TNO zet MKB-ondernemers op spoor van strategische stappen 31 MKB en TNO-advies Innovatie en moderne technologie zijn ook voor de ondernemingen in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf belangrijke aandachtspunten. De onderzoeksorganisatie TNO kan bij de overdracht van technologische kennis een belangrijke bron zijn. Juist de MKB-ondernemers tracht TNO de laatste jaren op verschillende manieren te bereiken. Zo worden in samenwerking met plaatselijke Rabobanken spreekdagen georganiseerd waarop de ondernemer advies kan inwinnen of problemen kan voorleggen. 'Vaak realiseren on dernemers zich niet dat hun vragen of pro blemen niet uniek zijn', stelt TNO-projectleider Lakwijk. De afkorting TNO staat voor Toege past Natuurwetenschappelijk Onder zoek. Die naam geeft aan dat praktisch toepasbare kennis een uitgangspunt is voor de onderzoeksorganisatie. 'Het vergaren en uitdragen van die kennis is de belangrijkste taak van onze on derzoekers', aldus ing. A.C. Lakwijk, bij TNO projectleider voor de samenwer king. Het evenwicht tussen verken nend onderzoek en opdrachten uit de markt noemt hij belangrijk voor goed functioneren. 'Het verkennend, strate gisch onderzoek fungeert vaak als ba sis voor onderzoeken in opdracht van overheid en bedrijfsleven.' Voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf kan TNO een grote beteke nis hebben door het verrichten van on derzoeken. het geven van adviezen en eventueel doorlichten van bedrijven. 'Jaarlijks krijgen we ruim 20 000 op drachten van ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf. Toch signa leerde een commissie onder leiding van oud Philips topman Wisse Dekker een aantal jaren geleden dat technolo gische kennis in Nederland wel aanwe zig was. maar niet voor iedereen goed bereikbaar. Het ministerie van Econo mische Zaken zag bij de overdracht van technologische kennis een grotere rol voor TNO weggelegd. Daarom ook stelde het ministerie geld beschikbaar om voor MKB-ondernemers een gratis ééndags consult mogelijk te maken', zo schetst Lakwijk de uitgangspositie. Bovendien is TNO zelf op zoek gegaan naar manieren om het MKB beter te bereiken. Vertrouwensrelatie van belang TNO vroeg zich af via welke kana len de Nederlandse ondernemer in het algemeen zijn kennis vergaart. De branche-organisaties blijken daarbij een belangrijke bron. TNO kan daar op inspelen door onderzoeken voor col lectieve organisaties te verrichten waar een brede groep ondernemers van profiteert. 'Vaak realiseren onderne mers zich niet dat hun problemen of vragen niet uniek zijn, maar een brede re geldigheid hebben. Een voorbeeld daarvan is de vraag naar de invloed van milieumaatregelen op de verpak kingsindustrie. Die invloed voelt iedere individuele ondernemer, maar raakt ook alle ondernemers in die branche. Een collectief onderzoek daarnaar is dus best denkbaar', aldus Lakwijk. Individuele benadering blijft overi gens het meest effectief. Lakwijk noemt adviesbureaus zoals de huidige Innovatiecentra daarvoor een vrucht baar kanaal. Een bedrijf kan daar ver wezen worden naar een gratis consult van TNO. Een andere bron van kennis vormen voor de ondernemer zijn vertrouwens relaties: de bank en de accountant. Ook dat kanaal heeft TNO ingeschakeld om het midden- en kleinbedrijf te bereiken. Lakwijk geeft aan dat bijvoorbeeld de Rabobank met haar vele cliënten in het MKB een interessante partner is voor TNO. 'Wij zijn op zoek naar onderne mers met een vraag op technologisch, organisatorisch of strategisch vlak. De plaatselijke Rabobanken zullen daar vanwege hun vertrouwensrelatie met de cliënt regelmatig mee worden gecon fronteerd. Voor de bank is het verwijzen van een cliënt naar een instelling als de onze een extra service.' Grote diversiteit De samenwerking tussen TNO en de Rabobank kent ook de vorm van 10 Rabobank 12/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 10