de aangesloten banken min of meer on
zichtbaar. Dit leidde - terecht - tot kri
tische vragen van de banken.
Door de heer Wijffels werd inge
gaan op de ontwikkelingen van de
Centrale Thesaurie en de behaalde re
sultaten. De aan Rabobank Nederland
in 1992 beschikbaar gestelde middelen
van de aangesloten banken (inclusief
de doorgegeven termijndeposito's), in
totaal ruim 28 miljard gulden, worden
voor een deel aangehouden in obliga
ties en zijn daarnaast voor ongeveer
50% beschikbaar gesteld aan het
Centrale Bankbedrijf tegen marktcon
forme tarieven. Uit de opbrengsten van
deze middelen ontvangen de banken al
lereerst hun rentevergoeding die in
1992 naar verwachting in totaal 6,4%
zal bedragen. Daarnaast worden uit de
ze opbrengsten kosten van Rabobank
Nederland verhaald die niet op een an
dere wijze zijn doorbelast. Hiermee re
kening houdend was over 1992 de fei
telijke rentevergoeding 7%. Als gevolg
van de ingezette rentedaling in Neder
land sprak de heer Wijffels de ver
wachting uit dat vanaf 1993 het rende
ment van de Centrale Thesaurie weer
boven het niveau van de marktrente uit
zal komen, zoals dat ook van 1983 tot
1988 het geval was. Ook de rentever
goeding aan de banken zal dan relatief
elementen die niet langs een andere
weg aan de banken in rekening kunnen
worden gebracht. Hij verwachtte overi
gens niet dat dit deel in de komende ja
ren nog erg sterk zal kunnen worden te
ruggebracht.
Naar aanleiding van een aantal
door de CKV gestelde vragen consta
teerde hij opnieuw dat het huidige sys
teem van de financiële verhoudingen,
hoewel het perfect aan zijn doel heeft
beantwoord, voor niet-ingewijden nog
al ingewikkeld is. Eind 1989 hebben de
banken een brochure gekregen waarin
is getracht in eenvoudige bewoordin
gen de werking van onze financiële
verhoudingen uit te leggen. Voor de
belangstellenden verwees hij nog eens
naar deze brochure. Binnen Rabobank
Nederland wordt nagedacht over een
vereenvoudiging van het systeem.
In de vorige Centrale Kringver
gadering werd besloten de discussie
over de besluitvormingsprocessen in
deze vergadering voort te zetten aan de
hand van een aangepaste nota. De voor
zitter van de Raad van Beheer, Baron
Van Verschuer, zei in zijn inleiding dat
de aangepaste nota als vertrekpunt
heeft de wijze waarop we de gemeen-
gunstiger zijn. Ten slotte liet hij aan de
hand van een dia zien dat in de afgelo
pen jaren de eigen kosten van de ban
ken sneller zijn gestegen dan de kosten
die Rabobank Nederland voor hen
heeft gemaakt. Bovendien blijkt dat in
de a-rente nog maar een relatief gerin
ge vergoeding zit voor doorbelastings-
schappelijke verantwoordelijkheid als
organisatie in overeenstemming kun
nen brengen met de individuele verant
woordelijkheid voor elke bank. Het uit
gangspunt daarbij is dat de Rabobank
moet worden gezien als één organisatie
met een gemeenschappelijke verant
woordelijkheid voor iedereen die bin
nen de organisatie functioneert. In de
discussie zelf staat voorop dat de be
staande structuren in het besluitvor
mingsproces in stand blijven.
De aangepaste nota bevatte een
aantal voorstellen voor een verdere
stroomlijning van het overleg binnen
de Rabobankorganisatie. Zo kan de
toetsende rol van de CKV als bestuur
lijk 'parlement' beter tot zijn recht ko
men als de gedachtenwisselingen zich
beperken tot bestuurlijke hoofdlijnen
en de gevolgen daarvan voor de ban
ken. De informatie aan de CKV moet
daarop zijn afgestemd en de CKV zal
technische aangelegenheden moeten
delegeren naar het professionele ni
veau, namelijk naar dat van de direc
teuren.
Terwijl tijdens de discussie in de
80e CKV in september vaak teleurstel
ling de boventoon voerde, viel nu een
grote mate van instemming met en be
trokkenheid bij de voorstellen te be
speuren. Velen vroegen het woord en
kwamen met suggesties voor de inten
sivering van de dialoog in onze organi
satie. De vergadering bleek het erover
eens dat de overlegstructuur in essentie
voldoet, maar dat de effectiviteit van de
structuur kan worden verbeterd. Zo
suggereerde de heer Van Leeuwen uit
de Kring den Haag dat ook de rol van
de Kringen verbetering behoeft.
Kringen worden nu vaak geconfron
teerd met de resultaten van een eerste
gedachtenwisseling binnen de CKV.
De 'kleur' van de discussie is dan vaak
al aangebracht, waardoor de Kringen
het gevoel krijgen minder speelruimte
te hebben voor hun eigen inbreng.
Beter zou het zijn een discussie in eer
ste aanleg langs de Kringen te leiden,
zodat de CKV in haar beraadslaging
meer en beter rekening kan houden met
het gevoelen van die Kringen, zijnde
alle aangesloten banken.
De voorstellen om Beleidsvoor-
bereidings Commissies (BVC's) en
Produkt Advies Commissies (PAC's)
als opvolgers van de Technische
Overlegcommissies (TOC's) in het le
ven te roepen vonden een positief ont
haal. Het ligt in de bedoeling de leden
van deze commissies door de CKV te
laten benoemen. De BVC's rapporte
ren ook aan de CKV, waardoor het mo
gelijk wordt in de bestuurlijke afwe
ging ook de bancair-technische conse
quenties van de voorstellen te betrek-
De dialoog in de Rabobankorganisatie
Nieuwe commissies
Bank Bestuurder 2e jaargang nummer 1 pagina 16