Drieënveertig minuten per dag Het maandblad "Rabobank" Communicatie en coöperatie zullen de leidende begrippen zijn in de redactieformule van het blad dat u thans in handen heeft. U, een van de bijna 6000 bestuurders van de plaatselijke Rabobanken, man of vrouw, lid van Bestuur of Raad van Toezicht. Dit blad is niet zomaar ontstaan. Het is een logisch gevolg van veel discussies in onze organisatie. Bank Bestuurder le jaargang nummer 1 pagina 3 Die discussies begonnen al in het midden van de jaren tachtig toen de Rabobankorganisatie zich boog over haar identiteit: de coöperatieve kredietvereniging. Met elkaar kwamen we tot de slot som dat we het zicht op die coöpe ratie een beetje kwijt dreigden te raken. Toch een vorm van ondernemen die ons ijzersterk heeft gemaakt en die ons een positie heeft gegeven in het bancaire landschap waarmee steeds meer rekening moet worden gehouden. En het zijn juist die talloze leden van de bestuurscolleges die de rugge- graat van deze structuur vormen. Zij zorgen voor de continuïteit en voor de relatie met het werkgebied waarbinnen onze banken opereren. In deze discussies is weer eens duidelijk geworden welk belang wij er als organisatie aan moeten hechten te kunnen beschikken over kwali tatief goede bestuurders. Dus ook hoe belangrijk het is daar veel in te investeren. Dit leidde ertoe dat de bestuurdersconferenties een nieuwe impuls kregen. Recent benoemde bestuurders wor den uitgenodigd voor een introduc tiedag waarbij ze door een lid van de Raad van Beheer van Rabobank Nederland worden welkom geheten in de organisatie. Er worden thema-conferenties geor ganiseerd voor bestuurders, waarbij bestuurders van de plaatselijke ban ken en bestuurders van Rabobank Nederland discussiëren over funda mentele zaken. Een logisch gevolg van deze "her waardering" is dat ook in de sfeer Met de komst van "Bank Bestuurder" en later dit jaar van "Bank Manager" vervalt de interne communicatiefunctie, die het maandblad "Rabobank" van oudsher heeft vervuld. Inmiddels zijn voorbereidin gen gestart om "Rabobank" om te vormen tot een (min der frequent verschijnend) extern PR-blad. dat zowel door plaatselijke banken als Rabobank Nederland kan worden ingezet. Totdat dit PR-blad wordt geïntroduceerd (naar ver wachting begin 1993). blijft "Rabobank" verschijnen. van de interne communicatie steeds meer zal moeten worden gedaan om het bestuurders mogelijk te maken hun functie in een steeds profes sioneler omgeving uit te oefenen. Onder 400 bestuurders is onlangs een enquête-formulier verspreid om meer zicht te krijgen op hun infor matiebehoefte. Bij die enquête was een opsomming meegestuurd van mogelijke informatiebronnen waar over bestuurders kunnen beschikken. Het waren er ruim 70. Het is dus niet zo vreemd dat bij vrijwel iedere bestuurdersconferentie en bij contacten met bestuurders wordt geklaagd over de enorme hoeveelheid informatie die moet worden verwerkt. Wat moet wel en wat moet niet worden gelezen? Wat is echt essentieel? Kan het toegan kelijker? Kan er een taal worden gebruikt die nog verstaanbaar is? Wat betekenen die afkortingen? In het afgelopen jaar heeft binnen de organisatie een brede gedachtenwisseling plaatsgevonden over communicatie.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1992 | | pagina 3