Detailhandel en distributie kanalen voor consumentenprodukten. In de toekomst zal dat niet anders zijn. Wel zullen de hiervoor omschreven ontwikkelingen bij aanbieders, afne mers en produkten hun invloed hebben op de mate waarin de diverse distribu tiemogelijkheden zullen worden toege past. Een aantal vormen van winkelver koop gaat een moeilijke toekomst te gemoet. In feite gaat het daarbij om het doorzetten van een trend die de af gelopen jaren al zichtbaar is gewor den. Het conventionele warenhuis, de kleine winkel in de dorpskern en kleine winkelcentra zullen de grootste moeite moeten doen om zich aan te passen aan de veranderende omstandighe den. Distributievormen die zich de ko mende tijd zonder al te grote proble men staande zullen kunnen houden, zijn supermarkt en hypermarkt, de spe ciaalzaak, de markthandel en het post orderbedrijf. Er zijn ook distributievormen waar voor een aanzienlijke groei wordt voor zien. Zo lijkt er een goede toekomst voor het gespecialiseerde warenhuis (variety-store) en de superspeciaal zaak (vooral in het vers-assortiment). Met beide winkeltypen kan goed wor den aangehaakt bij de veranderende wensen van de consument en bij de hiervoor gesignaleerde assortiments explosie. Ook teleshopping kan zich positief gaan ontwikkelen: enerzijds raakt de consument meer vertrouwd met de moderne technologie, ander zijds biedt dit kanaal koopgemak, ook buiten de normale winkeltijden. Iedere detaillist moet rekening hou den met de hiervoor geschetste alge mene tendensen op distributiegebied, maar daarmee wordt zeker geen stan daard-oplossing aangedragen. Een distributieconcept moet per bedrijf wor den bepaald, onder meer op basis van het te voeren assortiment en de be oogde cliëntengroep. Kiezen voor een bepaalde distributievorm is een funda mentele aangelegenheid, gezien de verstrekkende gevolgen voor de totale bedrijfsvoering. Denk aan de effecten op voorraadgrootte. kapitaalbeslag, flexibliteit van de onderneming en na tuurlijk ook kosten. Duidelijk is in ieder geval dat distri butie meer is dan een kostenpost. De relatie tussen distributie en marketing is tegenwoordig ook vanzelfsprekend. Het distributiekanaal is één van de we zenlijke elementen van een produkt. Het is een onderscheidende factor waarmee concurrentievoordeel kan worden behaald. Distributievormen met toekomst lijken met name de super speciaalzaak en teleshopping. aantal parkeerplaatsen dat bij een be drijf mag worden aangelegd. werkende vrouwen, meer mannen als 'huisvrouw', een groter aandeel van de allochtonen in de totale bevolking. Deze factoren beïnvloeden stuk voor stuk de distributie in de detailhandel. Zo hebben buitenshuis werkende vrou wen behoefte aan ruimere openings tijden en/of aan 'thuiswinkelen'. Individualisering leidt bij de consu ment tot veranderingen in voorkeur en gedrag. Gevolgen zijn versnippering van marktsegmenten, een hogere waardering voor kwaliteit en dienstver lening, aandacht voor 'gezond, gemak en gezellig'. In economisch opzicht zal op lange termijn een geleidelijke toename van het besteedbaar inkomen te zien zijn. Van die extra bestedingsruimte zal de afzet van voedings- en genotmiddelen overigens niet of nauwelijks profiteren. Door het toegenomen autobezit heb ben klanten een verhoogde mobiliteit en zijn ze minder aan de eigen omge ving gebonden. Er moet echter reke ning mee worden gehouden dat de overheid een remmende invloed zal uitoefenen op die mobiliteit; nu al zet het milieubeleid soms een rem op het Assortiments-explosie Aan de aanbodzijde springen de ef- ficiency-verhogende en kostenbespa rende maatregelen in het bedrijfsleven in het oog. In dat kader zijn te noemen automatiseringstoepassingen, zoals de streepjescode, kassa-automatisering en programma's voor het doelmatig in richten van de winkelruimte. Veel aan dacht is er tegenwoordig voor stroom lijning van de logistiek, hetgeen zich onder meer uit in de opkomst van cen trale distributiecentra, direkte levering van fabrikant aan detaillist (met uit schakeling van het groothandelska naal) en een meer frequente beleve- ring van de detaillist. Ook van invloed aan de aanbodzij de zijn de structuurveranderingen in het bedrijfsleven. Concentratie en (in ternationale) samenwerking, het vor men van grote inkoopblokken, soms dwars door verschillende groeperingen heen, integratie in de bedrijfskolom en parallel-importen hebben hun effect op de distributie. Ontwikkelingen bij de produkten zelf laten de distributie evenmin onge moeid. Enerzijds zien we de opkomst van kant-en-klaar-produkten en ge maksvoeding, anderzijds is er de toe nemende aandacht voor artikelen die zowel uit oogpunt van gezondheid als milieu verantwoord zijn. Voorts is er sprake van een 'assortiments-explosie', een zeer sterke verbreding van het aanbod met grote gevolgen voor de be nodigde winkel- en magazijnruimten. Superspeciaalzaak en teleshopping Door de jaren heen is sprake ge weest van een veelheid aan distributie-

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 8