van het beoordelingsgesprek zal toch moeten plaatsvinden zonder dat de directeur daarbij aanwezig is. Ook is het goed om van tevoren de agenda voor het gesprek met de directeur door te nemen en de procedure vast te leg gen. Vaak zal de voorzitter het gesprek met de directeur voeren, soms samen met een collega-bestuurder. Er is in de loop van de tijd veel informatie voor bestuurders ter beschikking gekomen om het beoordelingsgesprek voor te-be reiden. In de Leidraad voor Bestuur ders is een aantal bronnen genoemd, zoals rapporten van de Accountants dienst, het beleidsgesprek met de ad- juct-regiodirecteur en het formulier Functioneringsgesprek directeuren. Deze bronnen helpen het bestuur een goed beeld te krijgen van het functioneren van de directeur. Natuurlijk is het be leidsplan van de bank en de toelichting daarop van de directeur ook een goede toetssteen voor het bestuur. De belangstelling voor het initia tief van de regiodirectie Haarlem is groot en niet alleen van bestuurders uit de regio. Er wordt nog onderzocht of deze opzet ook in andere regio's kan worden toegepast of dat er een landelij ke bestuurdersconferentie over beoor delen zal komen. De conferenties wor den terdege geëvalueerd. Beoordelen is een belangrijk stu ringsmiddel voor besturen. Het syste matisch en zorgvuldig nagaan van doelstellingen en het in een open sfeer bespreken van zaken die in de periode na het vorige beoordelingsgesprek zijn gepasseerd, geven besturen een goed beeld van hoe de bank er voor staat. Beoordelen is met een goede voorbe reiding een moeilijke, maar geen on mogelijke taak. Het is in dat opzicht meer te zien als een kunde dan als een kunst. Veel animo voor trainingen Rollenspel De directeur zal zelf ook verantwoording willen afleggen en met het bestuur over zijn functioneren willen spreken. Directeur R A. Weijers (I) van de Rabobank Houten-Odijk-Werkhoven in gesprek met voorzitter J.G.Th. Vernooij. Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 1 pagina 19

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 19