en, al dan niet in gezamenlijk overleg, zijn opgesteld. Zo is de WCK niet van toepassing op hypothecaire financie ringen. Voor alle hypotheken geldt de 'Gedragscode hypothecaire financie ringen', die tot stand kwam na overleg tussen overheid en hypotheekverstrek kers. Ook vond afstemming plaats met consumentenorganisaties en bemidde laars. De code bevat onder meer re gels over voorlichting en informatiever- voorkomen dat consumenten die eigenlijk niet kredietwaardig zijn, toch krediet krijgen tegen een zeer hoog rentepercentage. De kredietgever zal geen uitzonderlijke risico's willen ne men als ze niet in de kredietprijs kun nen worden doorberekend. Een ander middel bij het tegengaan van overcreditering is de bepaling dat slechts de zaken die met het krediet worden gefinancierd, tot zekerheid mo gen dienen. Dus niet de auto als ze kerheid voor een financiering van de geluidsinstallatie. Omdat het krediet probleemloos moet kunnen worden af gelost uit het inkomen, moet de kre- dietwaardigheidstoets zich daarop rich ten. Daarom mogen de zekerheden zich niet meer uitstrekken tot het reeds bestaande vermogen van de aanvra ger. De evenwichtige rechtspositie wordt nagestreefd door regels te stellen aan de opeisbaarheid en eventuele neven verplichtingen. Overdracht van toe komstige loonbetalingen aan de kre dietgever wordt door de WCK verbo den. Afspraken die verder gaan dan de nieuwe wet toestaat, zijn nietig. Gevolgen voor banken De invoering van de WCK heeft ge volgen voor de aanbieders van consu- verstrekt zijn. Het toezicht op de nale ving van de wet komt in handen van een onafhankelijke accountant. Over treding van de bepalingen van de WCK kan, uiteindelijk, intrekking van de vergunning tot gevolg hebben. Banken moeten ervoor zorgen dat bij het aangaan van een kredietover eenkomst sommige bepalingen strikter worden geformuleerd. De WCK stelt immers dat bepalingen die te ver gaan, nietigheid van de overeenkomst tot ge volg hebben. Zo dient de bank zich te realiseren dat de kredietvergoeding slechts gewijzigd kan worden als er een rente is afgesproken die varieert met de rente op de geld- of kapitaal markt. De mogelijkheid tot het afsluiten van nevenovereenkomsten -kortweg koppelverkoop- wordt ingeperkt. De kredietnemer heeft zelf uitdrukkelijk het recht uit te maken met wie andere overeenkomsten, zoals verzekeringen, worden afgesloten. Het is nog slechts mogelijk de kredietnemer te verplich ten een betaalrekening aan te houden via welke de rente en aflossing betaald wordt. Aan die rekening mogen voor de kredietnemer geen kosten zijn ver bonden. Een ander aandachtspunt voor ban ken is dat de vervroegde opeisbaar strekking aan de consument. Er is ook voorzien in een klachtenprocedure. Overcreditering tegengaan Eén van de bedoelingen van de WCK is het waarborgen van een pas sende voorlichting, opdat de consu ment zich een goed beeld kan vormen van de financiële en juridische ver plichtingen die worden aangegaan. Het is van belang dat de consument in staat wordt gesteld om een vergelijking te maken tussen verschillende aanbie dingen. De mogelijkheid om echt te kiezen wordt bevorderd door onder meer een prospectusplicht en vermel ding van de effectieve rente. Het voorkomen van overcreditering wordt in de WCK op verschillende ma nieren nagestreefd. De kredietgever moet zich een goed beeld vormen van de kredietwaardigheid van de aanvra ger. Hij moet zich vergewissen van de budgettaire positie van de aanvrager en dient te toetsen bij het Bureau Kre dietregistratie (BKR). Zo wordt inzicht verkregen in een eventueel bestaande schuldpositie en het betaalgedrag. Ook de bovengrens die de overheid stelt aan de hoogte van de rente, be perkt de kans op overcreditering. Met het maximumtarief wordt namelijk mentenkrediet. De plaatselijke Rabo- banken en Rabobank Nederland heb ben zich de afgelopen periode grondig voorbereid op de nieuwe situatie. Dat heeft onder meer geresulteerd in de aanpassing van folders, brochures, for mulieren, aktes e.d. Net als alle andere aanbieders moet de bank beschikken over een vergunning van de minister van Econo mische Zaken. Jaarlijks moet de ver gunninghouder het ministerie informe ren over de kredieten die in dat jaar heid van het uitgeleende geld is be perkt. Het geld eerder terugvragen is onder andere mogelijk als de be talingsachterstand langer duurt dan twee maanden na ingebrekestelling of als bijvoorbeeld de kredietnemer Ne derland verlaten heeft of failliet is. Dit artikel kwam tot stand met medewerking van mr. W.M.P.J. Damen. Juridische en Fiscale Dienst. mr. C. Hoogkamer Voorlichting en Externe Betrekkingen Alle consumptieve financieringen tot f 50 000 vallen onder de nieuwe wet.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 21