ken. De heer Van Elderen van de Kring de Kempen suggereerde ook één of" meer bestuurders in de Beleidsvoor- bereidings commissies op te nemen om het draagvlak te verbreden. De heer Van Verschuer raadde deze suggestie af. Deze commissies zullen juist door directeuren worden bemand, omdat er meer technische zaken aan de orde zul len komen. Bestuurders zullen zich meer en meer moeten richten op de hoofdzaken in beleidsmatige sfeer, overigens met ondersteuning vanuit de BVC's. Van Verschuer vond het in dat licht overigens wel van groot belang dat over en weer een goede communi catie plaatsvindt. Aan de rapportage zullen hoge eisen moeten worden ge steld. De instelling van deze commis sies bleek op een brede steun vanuit de CKV te kunnen rekenen. De afgevaar digden gaven dan ook het groene licht om de voorbereidingen voor de instel ling van deze commissies ter hand te nemen. Er komen vier Beleidsvoor bereidingscommissies te weten. Be drijven. Particulieren, Bedrijfsvoering Grote Banken en Bedrijfsvoering Kleine Banken. Om een juiste afspie geling van de organisatie te bereiken zal elke commissie bestaan uit twaalf directeuren. Daarnaast zullen er onge veer tien Produkt Advies Commissies worden ingesteld die qua werkzaamhe den overeen komen met de Produkt- groepen en Activiteiten van Rabobank Nederland. Voor bepaalde projecten kunnen Technische Commissies wor den ingesteld. Uitgangspunt bij de samenstelling van de commissies is de maximale in breng van de aangesloten banken. De leden zullen regelmatig rouleren. Hoofddirectielid H. van den Broek on derstreepte het belang van deze in breng, die is gebaseerd op een breed draagvlak bij de banken. De in de CKV uitgesproken suggestie om in de BVC's ook leden vanuit de CKV te be noemen om de lijnen met dit orgaan te verkorten, nam hij graag in overwe ging. Bij de behandeling van dit agenda punt kwam nog een ander aspect aan de orde. Een aantal leden van de CKV stelde de vraag of bij verder inkrimpen van het aantal kringen de vertegen woordiging uit die kringen niet op nieuw zou moeten worden bekeken. Tijdens deze vergadering was immers als indicatie gegeven dat het aantal banken in de komende jaren wel eens zou kunnen teruggaan tot 500 en het aantal Kringen van ongeveer 40 nu tot een twintigtal in het jaar 2000. De heer De Boer van de Kring Arnhem voor zag zelfs dat de CKV-leden tijdens de vergadering in het gedrang zouden ko men tussen alle overige aanwezigen. Baron Van Verschuer zei toe dat in een volgende CKV een nota aan de or de zal komen waarin gedachten over een ander systeem van vertegenwoor diging uit de kringen zullen worden neergelegd. Hij zou het geen goede zaak vinden als de CKV door halvering van het aantal kringen nog maar uit zes tig leden zou bestaan. De CKV besloot in haar volgende bijeenkomst de dis cussie over de overlegstructuur voort te zetten. Het Kader voor de Beleidsplan ning door aangesloten banken 1993- 1996 werd na de uitvoerige behande ling in de vorige vergadering en in de Kringvergaderingen thans van een po sitief advies voorzien. Wel kwam uit de vergadering bij monde van de heer Gaalman van de Kring Twente de wens naar voren meer duidelijkheid te bie den over welke bezuinigingsbedragen het bij de 'eenachtste operatie' gaatEr rouleren binnen de organisatie ver schillende bedragen en percentages, hetgeen niet bevorderlijk is voor de duidelijkheid. De heer Van den Broek beaamde dit. Een recente bijstelling van de cij fers op grond van onder meer een lage re inflatieverwachting en een geringere stijging van de loonkosten in 1993 heeft de streefcijfers beïnvloed. Een to tale kostenstijging van 3,5 a 4% in 1993 lijkt nu passend in het kader van de kostenkrimp-operatie. Aanvankelijk was uitgegaan van een maximale stij- ging van 2,5%. Dit lijkt voor 1993 niet haalbaar. Dat betekent overigens wel dat in de jaren na 1993 extra bezuini gingen nodig zijn om de doelstelling van een relatieve kostenreductie van tenminste eenachtste te kunnen realise ren. Met waardering nam de CKV ken nis van een set van stuurgrootheden die de bestuurders van de banken ten dien ste staat bij het beoordelen van de ont wikkelingen bij de eigen bank. Op ver zoek van de heer Smit van de Kring Oost-Gelderland zal deze set nog wor den uitgebreid met een stuurgrootheid voor de relatie tussen personeelskosten en provisie-inkomsten. De heer Van den Broek maakte duidelijk dat deze set nog maar een aanzet is. Het streven is erop gericht de stuurgrootheden zodanig aan de banken beschikbaar te stellen dat per typologie en referen tiegroep kan worden aangegeven wat een bank zou moeten kunnen presteren. Nu zijn uitsluitend gemiddelden be schikbaar voor de totaliteit van alle banken. Uit de discussies in de Kringen was in het algemeen het beeld naar vo ren gekomen dat de organisatie kon in stemmen met de voorgestelde koers wijziging van de Stichting. Slechts in vijf Kringen hadden sprekers er wat moeite mee dat plaatselijke gerichte initiatieven niet meer in aanmerking zouden komen voor bijdragen. Een koerswijziging zou weieens kunnen be tekenen dat bepaalde banken deze pro jecten zelf ter hand nemen en de daar mee gepaard gaande kosten in minde ring brengen op hun afdracht aan de Stichting. Baron Van Verschuer maak te als voorzitter van de Stichting duide lijk dat hij die ontwikkeling zou betreu ren. Het gaat hier immers om projecten die een wat meer PR-matig karakter hebben. Deze passen inderdaad niet meer in het beleid van de S.S.R. Beoogd wordt projecten mogelijk te maken die ondersteunend kunnen zijn aan het coöperatief imago van de orga nisatie. Dergelijke projecten doen zich vooral voor in ontwikkelingslanden en in projecten die binnen Nederland een bredere uitstraling hebben. Hij hoopte dat de koerswijziging van de Stichting niet zou leiden tot een lagere bijdrage van de banken. De CKV besloot zich te verenigen met de gewijzigde koers. De eenachtste operatie Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 1 pagina 17 Stichting Steun door Rabobanken: de koers kan worden aangepast

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 17