"MU1¥0 SARI KUD "KATUWAGIR KELOMPOK SIMPANPINJAM DESA JEDONG KEG. WAGIR BINAAN PPKKP. QTA 46 JAWA TïMUR liquiditeiten, trainen de besturen en bezoeken de dorpen om tot uitbreiding van het aantal groepen te komen. De verwachting is dat in de komende jaren het aantal leden nog zeker met 10.000 per jaar kan stijgen. Dat dit project bepaald niet tot de categorie 'bodemlo ze putten' behoort, moge blijken uit het feit dat minder dan 4% van de uitge leende gelden als verlies moest worden afgeboekt. Omdat echter de groepen verantwoordelijk zijn voor de eigen kredieten, is dit verlies door de groepen opgevangen, zodat het werkelijke ver lies van het project nihil is. Dit succes is volgens Hof te verklaren uit het gevoel van gemeenschappelijke verant woordelijkheid en sociale controle bin nen de groepen en door het feit dat de leden slechts krediet kunnen krijgen op basis van een concreet plan, waarbij de hoogte van het kredietbedrag aansluit op de werkelijke financiële behoefte. Ultimo 1991 was aan de leden voor 6,7 miljoen aan kredieten verleend, terwijl de groepen op dat moment reeds ruim 2 miljoen aan spaargelden voor de leden beheerden. De ontwikkeling van de resultaten is zodanig - er wordt nu zelfs een kleine winst gemaakt zodat reservevorming mogelijk is - dat het hele project zichzelf kan bedruipen zonder dat nog aanvullende subsidies nodig zijn. "Waar we de afgelopen periode intensief mee bezig zijn geweest, is het onderbrengen van deze organisatie bij een bankinstelling. Het is namelijk nooit onze bedoeling geweest hier per manent te blijven. Onze kantoren moe ten in een structuur worden ingebracht met bancaire kwaliteiten. We hebben daarvoor vanuit de Stichting contact gelegd met de Coöperatieve bank in Indonesië, de Bukopin bank. Deze bank gaat de werkzaamheden van onze vier kantoren coördineren. We hebben de zaak contractueel goed geregeld, zodat we er zeker van zijn dat de door ons uitgezette lijnen onverkort worden voortgezet. Zo treden bijvoorbeeld onze medewerkers weliswaar in dienst van die bank, maar onder de voorwaar de dat ze nog een aantal jaren bij het project betrokken blijven. Bukopin beheert de gelden en verleent facilitei ten waardoor onze mensen kunnen doorgaan met trainingsprogramma's en de verdere uitbouw van het aantal groepen en leden. Onze eigen Rabo bank aldaar kan, als commerciële instelling, daarbij niet behulpzaam zijn. Die heeft een heel andere structuur en andere doelstellingen", zo besluit De Bekker zijn toelichting. "Ik heb de stel lige verwachting dat het coöperatieve elan zal aanslaan binnen de groepen en dat zou wel eens een olievlekwerking kunnen krijgen. Uit onderzoek is geble ken dat ruim 60% van de leden daad werkelijk welvarender is geworden na toetreding tot de groepen. Een schitte rend resultaat." De heer Hof zal de praktijk die in Indonesië is opgedaan gebruiken in een soortgelijk project in Vietnam, dat eveneens door de Stichting zal worden ondersteund. Bank Bestuurder le jaargang nummer 3 pagina 22 Ver van huis, maar toch bekend Een gesprek met een kredietnemer

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1992 | | pagina 22