Wat mag een bestuurder van Bank Bestuurder verwachten? Deze vraag legden we voor aan de heer F. Hofland, secretaris van het bestuur van de Rabobank Midden-Westland en lid van de Klankbordgroep Bestuurders, een groep bestuurders, uit elke regio éen, die toetsend optreedt bij de ontwikkeling van nieuwe bestuurdersconferenties en ook een belangrijke rol vervult bij de redactieformule van Bank Bestuurder. Zijn antwoord: "Kort samengevat: een vakblad dat voorziet in de behoefte aan informatie, die een be stuurder bij het uitoefenen van zijn taak nodig heeft. De Rabobanken hebben zich in de loop der jaren ontwikkeld tot bedrij ven. die professioneel door directeuren worden geleid. De afstand tussen de dagelijkse gang van zaken op de bank en het werk van de bestuurder is daardoor steeds groter geworden. Toch moet hij zijn specifieke rol in de moderne coöperatieve bank goed blijven vervullen, want daarmee staat of valt de coöperatieve vorm van ons bankbedrijf. Hij zal een goede ge sprekspartner voor de directeur moe ten zijn om samen een nieuw beleid te kunnen ontwikkelen, toegespitst op de behoeften en de mogelijkheden van de plaatselijke markt. Om die taak van de bestuurder te onder steunen heeft onze organisatie een aantal hulpmiddelen ontwikkeld, zoals de 'Leidraad voor bestuurders' en de diverse conferenties voor bestuurders. Nu is daar dus Bank Bestuurder aan toegevoegd. Een vakblad waar mee de bijna 6.000 bestuurders van plaatselijke banken kunnen worden bereikt. Om dit blad een succes te laten worden, moet het aan een aan tal voorwaarden voldoen. De inhoud zal moeten zijn afgestemd op de behoeften van de bestuurder van een plaatselijke bank. Daarnaast moet de bestuurder de 'taal' verstaan en het niveau moet aansluiten bij zijn kennis. Om bij het laatste te beginnen: die aansluiting zal het best te vinden zijn op het niveau van de bestuur dersconferenties. Dat de bestuurder de taal van Bank Bestuurder zal moeten verstaan noem ik met na druk. Onze maatschappij met al haar technische mogelijkheden bedient zich vaak van een taal die alleen voor ingewijden toegankelijk is. Ook ons bankbedrijf met al haar deskundigen en specialisten ontkomt hier niet aan. Aan de redactie de taak om de informatie te vertalen voor ons als bestuurders. Voor wat betreft de inhoud biedt het blad een aantal mogelijkheden. Ten eerste kunnen de bestuurders nauwer betrokken worden bij beleidszaken, zoals die door Rabobank Nederland geïnitieerd worden. Van de discussies hierover in de centrale kringvergade ringen kunnen hoofdzaken worden weergegeven. Tevens zal Bank Bestuurder een ondersteunende rol moeten gaan spelen bij de uitwisseling van kennis en ervaring die bij de bestuurders aanwezig is. Er zijn meer dan 750 plaatselijke banken, we hoeven niet allemaal het wiel uit te vinden, maar kunnen juist veel van eikaars ervarin gen leren. Dit merk je ook op een bestuurdersconferentie. Daar is het voor velen een openbaring te ontdek ken dat anderen met dezelfde vragen zitten. Tenslotte kan dit vakblad ons meer bewust maken van onze coöpe ratieve identiteit. Informatie over de manier waarop het anderen lukt hun leden te betrekken bij het te voeren beleid, hoe de algemene vergadering een succes kan worden of hoe een ledencontactblad er uit kan zien, enzovoorts. Ik hoop dat de redactie erin zal slagen dit blad te ontwikkelen tot een vakblad dat elke bestuurder bij ontvangst graag direct openslaat, omdat de inhoud hem echt pakt". Frans Hofland Bank Bestuurder Ie jaargang nummer 2 pagina 4 Column

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1992 | | pagina 4