Hart van de kredietcoöperatie is KLOPPEND KREDIETBEHEER Wie financieringen verstrekt gaat risico's aan. Hoe groot die risico's zijn, hangt niet alleen af van de zekerheden, maar tegenwoordig ook steeds meer van de 'kwaliteit' van de onderneming: van de leiding van het bedrijf en de vooruitzichten voor de rentabiliteit. Het is voor een bank (en zeker voor een coöperatieve) noodzakelijk dat het verloop van een krediet nauwlettend wordt gevolgd. Kredietbeheer dus. Voor het bestuur van een plaatselijke Rabobank is dat dan ook een belangrijk aandachtspunt. solidair te zijn met leden die tijdelijk met financiële tegenslagen te kampen hebben. Kredietbeheer draagt eraan bij die doelstellingen te bereiken. Als wij onze kredietrisico's niet scherp bewaken, lopen onze coöpera tieve tarieven gevaar. De belangen van bank en klant gaan daarbij hand in hand. Regelmatig en vroegtijdig overleg met een onder neming biedt (in geval van pro blemen) meer kans op herstel. Dal maakt het ook gemakkelijker om inhoud aan onze coöperatieve solida riteit te geven. Wat is "aan kredietbeheer doen"? Eind vorig jaar heeft Rabobank Nederland een videocursus gemaakt over het hoe en waarom van kredietbeheer door plaatselijke ban ken. De cursus is een leidraad voor een efficiënte werkwijze, die alge meen kan worden toegepast. Het pakket is dan ook bestemd voor iedereen die te maken heeft met de kredietverstrekking aan bedrijven: de medewerker commerciële onder steuning, de directeur, maar ook de bestuursleden die nauw bij de kredietverlening zijn betrokken. Tegelijk met de videocursus is bij de banken een computerprogramma De Rabobank is een krediet coöperatie. Zij stelt zich ten doel haar leden te financieren tegen blijvend scherpe tarieven en voor waarden. Bovendien is het onze taak Kredietbeheer door een krediet- coöperatie Wissink: "Duidelijke beleidslijnen en vertrouwen in het management zijn belangrijke elementen." Bank Bestuurder le jaargang nummer 1 pagina 6

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1992 | | pagina 6