(vervolg van pagina 10) Er is dus bewust gekozen voor een korte periode, waarin over de aangepas te voorstellen voor het betalingsver keer geen schriftelijke communicatie met de banken heeft plaatsgevonden. Hij erkende dat er fouten zijn ge maakt. De communicatie vertoonde gebreken. De voorstellen zijn teveel Burghouts: "Rentabiliteitsklem noopt tot kostentoerekening" vanuit de optiek van de bank bekeken en te weinig vanuit de eigen leden en cliënten. Bovendien is communiceren met klanten over het betalingsverkeer iets anders dan het verstrekken van financieringen. Nadere discussie over besluitvormings procedures De hele gang van zaken is ook ernstig omdat het ons pijnlijk heeft geleerd dat onze overlegstructuur ook haar zwakke kanten heeft. Als datgene wat is gebeurd -en met name het uitlekken van voorstellen- geen incident is, betekent dit domweg dat we nog eens heel goed over deze processen moeten nadenken. Zoals het nu is gegaan kunnen zij een bedreiging vormen voor enkele wezenskenmerken van de organi satie, namelijk de democratie en de wijze van besluitvorming. Tenslotte gaf de heer Van Verschuer aan dat in een volgende vergadering, wellicht aan de hand van een nota, moet worden doorgepraat over de interne overleg- en besluit vormingsprocedures bij onderwerpen waarvoor een grote publieke belang stelling bestaat. Hij riep de vergadering op over de tariferingsvoorstellen nu een be sluit te nemen, hoe moeilijk dat ook zou zijn. Het zou een enorm gezichtsverlies betekenen als de CKV nu niet tot een afronding zou kunnen komen. Hij eindigde zijn betoog met de woorden: "Ik vraag u daarom (met de Raad van Beheer en de Hoofd directie) uw ruggen te rechten en samen uit te spreken dat we vanaf nu weer onze uiterste best zullen en moeten doen een foutloos parcours te rijden. Dat zijn we aan elkaar verplicht. Vluchten kan niet meer" De heer Burghouts presenteerde vervolgens het nieuwe pakket, dat bestaat uit twee varianten: Een "gratis" pakket en één pakket waar jaarlijks f 25,- voor dient te worden betaald en waarvoor de cliënt dan een hogere rentevergoeding en hogere vrije voeten krijgt. De heer Burghouts ging ook nog in op de enorme groei van het betalings verkeer in de afgelopen jaren, de verkrappende marges en de rentabi liteitsklem waarin de organisatie zal komen als de kosten van het betalingsverkeer niet rechtstreeks in rekening kunnen worden gebracht aan de gebruikers. Hij pleitte ervoor de problematiek zuiver te blijven benaderen. Deze benadering kende tot nu toe in de organisatie ook voldoende draagvlak. Dit betekent dus een rente voor dc tegoeden op de betaalrekening, maar ook een kostentoerekening voor het gebruik van verschillende en vooral de dure betaalvormen. Centrale Kring: (Jeen abonnementstarief' Aan de hierna volgende discussie nam vrijwel de hele vergadering deel. Ongeveer 25 van de 40 kringen tekenden in op de eerste discussie ronde. Zij vertegenwoordigden een breed scala van meningen. Veel afgevaar digden bleken moeite te hebben met het "25-gulden-pakket Het werd psychologisch niet verstan dig gevonden toch een abonnements tarief te handhaven. Een belangrijk deel van de CKV hechtte eraan in deze vergadering tot een definitieve besluitvorming te komen; een ander deel pleitte er juist voor de discussies voort te zetten in de voorjaarskring vergaderingen en pas daarna tot een besluit te komen. Van veel kanten werd kritiek geuit op de gevolgde procedures. De suggestie werd gedaan de Commissie voor Spoed zaken uit de CKV in het vervolg te betrekken bij zaken zoals deze, die een grote vertrouwelijkheid vereisen. Ook waren er leden die er voor pleitten naar andere overlegvormen om te zien. in die zin dat de organisatie zich bij dergelijke voor- Tekst en uitleg bij de jaarcijfers: per saldo tevredenheid Bank Bestuurder le jaargang nummer 1 pagina 15

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1992 | | pagina 15