Beoordelen directeuren: KUNST OF KUNDE? Één van de taken van het bestuur van een aangesloten bank is het beoordelen van de directeur. De opdracht daartoe ligt feitelijk in artikel 47 van de statuten. Veel bestuurders vinden dat moeilijk. Vaak komt het pas bij wisselingen in het bestuur of de directie tot het voeren van beoordelingsgesprekken. Vanuit Kringvergaderingen in de regio Haarlem werd gevraagd om trainingen in beoordelen. De regiodirectie nam de handschoen op en heeft een reeks bestuurdersconferenties op touw gezet. Meer dan de helft van de banken in de regio Haarlem heeft ingeschreven voor deze tweedaagse trainingen. Tijdig ontwikkelingen signaleren Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 1 pagina 18 Er vinden de laatste jaren steeds vaker beoordelingsgesprekken tussen bestuur en directeur plaats, niet in de laatste plaats op verzoek van de direc teur zelf. Uit onderzoek is gebleken dat de besturen van grotere banken vaker hun directeur beoordelen dan die van kleinere. Soms worden het geen beoor delingsgesprekken genoemd, maar functioneringsgesprekken. Dat doet meer recht aan de andere aspecten van het gesprek, zoals het maken van af spraken voor de toekomst. Dikwijls wordt op grond van het algemene beeld dat het bestuur van de directeur heeft, het salaris vastgesteld. Juist nu de be sturen van de banken meer op afstand gaan functioneren, wordt het belangrij ker om een gedegen beeld van het func tioneren van de directeur te hebben. Zeker met de uitdagingen die de ko mende jaren op de aangesloten banken afkomen, zoals automatisering, sterke concurrentie, bevorderen van deskun digheid en personeelsmanagement, is het belangrijk dat duidelijk wordt wat de sterke en wat de zwakke punten van de directeur zijn. Het bestuur zal het beoordelingsge sprek terdege moeten voorbereiden. De directeur krijgt bij zo'n gesprek te horen hoe er over zijn functioneren wordt ge dacht en dat vraagt om grote zorgvul digheid. De directeur functioneert vaak in een wat geïsoleerde positie, zeker bij de kleinere banken. Hij zal zelf ook vaak behoefte aan een klankbord heb ben en willen weten hoe hij functio neert. Dan zal hij ook verantwoording willen afleggen en met het bestuur over zijn functioneren willen spreken. Dat veel besturen voor die beoor deling over een drempel moeten is be grijpelijk. Het is een hele stap om in de vertrouwelijke relatie die er bestaat tus sen directeur en bestuur aan zoiets for meels als een beoordelingsgesprek te beginnen. Vaak is de reactie: maar zo gaan wij niet met elkaar om. Adjunct regiodirecteur Jan Hof is echter van mening dat de beoordelingsgesprekken in het belang van directeur en bestuur Er is veel belangstelling voor de bestuurdersconferenties. zijn. "Beoordelen is de hoeksteen om tijdig allerlei ontwikkelingen te signa leren. Door heel gericht te kijken naar zaken die het afgelopen jaar zijn gepas seerd, wordt even stilgestaan bij ont wikkelingen. Het moet een open ge sprek zijn. waarbij het bestuur zijn ideeën over het functioneren van de di recteur naar voren brengtEn de direc teur kan het een en ander toelichten. Het gesprek kan duidelijkheid ver schaffen over de wens van de directeur om van functie te veranderen, of over

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 18