Detailhandel en distributie maar de ambulante handel heeft een niet uit te vlakken aandeel in de distri butie. De meest bekende en tot de ver beelding sprekende vorm van ambu lante handel is de markt. De grootste kracht van de warenmarkt is het attrac tieve en recreatieve spel van vraag en aanbod. Verkoop op afstand verloopt op dit moment vrijwel uitsluitend via post orderbedrijven. Deze zijn vooral actief in de artikelsegmenten textielgoede- ren, woninginrichting, boeken en huis houdelijke artikelen. Naast de traditio nele postorderaars met een breed as sortiment komen er de laatste tijd ook gespecialiseerde postorderbedrijven, bijvoorbeeld op het gebied van boe ken, levensmiddelen en cosmetica. Van oorsprong -de naam zegt het al- worden de bestellingen schriftelijk geplaatst bij de postorderbedrijven. De laatste jaren is bestellen via de tele foon meer in zwang gekomen. Het ge bruik van het telefoonnet voor het ko pen per computer of videotex-terminal is de laatste ontwikkeling. Dit zoge naamde 'teleshoppen' is niet uitslui tend het domein van de postorderbe drijven. Momenteel is er slechts een be perkt aantal bedrijven dat 'on line' teleshopping aanbiedt. In de meeste gevallen gaat het nog om kleinschalige proefprojecten. Zo is er de afgelopen tijd een proef geweest in het Noordbra bantse Nuenen, waar 300 inwoners de beschikking kregen over een videotex- terminal voor het inwinnen van infor matie en het afnemen van produkten en diensten. Behalve voor het meer traditionele postorderassortiment leent teleshoppen zich ook uitstekend voor het bestellen van levensmiddelen (zie het artikel op pagina 12). In dat geval nemen toetsenbord en beeldscherm in feite de plaats in van het boodschap penboekje, dat de kruidenier in vroeger dagen bij de klant kwam ophalen. Individualisering De distributie in de detailhandel kent dus vele verschijningsvormen en is steeds aan veranderingen onder hevig. De oorzaken achter recente en verwachte verschuivingen in de distri butiepatronen moeten worden gezocht in ontwikkelingen aan zowel de vraag- als aanbodzijde en bij de produkten zelf. Aan de vraagkant, dus bij de consu ment, doen zich ingrijpende verande ringen voor. Daarbij moet bijvoorbeeld worden gedacht aan ontwikkelingen in de bevolkingssamenstelling: ontgroe ning en vergrijzing, meer kleine huis houdens, meer jonge huishoudens zonder kinderen, meer buitenshuis winkelverkoop verloopt voor circa drie kwart via speciaalzaken. Winkels waar verschillende assortimenten naast el kaar worden aangeboden, zoals super markten, warenhuizen en hypermark- ten, zijn samen verantwoordelijk voor ongeveer eenvijfde deel van de detail handelsverkopen. Het grootwinkelbedrijf, nationaal en deel hebben toch de ongeveer 100 000 zelfstandige MKB-onderne- mers, die bij elkaar de scepter zwaaien over ongeveer 120 000 vestigingen van speciaalzaken. Via hen loopt on geveer de helft van de detailhandels aankopen. Waar het gaat om aspecten van distributie en marketing, kunnen niet regionaal, is een belangrijke partij voor wat betreft supermarkten, maar toch is een groot deel van deze winkels in handen van zelfstandige ondernemers. Zij werken meestal nauw samen in een vrijwillig filiaalbedrijf, inkoopcombinatie of franchise-organisatie. Een warenhuis heeft in het alge meen een aanzienlijke omvang en kenmerkt zich door een uitgesproken assortiment van verschillende, niet al tijd samenhangende produkten. De meeste warenhuizen zijn gevestigd in de grote winkelcentra, over het alge meen in de stadskern. De warenhuizen hebben al geruime tijd een tamelijk stabiel marktaandeel. Ook het aantal vestigingen is in de afgelopen jaren niet noemenswaardig veranderd, hoe wel er wel een toename valt te consta teren bij wat genoemd wordt 'variety- stores', de kleinere warenhuizen. Speciaalzaken zijn in alle branches te vinden. Het gaat daarbij niet per de finitie om ondernemingen die behoren tot het midden- en kleinbedrijf. Ook het grootwinkelbedrijf speelt met speciali satie succesvol in op de wensen van de consument. Veel speciaalzaken ho ren dan ook tot landelijke of regionale filiaalketens. Maar het grootste aan- alle speciaalzaken op één hoop wor den geveegd. In de levensmiddelen branche bijvoorbeeld en bij andere da gelijkse gebruiksartikelen (zoals schoonmaakprodukten, huishoudtextiel en het drogisterij-assortiment) zien we een scherpe prijsconcurrentie. Dat komt omdat het daar om een door gaans vrij homogeen produktaanbod gaat met een hoge omzetsnelheid. Deze produkten lenen zich dus uitste kend voor massadistributie, waarbij de kwantiteit de lage winstmarge moet compenseren. In het vers-assortiment daarentegen spelen prijsconcurrentie en massadistributie een veel geringere rol. Bij de distributie van dit soort arti kelen gaat het veel meer ook om za ken als kwaliteit, keuze en voorlichting. Hier zou dan ook van service-distribu tie kunnen worden gesproken. Kopen per computer Eén van de kenmerken van het ko pen in een winkel is het directe contact tussen leverancier en afnemer. Ook als het gaat om niet-winkelverkoop, blijft de consument vooralsnog de voorkeur geven aan persoonlijke bediening. Weliswaar komt directe verkoop (col portage aan de deur) amper voor, W. van der Velden Bedrijfstakonderzoek

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 7