Personeelsontwikkelingsbeleid: een ANTWOORD OP SNELLE ONTWIKKELINGEN De turbulente ontwikkelingen buiten en binnen de Rabobankorganisatie en de talloze veranderingen die daarvan het gevolg zijn, stellen steeds hogere eisen aan de (flexibiliteit van de) organisatie en de medewerkers. Het personeelsontwikkelingsbeleid kan een bijdrage leveren aan het oplossen van een aantal daarmee samenhangende vragen. Bestuurders zullen in hun beleid een visie op de toekomst moeten geven. Dat is geen eenvoudige taak. Informatie over die ontwikkelingen en hun personele consequenties kan verhelderend werken. Op zaterdag 13 juni woonden de managementteams van zo'n 25 banken uit de regio Arnhem een conferentie bij over het personeelsontwikkelingsbe leid. De managers kregen vanuit ver schillende invalshoeken de bij Rabo bank Nederland levende visies gepresenteerd over bancaire ontwikke lingen en de consequenties daarvan voor het personeelsbeleid. Regiodirecteur J.B.B. Migchelsen, gastheer tijdens deze conferentie, zei dat de banken de komende jaren hun personele organisatie nadrukkelijker zullen moeten afstemmen op de ban caire ontwikkelingen. Nadruk op verkoop Drs. J.M.C.F. Verouden, hoofd Marketing Services Bedrijven, stelde vast dat de balie geleidelijk zal veran deren van een activiteit waar in hoofd zaak transacties worden verricht, in een commerciële binnendienst. "Dat vraagt om medewerk(st)ers met een brede kennis over produkten en met een hoge mate van commerciële vaardigheid. Zij zullen geen transacties meer uitvoeren, maar produkten verkopen. Daarnaast worden de diensten steeds ingewikkel der, en dat vraagt om een verdergaande specialisatie. In de commerciële bin nendienst zal dus vooral behoefte zijn aan mensen die een brede kennis van produkten hebben, maar bovendien specialist zijn op bepaalde deelterrei nen." Werken in een resultaatgericht klimaat De trends in de markt en binnen de bank hebben ook gevolgen voor de bedrijfsvoering en dus voor de mede werkers. Drs. B. Grevink. hoofd Distri butie Aangesloten Banken, signaleerde dat door die trends, ook de bedrijfsvoe ring van de banken sterk in beweging is. "De cliënt verwacht gewoon dat hij voor routine-handelingen dichtbij en op ieder tijdstip terecht kan. De GEA's en Bank Bestuurder Ie jaargang nummer 3 pagina 18 Directeuren en stafleden bij de start van het project

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1992 | | pagina 18