Bestuurders tevreden MET INFORMATIEVOORZIENING? Goede en tijdige informatie is van groot belang bij het nemen van besluiten. De informatievoorziening aan bestuurders van plaatselijke banken dient optimaal te zijn. De Vakgroep Bestuurders heeft onderzoek laten doen naar de informatievoorziening aan bestuurders van plaatselijke banken. Dit voorjaar is een enquête gehouden onder 400 bestuurders. Daaruit bleek dat zij over het algemeen tevreden zijn over de informatie die ze krijgen, al geeft de helft van de ondervraagden suggesties ter verbetering. Bestuurders zullen de bank steeds meer op afstand gaan besturen. Dat heeft consequenties voor de informatie voorziening. Ze moeten op hoofdlijnen weten hoe hun bank reilt en zeilt, en wat er gaande is binnen de Rabobank- organisatie. Bestuurders moeten steeds meer de verantwoor delijkheid voor hun eigen informatievoor ziening oppakken. Dat zijn voldoende redenen om een onderzoek te doen naar de informatievoorziening en de infor matiebehoefte van bestuurders. In dit artikel komen onderzoekster Gerjon Visscher en bestuurder A.J.G. Bartels (Rabobank Utrecht) aan het woord over de resultaten van de enquête. Tijdens het onderzoek waarop organisatiepsychologe Visscher aan de Rijksuniversiteit Groningen is afgestu deerd, werden twee vragen gesteld. "De aanleiding voor de eerste vraag kwam voort uit de themaconferentie voor bestuurders, die eind 1990 is gehouden. Daar bleek dat de bestuur ders twee problemen hadden met de informatievoorziening: de grote hoe veelheid informatie vanuit Rabobank Nederland en de afhankelijkheid van de directeur van hun bank", vertelt Gerjon Visscher. "De tweede vraag ging over de optimalisering van het bestuurlijk proces. Het besturen wordt immers steeds professioneler. Dat stelt ook eisen aan de informatievoorziening. De vraag is hoe dat het beste kan gebeu ren." Stroom circulaires afgenomen Uit de enquête blijkt echter dat bestuurders toch weinig problemen meer met de informatievoorziening hebben. "Dat de klacht over de grote hoeveelheid informatie van Rabobank Nederland niet wordt bevestigd kan mede worden verklaard uit de vermin dering van het aantal circulaires. De laatste jaren is deze stroom met meer dan tweehonderd circulaires afge nomen. Er worden nu nog zo'n drie honderd circulaires per jaar naar de ban ken gestuurd, waar van enkele tientallen ook voor het bestuur zijn bestemd. Zo'n 60% van de bestuurders die aan de enquête hebben meegewerkt is tevreden over de wijze waarop ze nu informatie ontvangen. Veel informatie krijgen ze via de bank, en dat vinden ze prima. De directeur speelt nog steeds een centrale rol in de informatievoorziening, maar bestuur ders ervaren dat niet meer als een pro- Bank Bestuurder Ie jaargang nummei 4 pagina 8 Het besturen wordt steeds professioneler. Dat stelt ook eisen aan de informatie voorziening."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1992 | | pagina 8