Actueel Personeelsbestand Het aantal volledige arbeidsplaat sen bij de aangesloten banken is in de eerste zeven maanden van dit jaar afge nomen met 92. In dezelfde periode van vorig jaar nam het aantal volledige arbeidsplaatsen toe met 361 Arbeidsvoorwaarden directeuren en onderdirecteuren De salarissen van directeuren en onderdirecteuren zijn per 1 juli 1992 met 3,25 procent verhoogd. De aanpas singen zullen zo spoedig mogelijk in het Handboek Arbeidsvoorwaarden Directeuren worden verwerkt. (Circulaire 131733 van 2 juli 1992) Nieuwe folderlijn De Rabobank is door een grote verscheidenheid in haar drukwerk voor de consument niet voldoende herken baar als organisatie. Er is geen eenheid in vormgeving. Om nu zo snel mogelijk één lijn in drukwerk te kunnen realiseren is al het materiaal dat voor Particulier en Bedrijf door ons wordt uitgegeven, voorzien van een nieuw basisontwerp. Het is direct afgeleid van het beeld van de campagnes en gebaseerd op de gewenste identiteit van de Rabobankor- ganisatie (toonaangevend en betrok ken). Het basisontwerp biedt de moge lijkheid flexibel te variëren, voor gebruik voor de verschillende doel groepen, zonder dat het Rabobank- beeld wordt aangetast.Verwacht wordt dat geleidelijk aan nieuwe regels zullen worden opgesteld voor de huisstijl. Daaraan zal de gehele organisatie zich straks moeten houden om de eenheid in vormgeving, die nodig is voor snelle herkenning door de doelgroepen, veilig te stellen. Bekeken wordt in hoeverre de huidige huisstijl moet worden bijge steld. Met Raboband nummer 17 van 7 september 1992 is een vouwblad mee gestuurd waarin meer informatie staat over de nieuwe brochurelijn. De titel is "Eenheid, óók in drukwerk". Communicatieplan betaaldiensten partieulierenmarkt najaar 1992 Dit plan is erop gericht de reke ninghouders eerst uitgebreid te infor meren over de meest efficiënte betaal- vormen en hen te stimuleren hiervan gebruik te maken. Daarna worden de cliënten door middel van een geperso- naliseerde mailing geïnformeerd over de feitelijke tariferingsmaatregelen. De Rabobank geeft hiermee aan welk belang zij hecht aan goede voor lichting en een betaalbaar betalingsver keer voor iedereen. In dezelfde periode zal, met algemeen 'sympathieke' onderwerpen zoals de Floriade en de Museumjaarkaart, campagne worden gevoerd om het imago van de Rabo bank te verbeteren. Om de rekeninghouders te stimule ren doelmatig gebruik te maken van onze betaaldiensten, wordt gebruik gemaakt van drie bijsIuiterjactiesDe onderwerpen hiervan zijn: een nieuwe machtigingsservice, de betaalwijzer en het stimuleren van het gebruik van de PIN-code. (Circulaire 43/1043 van 1 juli 1992) Personele ontwikkeling bij de Rabobankorganisatie Onlangs studeerde de heer G.D.J. Roggen aan de Technische Universiteit Eindhoven af op een onderzoek naar de personele ontwikkeling bij Rabobank Nederland en de aangesloten banken. De Rabobankorganisatie kende tot op heden een structureel hogere perso nele groei dan de concurrentie. Een argument hiervoor kan zijn dat de acti viteiten van de Rabobankorganisatie sneller groeien dan die van de concur rerende instellingen, waardoor de vraag naar personele inzet toeneemt. De vraag blijft echter of deze snellere groei volledig verantwoordelijk is voor de grotere toename of dat er ook andere oorzaken zijn. In het onderzoek zijn zes mogelij ke groeistimulerende oorzaken vastge steld. Deze zijn vervolgens door mid del van een enquête onder circa honderd banken onderzocht. Als eerste ontwikkeling noemt het onderzoek de problemen bij de ver taling van centraal naar lokaal beleid. Deze zorgen ervoor dat banken zich met hun beleid niet optimaal op de toe komst kunnen voorbereiden, wat kan leiden tot ad-hoc personeelswerving. Ook een gebrekkig functioneren van de interne arbeidsmarkt leidt tot het onno dig aantrekken van externe arbeids krachten. Het derde punt betreft de keuze van een extra arbeidsintensief marktsegment. Tevens is gebleken dat er na een fusie veelal een personele groei optreedt. Daarnaast zorgt het aan bod van nieuwe produkten, distributie- wijzen en strategieën door Rabobank Nederland voor personele problemen die in de kwantitatieve sfeer moeten worden opgelost. Als laatste speelt een hoge winstontwikkeling c.q. winstver wachting een rol.Via de enquête is ver volgens onderzocht in hoeverre deze ontwikkelingen ook daadwerkelijk invloed op de personele groei uitoefe nen. Geen van deze ontwikkelingen bleek dé doorslaggevende factor te zijn, die verantwoordelijk mag worden geacht voor de structureel hogere per sonele groei. Wat de individuele ontwikkelingen aangaat kan, door het oplossen van bestaande problemen, in sommige gevallen een vermindering van de groei worden gerealiseerd.Voor oplossingen zijn twee benaderingswijzen mogelijk. Ten eerste kan de organisatiestructuur worden gewijzigd. Deze optie raakt echter het wezen van de organisatie en is derhalve niet reëel. Ten tweede zou den de problemen bij de zes onder zochte ontwikkelingen apart kunnen worden opgelost door het verbeteren van de communicatie tussen Rabobank Nederland en de aangesloten banken. Bank Bestuurder 1e jaargang nummer 3 pagina 12

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1992 | | pagina 12