ken. De heer Van Elderen van de Kring
de Kempen suggereerde ook één of"
meer bestuurders in de Beleidsvoor-
bereidings commissies op te nemen om
het draagvlak te verbreden. De heer
Van Verschuer raadde deze suggestie
af. Deze commissies zullen juist door
directeuren worden bemand, omdat er
meer technische zaken aan de orde zul
len komen. Bestuurders zullen zich
meer en meer moeten richten op de
hoofdzaken in beleidsmatige sfeer,
overigens met ondersteuning vanuit de
BVC's. Van Verschuer vond het in dat
licht overigens wel van groot belang
dat over en weer een goede communi
catie plaatsvindt. Aan de rapportage
zullen hoge eisen moeten worden ge
steld. De instelling van deze commis
sies bleek op een brede steun vanuit de
CKV te kunnen rekenen. De afgevaar
digden gaven dan ook het groene licht
om de voorbereidingen voor de instel
ling van deze commissies ter hand te
nemen. Er komen vier Beleidsvoor
bereidingscommissies te weten. Be
drijven. Particulieren, Bedrijfsvoering
Grote Banken en Bedrijfsvoering
Kleine Banken. Om een juiste afspie
geling van de organisatie te bereiken
zal elke commissie bestaan uit twaalf
directeuren. Daarnaast zullen er onge
veer tien Produkt Advies Commissies
worden ingesteld die qua werkzaamhe
den overeen komen met de Produkt-
groepen en Activiteiten van Rabobank
Nederland. Voor bepaalde projecten
kunnen Technische Commissies wor
den ingesteld.
Uitgangspunt bij de samenstelling
van de commissies is de maximale in
breng van de aangesloten banken. De
leden zullen regelmatig rouleren.
Hoofddirectielid H. van den Broek on
derstreepte het belang van deze in
breng, die is gebaseerd op een breed
draagvlak bij de banken. De in de CKV
uitgesproken suggestie om in de
BVC's ook leden vanuit de CKV te be
noemen om de lijnen met dit orgaan te
verkorten, nam hij graag in overwe
ging.
Bij de behandeling van dit agenda
punt kwam nog een ander aspect aan de
orde. Een aantal leden van de CKV
stelde de vraag of bij verder inkrimpen
van het aantal kringen de vertegen
woordiging uit die kringen niet op
nieuw zou moeten worden bekeken.
Tijdens deze vergadering was immers
als indicatie gegeven dat het aantal
banken in de komende jaren wel eens
zou kunnen teruggaan tot 500 en het
aantal Kringen van ongeveer 40 nu tot
een twintigtal in het jaar 2000. De heer
De Boer van de Kring Arnhem voor
zag zelfs dat de CKV-leden tijdens de
vergadering in het gedrang zouden ko
men tussen alle overige aanwezigen.
Baron Van Verschuer zei toe dat in
een volgende CKV een nota aan de or
de zal komen waarin gedachten over
een ander systeem van vertegenwoor
diging uit de kringen zullen worden
neergelegd. Hij zou het geen goede
zaak vinden als de CKV door halvering
van het aantal kringen nog maar uit zes
tig leden zou bestaan. De CKV besloot
in haar volgende bijeenkomst de dis
cussie over de overlegstructuur voort te
zetten.
Het Kader voor de Beleidsplan
ning door aangesloten banken 1993-
1996 werd na de uitvoerige behande
ling in de vorige vergadering en in de
Kringvergaderingen thans van een po
sitief advies voorzien. Wel kwam uit de
vergadering bij monde van de heer
Gaalman van de Kring Twente de wens
naar voren meer duidelijkheid te bie
den over welke bezuinigingsbedragen
het bij de 'eenachtste operatie' gaatEr
rouleren binnen de organisatie ver
schillende bedragen en percentages,
hetgeen niet bevorderlijk is voor de
duidelijkheid.
De heer Van den Broek beaamde
dit. Een recente bijstelling van de cij
fers op grond van onder meer een lage
re inflatieverwachting en een geringere
stijging van de loonkosten in 1993
heeft de streefcijfers beïnvloed. Een to
tale kostenstijging van 3,5 a 4% in
1993 lijkt nu passend in het kader van
de kostenkrimp-operatie. Aanvankelijk
was uitgegaan van een maximale stij-
ging van 2,5%. Dit lijkt voor 1993 niet
haalbaar. Dat betekent overigens wel
dat in de jaren na 1993 extra bezuini
gingen nodig zijn om de doelstelling
van een relatieve kostenreductie van
tenminste eenachtste te kunnen realise
ren.
Met waardering nam de CKV ken
nis van een set van stuurgrootheden die
de bestuurders van de banken ten dien
ste staat bij het beoordelen van de ont
wikkelingen bij de eigen bank. Op ver
zoek van de heer Smit van de Kring
Oost-Gelderland zal deze set nog wor
den uitgebreid met een stuurgrootheid
voor de relatie tussen personeelskosten
en provisie-inkomsten. De heer Van
den Broek maakte duidelijk dat deze
set nog maar een aanzet is. Het streven
is erop gericht de stuurgrootheden
zodanig aan de banken beschikbaar
te stellen dat per typologie en referen
tiegroep kan worden aangegeven wat
een bank zou moeten kunnen presteren.
Nu zijn uitsluitend gemiddelden be
schikbaar voor de totaliteit van alle
banken.
Uit de discussies in de Kringen
was in het algemeen het beeld naar vo
ren gekomen dat de organisatie kon in
stemmen met de voorgestelde koers
wijziging van de Stichting. Slechts in
vijf Kringen hadden sprekers er wat
moeite mee dat plaatselijke gerichte
initiatieven niet meer in aanmerking
zouden komen voor bijdragen. Een
koerswijziging zou weieens kunnen be
tekenen dat bepaalde banken deze pro
jecten zelf ter hand nemen en de daar
mee gepaard gaande kosten in minde
ring brengen op hun afdracht aan de
Stichting. Baron Van Verschuer maak
te als voorzitter van de Stichting duide
lijk dat hij die ontwikkeling zou betreu
ren. Het gaat hier immers om projecten
die een wat meer PR-matig karakter
hebben. Deze passen inderdaad niet
meer in het beleid van de S.S.R.
Beoogd wordt projecten mogelijk te
maken die ondersteunend kunnen zijn
aan het coöperatief imago van de orga
nisatie. Dergelijke projecten doen zich
vooral voor in ontwikkelingslanden en
in projecten die binnen Nederland een
bredere uitstraling hebben. Hij hoopte
dat de koerswijziging van de Stichting
niet zou leiden tot een lagere bijdrage
van de banken. De CKV besloot zich te
verenigen met de gewijzigde koers.
De eenachtste operatie
Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 1 pagina 17
Stichting Steun door Rabobanken: de
koers kan worden aangepast