Normen en waarden: EEN DISCUSSIE WAARD "Het debettarief voor onze leden zou moeten worden vastgesteld op basis van onze kostprijs", zo vatte een bestuurder van een van onze banken heel nuchter onze coöperatieve opdracht samen. "Maar dat betekent wel", aldus die zelfde bestuurder, "dat wij ons buitengewoon moeten inspannen die kostprijs zo laag mogelijk te houden. Dat is de waarde van onze coöperatie." der kosten moeten we hetzelfde of liefst nog iets meer presteren. Dat zou ook uit coöperatief perspectief moeten aanspreken. De sobere bedrijfsvoering behoort immers tot een gebied van nor men en waarden die bij ons een beken de klank hebben, die wij met elkaar onderschrijven. Nonnen en waarden, er wordt veel over gesproken en geschreven. Het zijn zaken die een organisatie herkenbaar maken voor de buitenwereld, omdat ze herkenbaar zijn in het optreden van allen die bij een organisatie zijn betrok ken. We kennen er meer. Het hanteren van nonnen en waarden bij financierin gen bijvoorbeeld, ook besproken in de CKV. Er werd daarbij gewezen op het gemis aan normbesef als er sprake is van financieringen die zijn verstrekt zonder acht te slaan op afspraken die daarover Wat we ook met elkaar hebben afgesproken, is dat we naar de buiten wereld duidelijk zijn over onze tarie venstructuur. Die duidelijkheid levert ons kritiek op, zeker in de particulieren markt, omdat we er nog onvoldoende in zijn geslaagd onze boodschap goed over te brengen. We kunnen er echter niet van worden beschuldigd dat we langs een wat achterbakse weg ons doel trachten te bereiken. Openheid in tarievenstructuur is bij ons een norm. Ook onze overlegstructuur is een goed voorbeeld van onze normen en waarden. We hebben een ingewikkelde structuur, die wordt gekenmerkt door goede onderlinge verhoudingen. In onze besluitvorming streven we naar consensus met respect voor de inbreng van alle geledingen. We voelen ons daar allemaal verantwoordelijk voor. Bij ons dus niet een systeem waarbij de binnen de organisatie zijn gemaakt. Het gevolg kan zijn dat we risico's binnen halen die een mogelijke bedreiging vor men voor de coöperatieve vereniging. Een ander voorbeeld: we kennen een vrij hoge toetredingsdrempel voor nieuwe leden. Dit maakt het ons mogelijk ook in moeilijker tijden achter die leden te blij ven staan. We hebben gekozen voor een duurzame relatie. We praten met elkaar vaak over een sobere bedrijfsvoering, alleen bestaan daar wel uiteenlopende beelden over. Wat in de ogen van de een sober is, is dat vaak in de ogen van een ander nauwelijks. De bestuurders van de ban ken zijn in de laatstgehouden Centrale Kringvergadering door de heer Wijffels opgeroepen de kosten van hun banken aanzienlijk terug te brengen. Met min- meerderheid in staat is de minderheid te binden, maar waar met geduld en overtuigingskracht wordt getracht iedereen op één lijn te krijgen. Zo maar een paar voorbeelden. Hopelijk herkenbaar. Dit geheel van normen en waarden zal ook in onze organisatie steeds meer aandacht krijgen. Er zijn twee factoren die daar in het bijzonder voor pleiten. Onze bedrijfsvoering wordt strikter. We zullen steeds meer naar het rende ment van ons handelen moeten kijken. Maar daarbij mag het rendementsden- ken niet zo overheersend worden dat wij onze traditionele normen en waar den overboord zetten. Een tweede fac tor is de snelle groei die onze organisa tie in de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Schoksgewijze hebben wij een grote instroom van nieuwe medewerkers gezien. Ook zijn veel nieuwe bestuurders aangetreden. Zij zijn vaak afkomstig uit een wereld waar andere normen en waarden gel den en wat onwennig bij het hanteren van de doelstellingen van de krediet coöperatie. Het is een goede zaak om in deze veranderende wereld met zoveel nieuwkomers de kompassen gelijk te richten en goed met elkaar na te denken over onze gemeenschappe lijkheid. Dat is geen theoretische oefe ning. Overeenstemming over normen en waarden moet uiteindelijk neerslaan in concreet handelen van allen die bij ons bedrijf zijn betrokken. Juist dat concrete handelen, zo herkenbaar voor de buitenwereld, heeft de afgelopen maanden geleid tot veel discussies in en over het bankwezen en heeft be paald zijn sporen nagelaten. Aan de gedachtenwisseling over normen en waarden zullen niet alleen de beleidsmakers moeten deelnemen, maar ook en vooral diegenen die door hun dagelijkse arbeid binnen onze ban ken het beeld van de Rabobank uitdra gen. Bij Rabobank Nederland wordt een aanzet voor een discussienota gemaakt. In het komend voorjaar kun nen de banken deze nota tegemoet zien. Roosen Bank Bestuurder Ie jaargang nummer 4 pagina 3

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1992 | | pagina 3