Hebben we ons eigenlijk ooit wel goed aan u voorgesteld? Met deze vraag is de Rabobankorganisatie in de afgelopen maanden door middel van advertenties in de kranten verschenen. De bedoeling van deze advertentie campagne is duidelijk. Onderzoekin gen wezen uit dat men de Rabobank als naam van een financiële instelling wel kende, maar dat men het specifie ke -dat wat de Rabobank van andere banken onderscheidt- onvoldoende kent en dat men niet weet wat de Rabobank kan. Nu de concurrentie in de financiële dienstverlening door de fusies van de grote handelsbanken de afgelopen tijd sterk is toegenomen, is er alle reden om als Rabobanken ons licht sterker te laten schijnen. Er is ook nog een ande re en belangrijker reden om als organi satie actief en -gelet op wat we ge wend waren in het verleden- ook offensiever naar buiten te treden. Als we naar de geschiedenis van de organisatie kijken, en daarmee naar de geschiedenis van elke autonome plaat selijke bank, dan valt één ding op. Elke bank ontstond vanuit de plaatselijke gemeenschap waar iedereen elkaar kende. Ook de bank kende men dus als van (hen)zelf. Er was in die tijd geen enkele noodzaak om met de bank naar buiten te treden. Bovendien: degenen die geld hadden om op een spaarbankboekje te zetten en degenen die geld wilden lenen om hun bedrijf te financieren, hadden er geen enkele behoefte aan dat de bank door naar buiten te treden ook de schijnwerper richtte op hun spaargelden en hun schuldenI Maar de tijden veranderen en de plaatselijke gemeenschappen zijn gro ter geworden en mede daardoor min der hecht. Dat houdt in dat men elkaar niet meer zo goed kent. En daarmede kent men ook de plaatselijke bank als een voortbrengsel en activiteit van eigen mensen niet meer. Bovendien omvatten de bancaire activiteiten nu aanzienlijk meer dan alleen sparen en lenen. De laatste reden om ons als Rabo banken aan het Nederlandse publiek uitdrukkelijker voor te stellen, zijn de activiteiten van Rabobank Nederland. Rabobank Nederland werd oorspron kelijk door de plaatselijke banken op gericht als een hen overkoepelende in stantie. Deze aanvankelijk redelijk pas sieve organisatie gaat steeds meer -ten behoeve van en ter aanvulling op de activiteiten van plaatselijke banken de grotere marktsegmenten, nationaal en internationaal, bedienen. De groot schaliger marktbewerking van Rabo bank Nederland, die aansluit op de kleinschaliger marktbenadering van de plaatselijke bank, verdient in deze tijd een duidelijker gezicht. De mogelijkhe den van de kleinschalige plaatselijke bank sluiten perfect aan op de moge lijkheden die Rabobank Nederland centraal het grotere bedrijfsleven grootschalig kan bieden. Het op deze wijze naar buiten tre den van onze hele organisatie, zowel elke individuele plaatselijke bank als Rabobank Nederland, heeft niet alleen consequenties voor degenen buiten de organisatie tot wie we ons richten. Het heeft met name ook consequenties voor onze beheerscolleges, onze di recteuren en medewerkers. Het dwingt en verplicht hen zich te gedragen naar de mentaliteit en het gedrag dat we in de advertenties aan het Nederlandse publiek proberen over te brengen. Rabobank. Aangenaam.moet. met alle zakelijkheid die bij het bancaire bedrijf behoort en noodzakelijk is, ook betekenen dat wij ons aangenaam gedragen. Op deze wijze treedt een oer- Nederlandse en dus oer-solide bank het -Europees gezien- magische jaar 1992 binnen. Wij zijn ervan overtuigd dat wat de toekomst ons in Europees verband ook brengen moge, alleen die banken en bedrijven internationaal zul len slagen die ook nationaal slagen en die opereren vanuit een hecht en goed geleid 'thuisbank/bedrijf'. Daarom blijven wij voortgaan met het nog hechter doortimmeren van onze banken en onze organisatie. Daarom houden we niet alleen ons oog gericht op onze buitenwereld (na tionaal en internationaal), maar hou den we ons ook actiever en offensiever bezig met degenen die ons nog niet kennen. Er is nog veel te doen, ook in 1992. Wij treden dat jaar als Rabobankor ganisatie vol vertrouwen binnen. Verschuer Het hoofddirectiecommentaar staat dit keer op pagina 16.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 5