B mag worden dat groei van onze bedrij vigheid hieraan een reële bijdrage kan leveren. We staan immers voor een periode van zeer bescheiden economi sche en bancaire groei. Ook een herstel van de normale renteverhoudingen zal nauwelijks soelaas bieden. De hogere verkrijgingsprijs is structureel. De con currentie zal verruiming van de rente marge onmogelijk maken. Met veel nadruk verwierp de heer Wijffels een mogelijke gedachte wat minder aan dacht te schenken aan het coöperatieve ledentarief. "Als we daaraan toegeven, wordt onze organisatie er één te eigen nutte. Dan zou onder valse vlag wor den gevaren en dat zou leiden tot de teloorgang van onze organisatie", aldus Wijffels. COÖPERATIEF RENTEBELEID (In %-punten) In de komende vier jaar zullen de kosten dus met tenminste 500 miljoen moeten dalen. Voor 1993 betekent dit een halvering van de kostenstijging ten opzichte van 1992. Alle onderdelen van de organisatie - de aangesloten banken, maar ook de eenheden van Rabobank Nederland - zullen nu al plannen moeten maken om in 1993 tot kostenreductie te komen. In de ogen van Wijffels kan dit ook: "Alle organi saties kennen een inefficiencyfactor van 10 a 15%. Het moet dus mogelijk zijn reeds voor 1993 plannen te maken die tot een aanzienlijke kostenreductie leiden. Na 1993 zijn ook besparings mogelijkheden te verwachten van het EDAB - project en het nieuwe distribu- tiebeleid, waarmee met name een forse afname van het aantal kantoren kan worden bereikt." Voor 1993 zal het aantal personeelsleden bij de aangeslo ten banken - indien het gebruikelijke aannamebeleid wordt gevolgd - met 1000 dienen af te nemen. Geen onover komelijke opdracht bij een jaarlijks verloop van enige duizenden perso neelsleden. Wijffels wees er in dit ver band wel op bijzondere aandacht te schenken aan personeelsleden die in hun functie dreigen vast te lopen. De inleiding van de heer Wijffels gaf aanleiding tot een stevige discussie in de CKV. Zijn analyse werd breed onderschreven. Nadrukkelijk werd een beroep gedaan op Rabobank Nederland de banken concreet te ondersteunen bij het treffen van maatregelen om de kos- ten terug te brengen. Ook werd de vraag gesteld hoe Rabobank Nederland zelf deze kostenreductie zal invullen. Wijffels was duidelijk in zijn ant woord: "U mag van Rabobank Neder land niet verwachten dat zij iedere bank aanwijzingen geeft hoe zij deze kosten kan besparen. Dit is een eigen verantwoordelijkheid, overigens niet alleen voor elke bank, maar ook voor de eenheden van Rabobank Nederland. Wij zijn bijvoorbeeld voornemens de doorbelastingtarieven voor 1993 in beginsel niet te verhogen. Dat legt een extra druk op de eenheden van Rabo bank Nederland om door het terugbren gen van de eigen kosten een oplossing te zoeken voor de onderdekking die daardoor in de tarieven ontstaat. Ook de beste bank zal plannen moeten maken om de kosten met eenachtste terug te brengen. Dit betekent dat min der efficiënt geleide banken tot een nog grotere kostenreductie moeten komen." Voorzitter Zijlstra rondde de dis cussies afdoor aan te kondigen dat hij de CKV in haar volgende vergadering, dus na bespreking in de Kringvergade ringen, zal vragen zich te committeren aan de voorgestelde beleidswijzigin gen, die grote consequenties zullen hebben voor alle onderdelen van de organisatie. De Kredietinspectie, die sinds begin 1991 de kwaliteit van het kre- BRUTORESULTAAT AANGESLOTEN BANKEN (In balanstotaal) jJ| I mü 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1988 1989 1990 1991 1992 Advies kap.markt gemiddelde vanaf 1965 Kosten met ten minste eenachtste terug Een scherpe terugval van het bruto resultaat. 1.2 1.1 1.0 0.9 0.8 Ook Rabobank Nederland Onze leden betalen sinds 1965 voor hun leningen gemiddeld 0,5% meer dan de overheid. Vanaf 1991 neemt dit verschil sterk toe. Kredietinspectie: bestaansrecht bewezen Bank Bestuurder Ie jaargang nummer 4 pagina 6

blad 'Bank & Bestuurder' | 1992 | | pagina 6