De informatie /al meer moeten wor den toegespitst op de behoefte bij de banken. In de discussies is immers ook naar voren gekomen dat banken opereren in sterk uiteenlopende markten die vaak specifieke eisen stellen aan de benodigde hulpmiddelen. Bovendien zal Rabobank Nederland veel kritischer moeten zijn voordat hulpmiddelen beschikbaar worden gesteld. De banken zelf kunnen daar bij nadrukkelijker hun rol spelen, zoals de laatste tijd al gebeurt bij de bedoelingen) vaak teveel op de stoel van directie en bestuur willen gaan zitten. De adviezen zijn vaak zo gedetail leerd dat de eigen creativiteit van de banken sterk wordt beperkt. Je krijgt daardoor onnodige spanningen. Je mag best diep gaan in je analyses, laat de oplossing echter wel voort komen uit de mensen die uiteindelijk ook de verantwoordelijkheid hebben. Dit alles vraagt een andere houding van onze mensen. Misschien moeten we ook wat uitdagender zijn in de richting van de banken. Nu maken verloop van de directeurenconferen ties geïnformeerd. Er is inmiddels een videoband aan alle banken toegezonden. Daarmee is getracht de belangrijkste achtergron den en thema's van de conferenties over te brengen. In een rondetafelgesprek met als deelnemers twee leden van de Hoofddirectie, twee bestuurders en twee directeuren is van gedachten gewisseld over het nut van de confe renties en zijn aanzetten gegeven om de uitkomsten ervan om te zetten in beleid. Technische Overlegcommissie Parti culieren. waar de leden-directeuren gevraagd wordt vooraf nieuwe produkten en hulpmiddelen te beoor delen in het licht van de boven genoemde aspecten. Ook in andere T.O.C.'s zal op die wijze gewerkt kunnen worden. "Ik schrik vaak van de uitge breidheid en gedetailleerdheid van onze hulpmiddelen. Onze mensen moeten zich meer inleven in hun doelgroep, de medewerkers van de aangesloten banken. Ook zouden wij eens serieus moeten nadenken over onze adviesvaardig heden. Ik krijg toch vaak het gevoel dat onze adviseurs (met alle goede we nog vaak gebruik van overzichten met gemiddelde cijfers van de refe rentiegroepen. Bovendien zijn die cijfers vaak nog gebaseerd op het verleden. We zouden ernaar moeten streven banken te confronteren met actuele cijfers of zelfs met cijfers die op de toekomst zijn geënt. En dan niet de gemiddelde cijfers, maar cijfers van de in onze ogen goed functionerende banken. Dan zit er gelijk een stuk uitdaging in die cijfers. Dan worden het meer streefcijfers." En hoe 1111 verder? De beheerscolleges zijn ook langs andere weg over achtergronden en Het is te verwachten dat de bestuur ders ook nog langs andere kanalen hun informatie zullen krijgen. Primair vanzelfsprekend van de kant van hun directeur. Deze zal met voorstellen dienen te komen om de relatie tussen kosten en opbrengsten te verbeteren. Hierover zal binnen de beheers colleges het nodige moeten worden afgepraat. Daarnaast is ook in de Centrale Kringvergadering en in de voorjaars kringvergaderingen van de zijde van de Hoofddirectie bij de toelichting op de jaarcijfers op deze aangelegenheid ingegaan. Uit de discussies zijn veel bruikbare ideeën naar voren gekomen Bank Bestuurder le jaargang nummer 1 pagina 19

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1992 | | pagina 19