Nieuwe betaalvormen in opkomst V .v Betalen nu en straks Consumentenprodukten vinden hun weg van leverancier naar afnemer nog steeds vooral via de traditionele winkel. De betaalstroom de andere kant op bestaat vooral uit contant geld. Toch zijn er voor beide stromen de nodige veranderingen in aantocht. Aan de produktenkant worden telewinkelen en videotexdiensten volwassen en doen postorderbedrijven goede zaken. Op het gebied van betalen lijkt het contante geld meer plaats te maken voor betaalautomaten, credit cards en elektronisch bankieren van huis uit. De achtergrond van deze betaalontwikkelingen en een blik in de toekomst geeft C. van Tiggelen, hoofd van de produktgroep Betaaldiensten van Rabobank Nederland. 'Betalingsverkeer in enge zin is in feite de distributie van geld van plaats A naar plaats B', zo begint Van Tigge len. 'In de loop van de jaren tachtig re aliseerden we ons als Rabobank dat dat proces gigantische kosten met zich mee bracht en dat door de toenemen de concurrentie en de opkomst van an dere aanbieders in de financiële we reld een kostendekkende operatie noodzakelijk was.' Tegelijkertijd werd advisering en informatie van de cliënt belangrijker en vroegen de klant steeds meer (betaal)gemak. Een combinatie van optimale bedie ning van de cliënten en een kosten dekkend betalingsverkeer, zo luidt de doelstelling nu. Behalve efficiency maatregelen en sturing naar goedkope betaalvormen hoort het ontwikkelen van nieuwe betaalprodukten daarom tot de strategie van de Rabobank. Van Tiggelen geeft aan dat nieuwe betaal produkten een alternatief voor andere, duurdere betaalvormen moeten zijn, maar ook de wensen van de cliënt als uitgangspunt hebben. Consumenten willen namelijk niet alleen een keuzemogelijkheid voor de distributievorm van hun aankopen, maar ook voor de methode en het tijd stip van betalen. Het uitzetten van pas sen en credit cards, de installatie van geldautomaten, het opzetten van een netwerk van betaalautomaten en op korte termijn het stimuleren van elek tronisch bankieren van huis uit, illustre ren het streven van de Rabobank naar beheersing van kosten en naar het aanbieden van betaalalternatieven. Belang van moderne betaalvormen Gezien het intensieve gebruik van geldautomaten is duidelijk dat zij aan de wens van de cliënt voldoen. De Rabobank vindt het daarom en vanwe ge kostenaspecten belangrijk dat de cliënt beschikt over een pas die te ge bruiken is voor geldautomaten. Zo'n pas is bovendien geschikt om bij be taalautomaten af te rekenen. Die betaalautomaten hebben vooral bij benzinestations een prominente plaats verworven, maar zijn steeds va ker ook op de toonbank van andere winkeliers te vinden. Met name voor wat grotere transacties is deze metho de een goede mogelijkheid. De klant en de winkelier ondervinden gemak en een grotere veiligheid, want er komt geen contant geld meer bij de trans actie te pas. Gebruik van betaalauto maten heeft verder voor bank en klant als voordeel dat het uitschrijven van cheques, in de verwerking een dure betaalvorm, kan verminderen. Het belang dat de Rabobank hecht aan een breed netwerk van betaal automaten, blijkt uit het feit dat de Rabobank aan ondernemers de moge lijkheid biedt om zo'n betaalautomaat te leasen. De bank ziet voor betalingen via een automaat in de toekomst een groeiende rol. Het gebruik van credit cards biedt VlUZJcK |>jj9| Vervolg op pagina 30 Betaalautomaten zijn steeds vaker op de toonbank van winke liers te vinden. 9 Rabobank 11/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 9