de aangesloten banken min of meer on zichtbaar. Dit leidde - terecht - tot kri tische vragen van de banken. Door de heer Wijffels werd inge gaan op de ontwikkelingen van de Centrale Thesaurie en de behaalde re sultaten. De aan Rabobank Nederland in 1992 beschikbaar gestelde middelen van de aangesloten banken (inclusief de doorgegeven termijndeposito's), in totaal ruim 28 miljard gulden, worden voor een deel aangehouden in obliga ties en zijn daarnaast voor ongeveer 50% beschikbaar gesteld aan het Centrale Bankbedrijf tegen marktcon forme tarieven. Uit de opbrengsten van deze middelen ontvangen de banken al lereerst hun rentevergoeding die in 1992 naar verwachting in totaal 6,4% zal bedragen. Daarnaast worden uit de ze opbrengsten kosten van Rabobank Nederland verhaald die niet op een an dere wijze zijn doorbelast. Hiermee re kening houdend was over 1992 de fei telijke rentevergoeding 7%. Als gevolg van de ingezette rentedaling in Neder land sprak de heer Wijffels de ver wachting uit dat vanaf 1993 het rende ment van de Centrale Thesaurie weer boven het niveau van de marktrente uit zal komen, zoals dat ook van 1983 tot 1988 het geval was. Ook de rentever goeding aan de banken zal dan relatief elementen die niet langs een andere weg aan de banken in rekening kunnen worden gebracht. Hij verwachtte overi gens niet dat dit deel in de komende ja ren nog erg sterk zal kunnen worden te ruggebracht. Naar aanleiding van een aantal door de CKV gestelde vragen consta teerde hij opnieuw dat het huidige sys teem van de financiële verhoudingen, hoewel het perfect aan zijn doel heeft beantwoord, voor niet-ingewijden nog al ingewikkeld is. Eind 1989 hebben de banken een brochure gekregen waarin is getracht in eenvoudige bewoordin gen de werking van onze financiële verhoudingen uit te leggen. Voor de belangstellenden verwees hij nog eens naar deze brochure. Binnen Rabobank Nederland wordt nagedacht over een vereenvoudiging van het systeem. In de vorige Centrale Kringver gadering werd besloten de discussie over de besluitvormingsprocessen in deze vergadering voort te zetten aan de hand van een aangepaste nota. De voor zitter van de Raad van Beheer, Baron Van Verschuer, zei in zijn inleiding dat de aangepaste nota als vertrekpunt heeft de wijze waarop we de gemeen- gunstiger zijn. Ten slotte liet hij aan de hand van een dia zien dat in de afgelo pen jaren de eigen kosten van de ban ken sneller zijn gestegen dan de kosten die Rabobank Nederland voor hen heeft gemaakt. Bovendien blijkt dat in de a-rente nog maar een relatief gerin ge vergoeding zit voor doorbelastings- schappelijke verantwoordelijkheid als organisatie in overeenstemming kun nen brengen met de individuele verant woordelijkheid voor elke bank. Het uit gangspunt daarbij is dat de Rabobank moet worden gezien als één organisatie met een gemeenschappelijke verant woordelijkheid voor iedereen die bin nen de organisatie functioneert. In de discussie zelf staat voorop dat de be staande structuren in het besluitvor mingsproces in stand blijven. De aangepaste nota bevatte een aantal voorstellen voor een verdere stroomlijning van het overleg binnen de Rabobankorganisatie. Zo kan de toetsende rol van de CKV als bestuur lijk 'parlement' beter tot zijn recht ko men als de gedachtenwisselingen zich beperken tot bestuurlijke hoofdlijnen en de gevolgen daarvan voor de ban ken. De informatie aan de CKV moet daarop zijn afgestemd en de CKV zal technische aangelegenheden moeten delegeren naar het professionele ni veau, namelijk naar dat van de direc teuren. Terwijl tijdens de discussie in de 80e CKV in september vaak teleurstel ling de boventoon voerde, viel nu een grote mate van instemming met en be trokkenheid bij de voorstellen te be speuren. Velen vroegen het woord en kwamen met suggesties voor de inten sivering van de dialoog in onze organi satie. De vergadering bleek het erover eens dat de overlegstructuur in essentie voldoet, maar dat de effectiviteit van de structuur kan worden verbeterd. Zo suggereerde de heer Van Leeuwen uit de Kring den Haag dat ook de rol van de Kringen verbetering behoeft. Kringen worden nu vaak geconfron teerd met de resultaten van een eerste gedachtenwisseling binnen de CKV. De 'kleur' van de discussie is dan vaak al aangebracht, waardoor de Kringen het gevoel krijgen minder speelruimte te hebben voor hun eigen inbreng. Beter zou het zijn een discussie in eer ste aanleg langs de Kringen te leiden, zodat de CKV in haar beraadslaging meer en beter rekening kan houden met het gevoelen van die Kringen, zijnde alle aangesloten banken. De voorstellen om Beleidsvoor- bereidings Commissies (BVC's) en Produkt Advies Commissies (PAC's) als opvolgers van de Technische Overlegcommissies (TOC's) in het le ven te roepen vonden een positief ont haal. Het ligt in de bedoeling de leden van deze commissies door de CKV te laten benoemen. De BVC's rapporte ren ook aan de CKV, waardoor het mo gelijk wordt in de bestuurlijke afwe ging ook de bancair-technische conse quenties van de voorstellen te betrek- De dialoog in de Rabobankorganisatie Nieuwe commissies Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 1 pagina 16

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1993 | | pagina 16