Elektronisch gegevensverkeer meer dan vervanging papierstroom Proefproject EDI Bij de uitwisseling van informatie tussen organisaties wordt de rol van computers steeds groter. Het is mogelijk dat die computers direct, zonder menselijke tussenkomst met elkaar communiceren. Belangrijke gevolgen zijn kostenbesparing en kwaliteitsverbetering. Deze elektronische berichtenuitwisseling zal zeer ingrijpende gevolgen hebben voor de wijze van zakendoen. Reden voor de Rabobankorganisatie om zich actief op te stellen en deel te nemen in verschillende proefprojecten. Bij één van die projecten gaat het om de afhandeling van ziekengelduitkeringen. Mede participanten zijn de bedrijfsvereniging Detam en de supermarktketen Hermans Groep als werkgever. Hoewel bedrijven en organisaties hun interne bedrijfsprocessen in toene mende mate automatiseren, is de on derlinge communicatie tussen de orga nisaties nu vaak nog een zaak van menselijk handelen. In de toekomst zal dat berichtenverkeer vaker zonder tus senkomst van mensenhanden ge schieden. De computers van verschil lende organisaties - bijvoorbeeld van afnemer en leverancier - wisselen dan automatisch via een netwerk informatie uit. Er is zo sprake van elektronische gegevensuitwisseling, van Electronic Data Interchange (EDI). In verschillen- de sectoren worden al berichten in EDI-vorm gewisseld; het gaat vooral om transport, logistiek en de bijbeho rende administratie: orders, bevestigin gen en douaneformulieren. Om de communicatie tussen ver schillende computers mogelijk te ma ken is het noodzakelijk om berichten volgens vast omschreven regels op te stellen. Reden daarvoor is dat de be richten een eenduidige betekenis moe ten hebben en dat ze voor veel ver schillende organisaties bruikbaar moe ten zijn. De standaard voor officiële EDI-berichten wordt dan ook onder su pervisie van de Verenigde Naties we reldwijd en branchegewijs vastgesteld. Goede vaststelling van de stan- daardberichten is essentieel: een be richt moet alle benodigde informatie kunnen bevatten, omdat dat bericht zelf weer dient als gegeven voor een volgend informatieproces. De goede renstroom neemt meer de vorm aan van een keten met nauw op elkaar aansluitende schakels. Elke organisa tie die zo'n schakel is, moet zorgen dat de informatiestroom ook in EDI-vorm goed aansluit bij de eigen bedrijfspro cessen. Dan is maximaal profijt van EDI mogelijk. Een in het oog springend voordeel van EDI is dat administratieve proces sen veel efficiënter kunnen verlopen. De papierstroom en de kans op fouten bij de overname van gegevens worden kleiner. Kostenbesparing en kwaliteits verbetering zijn belangrijke gevolgen van EDI. Maar toepassing van EDI kan ook betekenen dat organisaties een andere rol krijgen. Tussenschakels in de keten tussen grondstof en eindgebruiker groeien of nemen af in belang. Juist deze ingrijpende veranderingen maken dat de Rabobank uitgebreide aandacht heeft voor EDI. Vooraanstaande rol Rabobank Meedenken en -praten over EDI- toepassingen op bancair gebied is voor de Rabobank vanzelfsprekend. De bank is echter ook zeer actief als Het vervangen van pa pierstromen door elek tronische berichtenuit wisseling kan leiden tot kostenbesparing en kwaliteitsverbetering.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 17