Publiciteitscommissie coördineert activiteiten zondere eisen aan de organisatie van de communicatie. Alle geledingen spelen ieder op hun eigen schaal een belangrijke rol in het geheel. Rabobank Nederland ontwikkelt en ondersteunt. Als facilitair bedrijf levert zij hulpmiddelen voor onder meer de marktbewerking aan de aan gesloten banken. De plaatselijke ban ken vullen de communicatie voor hun eigen werkgebied in. Dat samenwer king tussen de Rabobanken tot een sterkere positie ten opzichte van de concurrentie kan leiden werd al in de jaren zeventig duidelijk. Publieks groepen die niet in het werkgebied van een Rabobank waren gevestigd, maar voor die bank wel belangrijk waren, werden niet of nauwelijks benaderd. De aangesloten banken hebben in veel gebieden puhliciU-its- conimissies in het leven geroepen om dit bezwaar te ondervangen. Publieksgroepen zoals de Kamers van Koophandel, het provinciaal bestuur, de gewestelijke standsorganisaties en de regionale media zijn met name de doelgroepen van deze commissies. De verscheidenheid aan taakstelling en samenstelling van de publiciteits- commissies is groot en sterk afhankelijk van de ontstaansgeschiedenis van de commissies. In sommige commissies zitten bestuurders en directeuren. Andere worden uitsluitend door directeuren gevormd. In de meeste gevallen leveren ook de regionale Communicatie en Public relations Adviseurs (CPA's) van Rabobank Nederland een bijdrage. De commis sies leggen doorgaans hun plannen voor aan hun kringvergadering die ook het budget beschikbaar stelt. Welke rol heeft u als bestuurder bij communicatie? Door bewust om te gaan met communicatie kan sturing worden ge geven aan de activiteiten die de bank verricht. In het beleidsplan van uw bank behoort voldoende aandacht te worden besteed aan de verschillende terreinen van communicatie. Dan kunt u de instrumenten en suggesties die Rabobank Nederland aanlevert, zinvol in uw eigen werkgebied inzetten. In het communicatieplan (dat een onder deel is van het beleidsplan) kunnen de hoofdlijnen worden aangegeven van het beleid van de plaatselijke bank. De samenhang tussen de verschillende onderdelen heeft een positieve uitwer king op de resultaten. Niet alleen op plaatselijk niveau kunt u uw bijdrage leveren aan het communicatiebeleid. Wat doet een publieiteitscomniissie en wat kan de inbreng van bestuurs leden daarin zijn? Een interview met de heer J.P. Jacobs, akkerbouwer, voor zitter van het bestuur van de Rabobank (Emmastraat) in Oude Tonge èn van de l'uhiiciteitscoinmissie Deltakring. I)e Deltakring bestaat uitsluitend uit plattelandsbanken. In de regio bergen op Zoom zijn de publiciteitscommissies kringsgewijze georganiseerd. In de Deltakring staat het plan van de publiciteitscommissie steeds bij de voorjaarskringvergadering op de agenda. Dan wordt ook verslag gedaan van de activiteiten in het afgelopen jaar. De publiciteitscommissie waarin ook vier directeuren zitting hebben, komt maandelijks bijeen. De notulen van de vergaderingen worden naar de banken gestuurd. De regionale Communicatie en Public relations Adviseur adviseert de commissie en zorgt voor de professionele ondersteu ning. Hij neemt met het bulletin 'Netwerk' de communicatie met alle banken in de kring voor zijn rekening. "Wij voeren vooral gezamenlijke advertentiecampagnes voor de bewer king van de particulierenmarkt. De Deltakring bestaat uit vijftien banken: die kunnen het elkaar enorm moeilijk maken als er niet wordt afgestemd. Rabobank Nederland maakt veel re clame in de bedrijvenmarkl. De publici teitscommissie doet daar uitsluitend aanvullend werk in de richting van bedrijfscliënten. Wij coördineren de sponsoring van acti viteiten die de hele Deltakring aan gaan: grote zaken en organisaties die in de hele regio werkzaam zijn. Bovendien kunnen die organisaties als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen ook ondersteuning ontvangen. We hebben met steun van onze CPA een aantal criteria opgesteld aan de hand waarvan we kunnen bepalen of een project in aanmerking komt voor finan ciële steun." Goeree Overflakkee is een De plannen van de publiciteitscom missies, waarin de PR-communicatie en de gezamenlijke marktbewerkings activiteiten zijn vermeld, worden over het algemeen in de kringvergaderingen aan de orde gesteld. Ook wordt in die vergadering verslag gedaan van de activiteiten van de publiciteitscom missie in het afgelopen jaar. akkerbouw- en tuinbouwgebied: vraagstukken op het gebied van gewas bescherming en milieu zijn voor de leden van de Rabobanken daar van belang. "Wij ondersteunen nu op dat eiland onder meer een onderzoek naar nitraat." Volgens de heer Jacobs is het com municatiebeleid op plaatselijk niveau ook een verantwoordelijkheid van bestuurders: in het beleidsplan dat dooi de directeur en hoofden van afdelingen wordt opgesteld moet voldoende aan dacht worden besteed aan communica tie. "Als ze het onvoldoende vinden moeten ze het beleidsplan afkeuren." De bijeenkomsten voor bestuurders en directeuren die twee keer per jaar plaatsvinden, hebben volgens Jacobs een positieve uitwerking op het com municatiebeleid. "Op die bijeenkomsten die in onze kring per eiland zijn georga niseerd. wordt gediscussieerd over het nut van al die publiciteit. Het zijn vaak de directeuren die daar een positieve inbreng in hebben. Dat geeft een wisselwerking. We zijn als commissie vorig jaar begonnen met het sponsoren van concerten voor bedrijfscliënten. Je laat die mensen eens op een andere manier kennismaken met de Rabobank. Wanneer je ze later nog eens benadert, hebben de cliënten al een bepaald beeld van de bank. Dat initiatief kan voor beheerders van de banken een stimulans zijn om ook te kijken naar het eigen bedrijfsklimaat." J.P. Jacobs: Wij coördineren bij sponsoring... Bank Bestuurder Ie jaargang nummer 2 pagina 21

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1992 | | pagina 21