klein zullen zijn. Er is toen in 1988 ook
vastgelegd dat er moet worden ge
streefd naar verdere schaalvergroting.
Er is op dit moment geen noodzaak tot
fuseren, we hebben een redelijke renta
biliteit en een goede solvabiliteit. Het is
belangrijk om na te denken over de
verdere toekomst van onze bank. In
aansluiting op ontwikkelingen in de
organisatie zijn de eerste aftastende
gesprekken op gang gekomen met
enkele buurbanken."
"We zijn de afgelopen jaren sterk
gegroeid en hebben al enige tijd pro
blemen met de huisvesting. Het was
duidelijk dat er iets moest gebeuren,
zowel voor de cliënten als voor het per
soneel. We hebben besloten tijdelijke
voorzieningen te treffen. We willen
niet op een mogelijke fusie wachten.
Daarom zijn er vier semi-permanente
units geplaatst waarin een deel van het
personeel voor de komende jaren kan
worden gehuisvest. Het is immers de
vraag of we bij een eventuele fusie
hoofd- of bijkantoor worden, of dat er
dan een heel nieuw kantoor moet
komen. Het zou kapitaalvernietiging
zijn als je nu veel investeert in verbou
wing. Je bouwt of te groot of te klein in
zo'n situatie." Directeur Van den
Meijdenberg voegt eraan toe: "Er komt
wel een geldautomaat in de voorgevel.
Dat hadden we al langer op de agenda
staan, maar uit het oogpunt van rentabi
liteit nog uitgesteld. Met het oog op de
komst van de tarifering van het be
talingsverkeer voor particulieren willen
we de cliënten de mogelijkheid bieden
op een kostenbesparende manier geld
op te nemen."
"Bij de fusie in 1988 is ook de
afspraak gemaakt dat we naar verjon
ging van beide beheerscolleges streven.
De raad van toezicht bestaat nu uit drie
leden die veertig jaar of jonger zijn.
Binnen de colleges zijn we bezig om,
aan de hand van de Leidraad voor
Bestuur en Raad van Toezicht, te kij
ken naar de taken en activiteiten van de
raad van toezicht en het bestuur. Van
middag staat ook het functioneren van
de beheerscolleges op de agenda. We
beoordelen dus het functioneren daar
van. Waar liggen de hiaten, hoe moeten
we die invullen? Dat wordt als referen
tiekader gebruikt bij het zoeken naar
nieuwe beheerders. Besturen doe je
immers samen: zorg dat je een team
vormt, datje elkaar aanvult. We voelen
ons niet verplicht om nieuwe bestuurs
leden uit de raad van toezicht te halen.
Als daar iemand voldoet aan de kwalitei
ten, dan zullen we wel bij hem aanklop
pen, maar dat moet worden bekeken",
aldus Goossens. "Het automatisme dat
het bestuur vanuit de raad van toezicht
wordt aangevuld wordt daarmee door
broken. Het was hier ook min of meer
gebruikelijk. Maar je moet eerst objec
tief de achtergrond bekijken: wat en
wie heb je nodig?"
Ook bij herverkiezingen van de
collegeleden is het eigen functioneren
onderwerp van gesprek. "We hebben
afgesproken dat kandidaten, voordat zij
zich herkiesbaar stellen, eerst een
gesprek hebben met de directeur, waar
bij deze als klankbord functioneert.
Daarna moet het college zich uitspre
ken over de vraag of de kandidaat
geschikt is of niet. We zijn er bewust
mee bezig om kwaliteit in huis te halen
en te houden. Deze werkwijze is mis
schien niet ideaal, maar we willen wel
op de ingeslagen weg doorgaan", licht
Goossens toe. De beide andere be
stuursleden onderstrepen deze visie.
Van de Wijdeven: "Ik vind mijn taak
niet eenvoudig. Er komt steeds meer op
je af. En je moet dan ook steeds bij
jezelf te rade gaan of de functie niet te
zwaar voor je wordt, of je nog wel toe
gevoegde waarde levert."
Het bestuur van de Rabobank
Hoogeloon-Casteren vergadert maan
delijks. Vier keer per jaar vinden er
gecombineerde vergaderingen plaats.
De raad van toezicht komt nog eens
vier keer apart bijeen. In de vergaderin
gen komt een aantal bestuurlijke taken
steeds terug, zoals financieringen,
terugkoppeling, begroting en personeel.
"We besteden betrekkelijk veel tijd aan
zaken die met personeel hebben te
maken. Dat is een belangrijke verant
woordelijkheid. In je personeelsbestand
zitje natuurlijk met de effecten van een
fusie, het in elkaar schuiven van twee
organisaties. Met de bestaande mede
werkers vervul je de beschikbare func
ties. Het omgaan met spanningen en
inpassingsproblemen vergt tact van het
management," licht Goossens toe. "Ik
heb het idee dat de lijst met zaken die
telkens terugkeren steeds korter wordt.
We zijn steeds meer bezig met het
beleid. Financieringen worden nu in
korte tijd behandeld, terwiji we daar
vroeger de hele ochtend mee bezig
waren", zegt Goossens. "Je moet kijken
naar de toegevoegde waarde van het
besluit datje gaat nemen. Dan is het bij
financieringen meestal accorderen van
iets dat al heeft plaatsgevonden. Onze
directeur heeft daar immers mandaat
voor. Daar kun je natuurlijk heel lang
over praten, maar besturen is beslissen
en als het besluit al is gevallen, dan
moet daar niet te lang bij worden stil
gestaan.
We willen overigens via de
Regiodirectie aan Rabobank Neder
land vragen de mandatering nog eens
kritisch te bekijken. Iedereen is het
erover eens dat een a-risicopost volle
dig zou kunnen worden gemandateerd
aan de directeur. Een bestuur moet
wel worden geïnformeerd over een
post van bijvoorbeeld een ton waar
aan meer risico vastzit. De mandate
ring zou een relatie moeten hebben
met de risicoklasse en minder met de
saldoklasse. Wij gebruiken die risico
klasse steeds meer als maatstaf bij de
beoordeling van een verstrekte finan
ciering en niet het bedrag", aldus de
voorzitter.
Een bijdrage van de
bank aan de
verfraaiing van
Hoogeloon.
Functioneren colleges
Van financieren naar beleid maken
Bank Bestuurder Ie jaargang nummer 4 pagina 21