Distributie: van kostenpost tot concurrentie' voordeel Detailhandel en distributie De consument doet zijn aankopen grotendeels in -een grote variëteit aan- winkels. Maar de detailhandel kent ook andere distributiekanalen, uiteenlopend van beproefde concepten als de ambulante handel tot (soms nog experimentele) moderne vormen als teleshopping. Iedere detaillist moet een keuze maken voor de distributiemethoden, die het best aansluiten op zijn assortiment en op de cliëntengroepen die hij wil bedienen. Steeds duidelijker wordt dat het gekozen distributieconcept een belangrijke factor is voor het succes van een onderneming. Een uitgekiende distributie kan tot concurrentievoordeel leiden. In de detailhandel is winkelverkoop het be langrijkst. waarbij spe ciaalzaken verreweg het hoogst scoren. Indeling detailhandel naar distributievormen Distributie is de spil waar in het be drijfsleven (vrijwel) alles om draait. Dis tributie brengt koper en verkoper bij el kaar, zowel voor het uitwisselen van in formatie, voor de feitelijke levering van produkt of dienst als voor de betaling. Een goede distributie maakt het moge lijk om de klant op het juiste moment van het juiste produkt te voorzien. Niet alleen de fysieke of technische aspec ten van het produkt zelf zijn van be lang, ook allerlei andere elementen spelen een rol. Levertijden, verpakking en service kunnen min of meer identie ke produkten van elkaar onderschei den. Vaak speelt het gekozen distribu tieconcept bij deze aspecten een zeer grote rol. In het ene geval kunnen zeer korte levertijden worden gerealiseerd, een andere vorm biedt uitstekende service-mogelijkheden. Een uitgekiend distributieconcept is van belang in alle onderdelen van het economisch verkeer. Of het nu gaat om de relatie tussen fabrikant en importeur, de dienstverlening van groothandel aan winkelier of de afzet door de detailhan del aan de consument. In dit artikel komt met name de laatstgenoemde distributieschakel aan de orde. De detaillist die zijn produkten aan de consument aanbiedt, moet er reke ning mee houden dat de aangeboden distributievorm steeds vaker meeweegt bij de beslissing over een bepaalde aankoop. Met andere woorden: in de detailhandel speelt ook de aard van de winkel danwel de vorm van het distri butiekanaal mee bij de keuze van de consument. Winkels belangrijkste kanaal Er mag dan sprake zijn van een breed scala aan distributievormen (zie het schema), toch neemt in de detail handel de winkelverkoop nog altijd ver reweg de belangrijkste plaats in. Die detailhandel 100% winkelverkoop 92% niet-winkelverkoop 8% parallellisatie 22% supermarkt 15% warenhuis 5% hypermarkt 2% persoonlijk 6% speciaal onpersoonlijk 2% ambulante handel 6% directe verkoop 0+ postorder 2% tele shopping 0+ 6 Rabobank 11/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 6