Idealen, veerkracht van samenleving Vervolg van pagina 13 Wijffels vervolgens voor hef scheppen van een aantal randvoorwaarden. Op ondernemingsniveau moeten de finan ciële consequenties van een beroep op voorzieningen zoveel mogelijk voel baar worden. De loonkosten op mini mumniveau moeten zodanig zijn dat ondernemingen meer laag-produktieve arbeid kunnen inschakelen. Milieukos ten moeten zich zoveel mogelijk verta len in bedrijfseconomische kosten. In vesteren in zich ontwikkelende landen moet aantrekkelijker worden door de bescherming van onze markten weg te nemen. 'Het gemeenschappelijke in deze aanbevelingen is dat via beïnvloeding van prijsverhoudingen de beslissingen van ondernemingen beter op maat schappelijke prioriteiten worden afge stemd. Dat gebeurt door de markt in een sociaal wenselijke richting te laten werken. En niet, zoals in de verzor gingsstaat al te vaak het geval is, door eerst de prijssignalen verkeerd te zet ten en daarop vervolgens via het bu reaucratisch proces correcties probe ren aan te brengen.' Verbeteringen binnen de onderneming Ook binnen de onderneming zelf is volgens de hoofddirectievoorzitter van Rabobank Nederland nog wel het één en ander te verbeteren. Om te begin nen op het terrein van de arbeidsorga nisatie. De emancipatiegolf heeft goed opgeleide en mondige werknemers op geleverd. Medewerkers die in staat en bereid zijn medeverantwoordelijkheid te dragen voor het realiseren van on dernemingsdoelstellingen. Een pas send antwoord op die ontwikkeling is volgens hem de onderneming als net werkstructuur. 'In zo'n structuur functioneren on derdelen van de onderneming als rela tief autonome eenheden met een zo groot mogelijke eigen resultaatverant woordelijkheid. Argumenten en overtui ging spelen daarin een grotere rol dan hiërarchie en directieven. Overigens vraagt ook de op deze wijze gestructu reerde onderneming om krachtig lei derschap. Dat leiderschap kan echter niet steunen op formele bevoegdhe den en macht, maar is veeleer geba seerd op overtuigingskracht in een be sluitvormingsproces, waarin ook ande ren een reële inbreng kunnen leveren.' Een ander terrein waarop aan het functioneren van de onderneming nog wel wat te verbeteren is, is dat van de duurzaamheid, het richten van de acti viteiten op reële behoeften. 'We komen dan ook op het terrein van de bedrijfs ethiek, die -gelukkig- geleidelijk aan wat meer in de belangstelling komt. Het is uit deze hoek dat tegenwicht moet komen tegen de deels ook cultu reel bepaalde neiging om zo hoog mo gelijke winst op korte termijn als domi nerende doelstelling te hanteren.' Wijffels: 'De bedrijfsethiek kan be langrijke bijdragen leveren aan het toetsen van bedrijfsbeslissingen op lange termijneffecten, zowel voor de onderneming zelf als voor de omge ving van de onderneming. Ook het kri tisch gevolgd worden door interesse- groepen en de pers kan daarbij be paald behulpzaam zijn.' Idealen en de Rabobank Tenslotte gaf de hoofddirectie voorzitter met betrekking tot de door hem behandelde onderwerpen voor beelden van hoe de Rabobank terzake opereert. 'De Rabobank is een coöpe ratieve vereniging die tot doel heeft zelfstandige ondernemers tegen de best mogelijke voorwaarden te finan cieren in hun bedrijfs- en beroepsuitoe fening. Vertaald naar het ideaal van een zo groot mogelijke participatie in het arbeidsproces gaat het erom men sen te ondersteunen in hun streven zelfstandig deel te nemen aan het eco nomisch leven. In dit licht spreekt het vanzelf dat we ook bijzondere facilitei ten hebben voor startende onderne mers. Eén en ander is ook niet zonder betekenis voor de ontwikkeling van de werkgelegenheid meer in het alge meen.' Wijffels vervolgde: 'Onze organisa tie heeft niet alleen een afwijkende doelstelling, maar ook een afwijkende structuur. Ruim 800 autonome lokale banken die samenwerken binnen de koepelorganisatie Rabobank Neder land. De formele macht van de koepel is beperkt en ontstaan door delegatie van onderop. Belangrijke besluiten worden nooit genomen dan na uitvoeri ge consultatie van de basis. Men zal begrijpen dat ik in dit bestel met mijn netwerk-ideaal redelijk uit de voeten kan.' Over het milieu stelde de hoofddi rectievoorzitter: 'Dat is een kwetsbaar der punt. Door onze financieringsactivi teiten, met name ook in de landbouw, zijn we verbonden met produkties die vervuilen op een schaal die niet aan vaardbaar is. Het mestprobleem is daar het meest prangende voorbeeld van. Dat levert spanning op tussen twee doelstellingen die we nastreven. Enerzijds het ondersteunen van de continuïteit van de leden-bedrijven in die sector. En anderzijds het onder schrijven en daadwerkelijk ondersteu nen van de milieuprioriteit. We trachten de spanning tussen die twee op te los sen door ons in te zetten voor bewust wording van de problematiek en door aanmerkelijke bedragen beschikbaar te stellen voor onderzoek naar en ontwikkeling van schonere produktie- methoden.' In relatie met de problematiek van de tweede en derde wereld merkte Wijffels op: 'We hebben een tweetal in strumenten om derde-wereldlanden te ondersteunen, met name bij de ontwik keling van de plattelandseconomie. Het ene is van financiële aard: een fonds voor de financiering, lees subsi diëring van projecten. Het andere is een adviesbureau dat ervaring en ex pertise uit onze organisatie op het ge bied van plattelandskrediet en coöpe ratie-ontwikkeling beschikbaar stelt aan organisaties en landen, zowel in de derde wereld als in Oost-Europa.' Als laatste toetspunt voor het om gaan met zijn idealen binnen de Rabo- bankorganisatie keek Wijffels naar de bedrijfsethiek. 'Onze ethiek wordt sterk bepaald door de uit onze doelstelling voortvloeiende gerichtheid op dienst verlening aan de reële sfeer in de eco nomie. Transacties die daar geen ver band mee houden, hebben niet onze belangstelling. De stroom van nieuwe snufjes uit de wereld van de haute finance wordt door ons steeds getoetst op zijn relevantie voor werkelijke be hoeften in de produktiesector van de economie. Is die relevantie er niet, dan is het speculatieve gehalte ervan even hoog als de duurzaamheid ervan be perkt is. Dat klinkt conservatief en dat is het ook. Maar daarin worden we ge sterkt door de ervaring dat ethisch ver antwoorde beslissingen de meest duurzame en de meest produktieve zijn, ook in termen van winst.' JD 26 Rabobank 12/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 26