klein zullen zijn. Er is toen in 1988 ook vastgelegd dat er moet worden ge streefd naar verdere schaalvergroting. Er is op dit moment geen noodzaak tot fuseren, we hebben een redelijke renta biliteit en een goede solvabiliteit. Het is belangrijk om na te denken over de verdere toekomst van onze bank. In aansluiting op ontwikkelingen in de organisatie zijn de eerste aftastende gesprekken op gang gekomen met enkele buurbanken." "We zijn de afgelopen jaren sterk gegroeid en hebben al enige tijd pro blemen met de huisvesting. Het was duidelijk dat er iets moest gebeuren, zowel voor de cliënten als voor het per soneel. We hebben besloten tijdelijke voorzieningen te treffen. We willen niet op een mogelijke fusie wachten. Daarom zijn er vier semi-permanente units geplaatst waarin een deel van het personeel voor de komende jaren kan worden gehuisvest. Het is immers de vraag of we bij een eventuele fusie hoofd- of bijkantoor worden, of dat er dan een heel nieuw kantoor moet komen. Het zou kapitaalvernietiging zijn als je nu veel investeert in verbou wing. Je bouwt of te groot of te klein in zo'n situatie." Directeur Van den Meijdenberg voegt eraan toe: "Er komt wel een geldautomaat in de voorgevel. Dat hadden we al langer op de agenda staan, maar uit het oogpunt van rentabi liteit nog uitgesteld. Met het oog op de komst van de tarifering van het be talingsverkeer voor particulieren willen we de cliënten de mogelijkheid bieden op een kostenbesparende manier geld op te nemen." "Bij de fusie in 1988 is ook de afspraak gemaakt dat we naar verjon ging van beide beheerscolleges streven. De raad van toezicht bestaat nu uit drie leden die veertig jaar of jonger zijn. Binnen de colleges zijn we bezig om, aan de hand van de Leidraad voor Bestuur en Raad van Toezicht, te kij ken naar de taken en activiteiten van de raad van toezicht en het bestuur. Van middag staat ook het functioneren van de beheerscolleges op de agenda. We beoordelen dus het functioneren daar van. Waar liggen de hiaten, hoe moeten we die invullen? Dat wordt als referen tiekader gebruikt bij het zoeken naar nieuwe beheerders. Besturen doe je immers samen: zorg dat je een team vormt, datje elkaar aanvult. We voelen ons niet verplicht om nieuwe bestuurs leden uit de raad van toezicht te halen. Als daar iemand voldoet aan de kwalitei ten, dan zullen we wel bij hem aanklop pen, maar dat moet worden bekeken", aldus Goossens. "Het automatisme dat het bestuur vanuit de raad van toezicht wordt aangevuld wordt daarmee door broken. Het was hier ook min of meer gebruikelijk. Maar je moet eerst objec tief de achtergrond bekijken: wat en wie heb je nodig?" Ook bij herverkiezingen van de collegeleden is het eigen functioneren onderwerp van gesprek. "We hebben afgesproken dat kandidaten, voordat zij zich herkiesbaar stellen, eerst een gesprek hebben met de directeur, waar bij deze als klankbord functioneert. Daarna moet het college zich uitspre ken over de vraag of de kandidaat geschikt is of niet. We zijn er bewust mee bezig om kwaliteit in huis te halen en te houden. Deze werkwijze is mis schien niet ideaal, maar we willen wel op de ingeslagen weg doorgaan", licht Goossens toe. De beide andere be stuursleden onderstrepen deze visie. Van de Wijdeven: "Ik vind mijn taak niet eenvoudig. Er komt steeds meer op je af. En je moet dan ook steeds bij jezelf te rade gaan of de functie niet te zwaar voor je wordt, of je nog wel toe gevoegde waarde levert." Het bestuur van de Rabobank Hoogeloon-Casteren vergadert maan delijks. Vier keer per jaar vinden er gecombineerde vergaderingen plaats. De raad van toezicht komt nog eens vier keer apart bijeen. In de vergaderin gen komt een aantal bestuurlijke taken steeds terug, zoals financieringen, terugkoppeling, begroting en personeel. "We besteden betrekkelijk veel tijd aan zaken die met personeel hebben te maken. Dat is een belangrijke verant woordelijkheid. In je personeelsbestand zitje natuurlijk met de effecten van een fusie, het in elkaar schuiven van twee organisaties. Met de bestaande mede werkers vervul je de beschikbare func ties. Het omgaan met spanningen en inpassingsproblemen vergt tact van het management," licht Goossens toe. "Ik heb het idee dat de lijst met zaken die telkens terugkeren steeds korter wordt. We zijn steeds meer bezig met het beleid. Financieringen worden nu in korte tijd behandeld, terwiji we daar vroeger de hele ochtend mee bezig waren", zegt Goossens. "Je moet kijken naar de toegevoegde waarde van het besluit datje gaat nemen. Dan is het bij financieringen meestal accorderen van iets dat al heeft plaatsgevonden. Onze directeur heeft daar immers mandaat voor. Daar kun je natuurlijk heel lang over praten, maar besturen is beslissen en als het besluit al is gevallen, dan moet daar niet te lang bij worden stil gestaan. We willen overigens via de Regiodirectie aan Rabobank Neder land vragen de mandatering nog eens kritisch te bekijken. Iedereen is het erover eens dat een a-risicopost volle dig zou kunnen worden gemandateerd aan de directeur. Een bestuur moet wel worden geïnformeerd over een post van bijvoorbeeld een ton waar aan meer risico vastzit. De mandate ring zou een relatie moeten hebben met de risicoklasse en minder met de saldoklasse. Wij gebruiken die risico klasse steeds meer als maatstaf bij de beoordeling van een verstrekte finan ciering en niet het bedrag", aldus de voorzitter. Een bijdrage van de bank aan de verfraaiing van Hoogeloon. Functioneren colleges Van financieren naar beleid maken Bank Bestuurder Ie jaargang nummer 4 pagina 21

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1992 | | pagina 21