tien of meer, dan treden we met die banken in contact om afspraken te maken over de bewerking van die bedrijven. We doen dat in bijeenkom sten die door de Regiokantoren worden georganiseerd. Zijn het er minder dan 10 dan vindt de afstemming schrifte lijk of telefonisch plaats. Jaarlijks wor den de afspraken over de bewerking van de bedrijven met de banken geëva lueerd. Bovendien hebben we afgespro ken dat er van onze kant steeds vooraf melding wordt gemaakt van contacten met individuele bedrijven en dat wij de aangesloten banken achteraf zullen informeren over de resultaten van ons bezoek. We gaan natuurlijk alleen naar bedrijven toe als de bank het daarmee volledig eens is." De samenwerking tussen Rabo bank Nederland en de aangesloten bank kan op verschillende manieren gestalte krijgen. De bank kan de acqui sitie volledig overlaten aan Rabobank Nederland, maar de bank kan dit ook in eigen hand houden, al dan niet met deelname van Rabobank Nederland in de transactie, een en ander natuurlijk overeenkomstig de voorkeur van de cliënt. In dit laatste geval verstrekt Rabobank Nederland bijvoorbeeld een lening aan het bedrijf, terwijl de bank daarin participeert en/of andere dien sten aanbiedt. Ook kan een bank bepaalde gespecialiseerde produkten van Rabobank Nederland voor een cliënt afnemen. Deze groep bedrijven heeft nu eenmaal een bancaire behoef te waaraan niet steeds tegemoet kan worden gekomen met de standaardpro- dukten die voor de aangesloten banken zijn ontwikkeld. In de ogen van Gentis zijn aan dit samenwerkingsverband grote voordelen verbonden niet alleen voor de aangeslo ten banken, maar ook voor Rabobank Nederland. "Het Centrale Bankbedrijf van Rabobank Nederland heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de kwaliteit van haar medewerkers en in de ontwikkeling van uiteenlopende produkten en diensten. Wij kunnen ons nu meten met alle grote marktpartijen en we kunnen onze rentabiliteit vergro ten door deze produkten en diensten aan meer partijen aan te bieden. Deze rentabiliteitsdoelstelling is voor ons belangrijk. De aangesloten banken kun nen gebruik maken van deze produkten en diensten. Bovendien kan het voor het imago van de bank zinvol zijn haar kwaliteit te onderstrepen door zich bij het bezoek aan de relatie te laten verge zellen door een account manager van Rabobank Nederland. Dit heeft vaak psychologische voordelen. Maar nog maals, wij hebben er geen enkel bezwaar tegen als een bank besluit alleen op een cliënt af te gaan." Met name bij con tacten tussen het Cen trale Bankbedrijf en een plaatselijke bank komt het punt 'cultuurver schillen' nogal eens aan de orde. Tussen de func tionarissen van Rabo bank Nederland en die van aangesloten banken zou een barriëre be staan. Zo zouden ze moeite hebben eikaars taal te verstaan; de mensen van 'Utrecht' zouden niet weten wat een coöperatie is en boven dien zou het begrip autonomie regel matig aanleiding geven tot scherpe dis cussies. De verklaring van deze cultuurverschillen zou met name liggen in de grote instroom van mensen van handelsbanken bij het Centrale Bank bedrijf. Gentis wil zijn ogen zeker niet sluiten voor dit probleem. Toch heeft hij de stellige indruk dat deze zaak ook niet moet worden overtrokken. "We hebben hierover veel met onze mensen gepraat. Ook in bijeenkomsten waarin leden van de Hoofddirectie het woord voerden. Wat mij daarbij opvalt is het grote begrip dat ik bij mijn mensen aantref voor de positie van de plaatse lijke bank. Bij hen leeft echt het begrip dat ook ons bedrijf ten dienste staat van de aangesloten banken. Onze account managers gaan vaak met functionaris sen van aangesloten banken op bezoek bij relaties. Daar leren ze erg veel van. Vooraf worden goede afspraken gemaakt over het verloop van het gesprek. Daarbij staat voorop dat beide partijen hun rol goed moeten kunnen spelen. Het is in niemands belang als onze man zijn collega van de plaatselij ke bank in een dergelijk gesprek weg speelt. Als we al klachten krijgen, dan nemen we die heel serieus en proberen er alles aan te doen om in ons optreden verbetering aan te brengen. Ik denk dat het praten over cultuurverschillen meer iets te maken heeft met het elkaar nog niet voldoende kennen. Ook daar gaan we iets aan doen. In 1993 worden er themabijeenkomsten belegd, waarvoor alle banken worden uitgenodigd. In die bijeenkomsten zullen we nog wat meer vertellen over onze strategie, onze organisatie en onze produkten. Ik ben ervan overtuigd dat dergelijke bijeen komsten veel kunnen doen aan een beter wederzijds begrip. Eigenlijk mer ken we het nu al tijdens de regionale bijeenkomsten. De banken stellen zich uiterst positief op met betrekking tot de ondersteuning die wij hen kunnen bie den bij de bewerking van het grotere bedrijfsleven." Met de regionale bijeenkomsten in dit najaar is een start gemaakt voor deze aanpak van de bewerking van het grotere bedrijfsleven. Het wordt onge twijfeld een zaak van lange adem. Van zelfsprekend gaat er veel tijd overheen voordat zo'n project revenuen oplevert. Alleen al de gesprekken tussen het Centrale Bankbedrijf en de aangesloten banken vergen veel tijd. "Bovendien", zo besluit Gentis, "moet ook het Cen trale Bankbedrijf veel aandacht blijven schenken aan haar huidige relaties. We hebben ons tot doel gesteld de contac ten met die relaties nog verder te ver diepen. Want we moeten bij alle inspanningen die gericht zijn op het vergroten van de marktaandelen niet vergeten dat verdieping van de realtie met bestaande cliënten ook een bijdra ge levert aan de rentabiliteit van de organisatie." Vormen van samenwerking Cultuurverschillen Cultuurverschil? Bank Bestuurder Ie jaargang nummer 4 pagina 19

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1992 | | pagina 19