Er is beleid vastgesteld voor onze externe communicatie; we hebben ook afspraken gemaakt over de interne communicatie. De externe communicatie heeft onder meer gestalte gekregen in een nieuwe wijze van presentatie op onze markten. Dat je er overigens niet bent met u als bestuurder een vakblad worden, waarin u veel kunt vinden voor uw praktijk als bestuurder. Het moet een naslagwerk worden dat u helpt vragen op te lossen. Het moet bovenal een medium worden waarin u zichzelf herkent. Een voorwaarde daarvoor is dat u zelf aan het woord zult moeten aansprekende slogans zoals "Rabo bank. Aangenaam" is wel gebleken in de afgelopen maanden, toen er wat minder aangename zaken aandacht kregen. Op datzelfde moment bleek dat ook de interne communicatie tekort schoot. We leven niet meer op een eiland; besluiten die door ons worden genomen staan bloot aan een kritische benadering van consumen tenorganisaties, pers, politiek, enz. Van dit soort incidenten zal je moeten leren. Dat bleek ook wel uit de discussies over dit onderwerp in de Centrale Kringvergadering van 18 maart. Het blad Bank Bestuurder zal bij die interne communicatie een belangrijke rol spelen. Het moet voor komen door middel van interviews, artikelen en eigen ervaringen. Bij de uitwerking van de redactie formule zullen wij gebruik maken van de kwaliteiten van veel bestuur ders; wij zullen luisteren en optekenen. Dit blad moet nadrukkelijk bijdragen aan een tweerichtingsverkeer. Met het verschijnen van dit blad is de vormgeving van een belangrijk deel van de interne communicatie vrijwel afgerond. Het streven is erop gericht iedere discipline een eigen "vakblad" te geven. Zo kennen wij thans de segment bladen "Bank en Bedrijf", "Bank en Particulier" en "Bank en Bedrijfs voering". Deze bladen bevatten informatie t.b.v. de leidinggevenden van de afdelingen Bedrijven, Particulieren en Bedrijfs voering bij de aangesloten banken. In de komende maanden zal worden gewerkt aan de opzet voor "Bank Manager". Het ligt in de bedoeling dat het eerste nummer van dat blad in het najaar verschijnt. In Bank Bestuurder vindt u veel functiegerichte informatie. Het wil u wegwijs maken in nieuwe ontwikkelingen in een omgeving die steeds ingewikkelder wordt. Het blad wil u helpen vaak weinig toegan kelijke beleidsnota's van Rabobank Nederland beter te kunnen plaatsen in uw eigen praktijk. Verslagen van de Centrale Kringvergadering zullen voor u worden samengevat. Wellicht leidt dat ertoe belangrijke passages uit die nota's en die verslagen nog eens door te nemen. Het zal u zicht moeten geven op maatschappelijke ontwikkelingen die voor uw functie van belang zijn. Het zal een rol kunnen spelen bij het nadenken over nieuw beleid. In zo'n blad is het immers mogelijk dergelijke ontwikkelingen geleidelijk te schetsen en dit te doen vanuit een groot aantal invalshoeken. Wellicht kan dit blad dan een bijdrage leveren aan de discussies binnen onze organisatie over de koers die wij de komende jaren met elkaar moeten varen. Met dit eerste nummer van Bank Bestuurder maken we een be scheiden begin met een nieuwe vorm van communicatie in onze orga nisatie. We weten echter dat we ons beschei den zullen moeten opstellen. De gemiddelde Nederlander besteed de in 1975 volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau nog gedurende 52 minuten per dag aan lezen; in 1990 is dit teruggelopen tot 43. Nu is een bestuurder geen gemid delde Nederlander, maar toch zullen we zuinig met uw tijd moeten omspringen. Roosen Bank Bestuurder 1e jaargang nummer 1 pagina 4

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1992 | | pagina 4