Triple A-oordeel gebaseerd op intensief onderzoek Beoordeling banken Zoals restaurants hun Michelin-sterren niet ontvangen voor het vriendelijke karakter van de kok, zo speelt de mooie aankleding van bankkantoren geen rol bij de beoordeling van banken door zogenaamde 'rating agencies'. Om voor een topbeoordeling in aanmerking te komen moet een bank aan strenge eisen voldoen. Gevolg is dat er wereldwijd (nog) maar weinig banken zijn die aanspraak kunnen maken op 'triple A', de hoogste kwalificatie. De coöperatieve struc tuur van de Rabobank kenmerkt zich -zoals hier in beeld gebracht- door lokale zelfstan digheid, maar ook door een sterke ver mogenspositie. In de recente reclamecampagne van de Rabobank werd onder meer aandacht besteed aan de triple A-sta tus (AAA) van de bank. Een AAA-kwa- lificatie geeft aan dat de beoordeelde bank als buitengewoon kredietwaardig geldt. Duidelijk werd gemaakt dat -af gezien van enkele regionaal opereren de Duitse hypotheekbanken- er slechts vijf banken in de wereld zijn die van de drie belangrijkste beoordelingsinstitu- kapitaalmarkt als een aantrekkelijke partij te boek te staat, heeft een voor deel. Zeker omdat de kredietwaardig heid van het Amerikaanse en Japanse bankwezen ter discussie staat en om dat de nationale en internationale con currentie tussen banken verscherpt. Overigens geldt de AAA-status in toe nemende mate als een kwaliteitsmerk van de totale dienstverlening. Met name zeer grote bedrijven laten zich graag financieren door een AAA-bank, omdat dit zekerheid geeft voor de con tinuïteit van de financiering. Zorgvuldige beoordeling De ratinginstituten hanteren bij de beoordeling van banken verschillende criteria, die vorm krijgen in verhou dingsgetallen, zogenaamde ratio's. Zo'n verhoudingsgetal zegt iets over de rentabiliteit, de vermogenspositie of het risicoprofiel van een bank. De vast stelling van deze verhoudingen is niet alleen een momentopname, ook de ontwikkeling in de tijd wordt bekeken. Een geleidelijke verbetering is gunsti ger dan enkele heel positieve uitschie ters. Het oordeel van de ratinginstitu ten over de kredietwaardigheid komt overigens niet alleen op grond van deze cijfermatige gegevens tot stand; ook het door de bank gevoerde beleid en de kwaliteit van het management spelen een belangrijke rol. Sinds het begin van de jaren tachtig ten de hoogste waardering krijgen. De Rabobank is er daar één van. Die drie rating agencies zijn Moody's en Standard Poors in de Verenigde Sta ten en het Britse IBCA. De banken met een triple A-beoor- deling van deze instituten zijn verder Deutsche Bank, Union Bank of Swit- zerland, Swiss Bank Corporation en Crédit Suisse. De AAA-kwalificatie van deze laatste staat bij Moody's overi gens sinds kort ter discussie. Opval lend is dat drie van de vijf Zwitserse banken zijn. De beschermende regel geving in dat land is hier waarschijnlijk een oorzaak van. De laatste jaren is een plaats in de hoogste categorie belangrijker gewor den. Hoe hoger de beoordeling van een bank door een gerenommeerd bu reau namelijk is, hoe eenvoudiger en vaak ook goedkoper het voor een bank is om op de internationale markten geld aan te trekken. Dit is een gevolg van het feit dat een hoge kwalificatie min of meer garant staat voor het op tijd terugbetalen van het geleende geld. Een bank die op de geld- en 14 Rabobank 12/91 L_

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 14