MKB en TNO-advies zogeheten spreekdagen. De plaatselij ke Rabobank selecteert een aantal geschikte ondernemers en stelt deze in staat om met TNO-ers van gedach ten te wisselen. Zoals patiënten op een spreekuur hun vragen en problemen voorleggen aan hun huisarts, zo kun nen ondernemers kwesties uit hun be- drijfspraktijk voorleggen aan TNO. In middels zijn op deze spreekdagen via de Rabobanken al meer dan 300 on dernemers in contact gebracht met deskundigen van TNO. Lakwijk constateert dat de aange sneden onderwerpen zeer divers zijn. 'Het gaat over technologische vernieu wingen in materialen, in produktiepro- cessen en in de produkten zelf. Logis tieke problemen komen tegenwoordig veel aan de orde, maar ook kwesties die met de Europese eenwording te maken hebben. Energieverbruik en de gevolgen van milieuregelingen brengt men ter sprake. Het terugdringen van geluidsoverlast in produktierulmten, het rendabel maken van een dure, nieuwe installatie en het verkrijgen van een kwaliteitscertificaat; kortom een heel scala aan onderwerpen wordt aan de mensen van TNO voorgelegd.' Toch ziet Lakwijk in deze serie van thema's gemeenschappelijke trekken. Meestal voert een directielid de ge sprekken en dat geeft al aan dat het dan gaat om kwesties die men van groot belang acht. 'Je zou kunnen zeg gen dat de vragen die de ondernemers stellen voor het bedrijf van strategisch belang zijn. Veel ondernemers in het midden- en kleinbedrijf stuiten in een bepaalde fase op strategische kwes ties, maar realiseren zich dat niet. De meeste gespreksonderwerpen zijn te rug te brengen tot de vraag 'Wat maak ik, voor wie en hoe doe ik dat?'. Het 'hoe' bijvoorbeeld is een belangrijk punt als we kijken naar milieu-effecten; dat kan leiden tot concrete vragen over af valverwerking en filtertechnieken. Het 'wat' wordt belangrijk bij de vraag naar kwaliteitscontrole en produktontwikke- ling. Op al deze terreinen kan een on derneming een strategische stap zetten die voordeel kan opleveren.' Kwaliteitszorg wordt belangrijker Groeiende aandacht voor het milieu en de internationalisatie van het be drijfsleven zijn de twee factoren die de Nederlandse ondernemer in het MKB het meest aan het denken zetten, zo concludeert Lakwijk naar aanleiding van de spreekdagen met Rabobank- cliënten. Hij stelt dat de gemiddelde ondernemer in het midden- en kleinbe drijf risicomijdend is. Door omstandig heden als milieubewustzijn en Europe- en LEIDING se eenwording wordt hij toch gedwon gen innoverend te werk te gaan. Ook hier geldt namelijk dat een bedreiging omgezet kan worden in een kans. Lakwijk wijst op het verdwijnen van de grenzen in Europa; voor veel bedrijven in Nederland is dat aanleiding kritisch te kijken naar de kwaliteit van hun pro dukten. 'Ze veronderstellen dat juist het leveren van kwaliteit in de toe komst een onderscheidende factor zal zijn. Wij merken dat doordat we veel vragen krijgen over kwaliteitscontrole en het benutten van technologie voor produktverbetering.' K. Holkamp is één van de onderne mers die gebruik maakte van de moge lijkheid om zijn probleem voor te leg gen aan een deskundige van TNO. Holkamp BV in Halfweg houdt zich be zig met de reparatie en nieuwbouw van ketels, leidingen en installaties. Directeur Holkamp begon zijn bedrijf in 1988 als een éénmanszaak. Inmiddels zijn er 19 mensen in dienst en zijn er verscheidene zeer grote klanten bin nengehaald. Holkamp geeft aan dat die gerenommeerde bedrijven in zijn klantenkring alleen met de hoogste kwaliteit genoegen nemen. De specia liteit van zijn bedrijf ligt vooral op het gebied van het lassen en assembleren van ketels en leidingsystemen. Voor het maken van de nodige berekenin gen schakelt Holkamp altijd deskundi gen in: 'Wat je zelf niet goed kunt, moet je niet doen'. Van de spreekdag die de Rabobank Halfweg eerder dit jaar organiseerde, maakte Holkamp gebruik om de TNO- deskundige een vraag over kwaliteits zorg te stellen. 'In onze branche wordt een drietal kwaliteitskeurmerken toe gekend, die behoren tot de zogeheten ISO 9000-serie. Bedrijven die over zo'n keurmerk beschikken, hebben be wezen werk af te leveren dat voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen. Op dit moment is dat nog niet zo belangrijk, maar als straks de grenzen verdwijnen wordt het dat wel. De internationaal opererende klanten zullen zich dan ook internationaal oriënteren voor het soort werk dat wij verrichten. Een kwa liteitskeurmerk kan dan de doorslag geven bij het behoud of bij het winnen van opdrachten.' De vraag die Holkamp aan TNO stelde, luidde dan ook: hoe kan ik zor gen dat mijn bedrijf zo'n ISO-keurmerk krijgt. Daarbij zocht Holkamp niet al leen naar technologische beantwoor ding van de vraag, maar ook naar praktische invulling. En die kreeg hij tot zijn volle tevredenheid. 'Het mooie van het antwoord was dat het niet alleen theoretisch was. De TNO-man hield ook rekening met toepassing op de werkvloer. Je kunt zeggen dat TNO me de richting heeft aangegeven naar de noodzakelijke kwaliteitsverbetering.' Projectleider Lakwijk van TNO be aamt dat de consulten op de spreekda gen niet gericht zijn op het geven van pasklare oplossingen. 'Natuurlijk kan onze technologische kennis nuttig zijn. Wij vinden het echter ook onze taak om de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf bewust te maken van het belang van een bredere kijk op de zaak. Het strategisch belang van inno vatie en technologie is groter dan me nig MKB-ondernemer inschat. De con sulten op de spreekdagen kunnen die ondernemers op het juiste spoor zet ten. Voor verder onderzoek of advies kan dan ook TNO worden ingescha keld, maar het is niet noodzakelijk. RdK 'Het mooie van het antwoord was dat het niet alleen theoretisch was', constateert on dernemer Holkamp.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 11