ra™» Wat ons bezighoudt het Midden- en Kleinbedrijf (EIM) stelt jaarlijks prijzen beschikbaar voor de beste scripties op het gebied van het midden- en kleinbedrijf. Er zijn prijzen voor de beste onderzoeken van afstu- derenden aan de Katholieke Universi teit Brabant, de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Rijksuniversiteit Gro ningen. De drie winnaars van deze prij zen dingen vervolgens mee naar de overkoepelende Rabobank-prijs. De doelstelling van deze scriptieprij zen is het stimuleren van de belang stelling bij studenten voor onderzoek op het terrein van het midden- en kleinbedrijf. Voor de Rabobank met zijn grote marktaandeel bij het MKB is goed functioneren van die sector van het bedrijfsleven belangrijk. Door hoogwaardige studies kan dat worden bevorderd. De nu bekroonde scriptie is daarvan een voorbeeld. Aandacht voor kwaliteit in het midden- en kleinbedrijf is een positieve ontwikkeling. De Rabobank-scriptieprijs ging naar Marcel Bouman. afstuderend aan de Erasmus Universiteit. Zijn scriptie is getiteld 'Kwaliteit van de dienstverle ning, een meetinstrument voor de autobranche'. In het onderzoek heeft Bouman een praktisch toepasbare me thode ontwikkeld om de kwaliteit in het autobedrijf te meten. De punten die de consument hanteert bij de beoordeling van de kwaliteit van het geleverde pro- dukt, zijn uitgangspunt. De jury, bestaande uit bestuursle den van ondernemersorganisaties uit het midden- en kleinbedrijf en hoogle raren van de deelnemende universitei ten, beoordeelde de heldere probleem stelling en de consequente uitwerking in het aansluitende onderzoek positief. De resultaten van het onderzoek zijn uitstekend bruikbaar voor de auto branche. Dat wordt onderstreept door het feit dat de door Bouman ontwikkel de methodiek nu al, zij het op een be scheiden schaal, wordt toegepast. Rabobank België ontplooit zich verder De vestiging van de Rabobank in Antwerpen heeft onlangs een grondige verbouwing ondergaan. Het kantoor is in verband met de gestage groei van de activiteiten danig uitgebreid. Sinds in 1984 Rabobank België operationeel werd, is de klantenkring steeds ge groeid. Ook het pakket financiële dien sten is in de loop der jaren groter ge worden. In 1988 werden de activiteiten bijvoorbeeld uitgebreid met een com plete dealingroom. In 1990 werd in Brussel een vooruitgeschoven post ge opend om cliënten die daar of in Wallo nië actief zijn, beter te kunnen bedie nen. In totaal telt Rabobank België nu 70 medewerkers. De bank is in België inmiddels dus een niet onbelangrijke speler op het financiële toneel. Gelijktijdig met de heropening van het kantoor in Antwerpen werd door mr. O.W.A. Baron van Verschuer, voor zitter van de Raad van Beheer van Rabobank Nederland, een adviserend beleidsorgaan geïnstalleerd. Deze Adviesraad - Rabobank België' be staat uit prominente vertegenwoordi gers van het Belgische bedrijfsleven en het academische milieu. Kennis van lokale markten en branches, van tech nologische, financiële en sociaal- economische ontwikkelingen kan via deze adviesraad op het hoogste peil gehouden worden. Optimale dienstver lening voor de cliënten is het resultaat. De prominentie van de leden van de Adviesraad is overigens een bewijs voor de erkenning die Rabobank Bel- Rabobank België be schikt onder meer over een complete dealingroom. Hl gië in de loop der jaren heeft verwor ven. De verwachting is dat de gestage groei van de Belgische vestiging zich de komende jaren nog zal voortzetten. Rabobank België richt zich op ver schillende klantengroepen. Nederland se ondernemers die bij onze zuiderbu ren actief zijn, vormen uiteraard een grote doelgroep. België is voor exporterende. Nederlandse bedrijven één van de belangrijkste handelspart ners. Alle produkten of diensten die deze cliënten nodig hebben, kunnen worden geleverd. Meestal gaat het daarbij om internationaal betalingsver keer, kredietverlening, treasury-activi- teiten of -via De Lage Landen- om leasing en factoring. Behalve op Nederlandse onderne mers richt de bank zich op internatio naal opererende, middelgrote en grote ondernemingen. Aan die bedrijven wil het kantoor het hele spectrum aan financiële diensten en produkten aan bieden. De vestiging in Antwerpen kiest duidelijk positie als 'corporate bank', zo maakte hoofddirectielid F. Schreve van Rabobank Nederland duidelijk bij de heropening van het pand van Rabobank België. De bijbehorende merchant bank diensten betrekt ze van het onlangs mede op haar initiatief opgerichte Fin- strad NV. Finstrad staat voor Financial and Strategie Advisory; de firma houdt zich bezig met advisering over de opti malisatie van financiële structuren, met fiscale planning en natuurlijk ook met fusies en overnames. Finstrad opereert als onderdeel van het interna tionale merchant bank-netwerk van de Rabobankorganisatie.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 4