Wat ons bezighoudt Geldautomaten, betaalautoma ten, elektronisch telebankieren, zelfbedieningsterminals in de bankhal. De moderne technolo gie in de financiële dienstverle ning staat volop in de belang stelling. En zo hoort het ook, want het gaat om belangrijke ontwikkelingen waarmee cliënt en bank hun voordeel kunnen doen. Er mag echter niet de in druk ontstaan dat de technolo gische verworvenheden de menselijke inbreng overbodig maken. Zeker in het distributie concept van de Rabobank neemt de persoonlijke dienst verlening via het uitgebreide vestigingennet ook in de toe komst de belangrijkste plaats in. Aard van het produkt en wensen van de cliënt zijn lei dend bij de keuze voor geauto matiseerde of persoonlijke bediening. Binnen de Rabobankorganisatie heeft het thema distributie zich een belangrijke plaats verwor ven. Iedere betrokkene beseft dat de afnemer van financiële diensten zich bij zijn keuze laat leiden door de kwaliteit van het produkt zelf, maar zeker ook door de wijze waarop het wordt aangeboden. De recente intro ductie van DirectService, zelf bediening in de bankhal, illus treert het innovatieve distribu- tiedenken binnen de bank. Het inzetten van distributie als concurrentiemiddel geldt niet exclusief voor financiële instel lingen. Overal waar aanbieders en afnemers van produkten en diensten elkaar ontmoeten, is dit onderwerp actueel. Dit num mer van 'Rabobank' staat dan ook niet voor niets in het teken van distributie. De kredietverlening aan het midden- en kleinbedrijf is dit jaar sterk gestegen, zo werd duidelijk tijdens de landelijke presen tatie van Cijfers Trends. Investeringen laten krediet verlening MKB stijgen In de eerste negen maanden van dit jaar is de kredietverlening van de plaatselijke Rabobanken aan het mid den- en kleinbedrijf met 9 a 10 procent toegenomen. Hoofddirectielid drs. RM. Burghouts van Rabobank Nederland maakte dit groeicijfer onlangs bekend bij de presentatie van het rapport Cij fers Trends. Volgens hem is deze sterke toename vooral het gevolg van stijgende investeringen bij de leden/on dernemers die zich door de bank laten financieren. Het beeld bij de Rabobank ligt niet in lijn met recente onderzoekin gen in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf. Die onderzoeken duiden eerder op een verminderde investe ringsbereidheid bij het bedrijfsleven. Ter verklaring van deze opmerkelij ke verschillen noemde Burghouts twee oorzaken. De stijging van de krediet verlening door de plaatselijke Rabo banken kan voor een deel het gevolg zijn van een verdere groei van het marktaandeel. In de afgelopen tien jaar steeg dit aandeel in het MKB van 30 naar 40%. Ook kan het zijn dat onder nemingen die bij Rabobanken bankie ren, een relatief beter rendementsper spectief en een betere financiële posi tie hebben, veronderstelde Burghouts. Over het perspectief van het mid den- en kleinbedrijf in het algemeen schetst de vijftiende editie van Cijfers Trends, waarin wederom 75 bedrijfs takken worden belicht, een gemengd beeld. Na een aantal goede jaren wordt het MKB dit jaar geconfronteerd met een beperkte groei. Naar verwach ting echter zal al in de loop van vol gend jaar het herstel voorzichtig inzet ten. Na 1992 wordt een verder aan trekken van de groei voorzien tot gemiddeld 3% per jaar. ADCA-BANK wordt Rabobank Deutschland Rabobank Nederland is van plan de naam van haar Duitse dochter ADCA- BANK AG zo spoedig mogelijk te wijzi gen in Rabobank Deutschland AG. Hoofddirectielid RH. Schreve maakte dat eind vorige maand bekend bij de officiële opening van de nieuwe ADCA- vestiging in Leipzig. Inclusief dit kan toor in de voormalige DDR beschikt de bank nu over vestigingen in de acht grootste Duitse steden. De voorgenomen naamswijziging, die formeel nog moeten worden goed gekeurd door de aandeelhoudersver gadering van de ADCA-BANK, vloeit logisch voort uit een beleid van inte gratie van de Duitse deelneming in het buitenlandse vestigingennet van de Rabobankorganisatie. Gezien het gro te belang van de Duitse economie is een krachtige aanwezigheid van de Rabobank met duidelijk herkenbare eigen vestigingen in de Bondsrepu bliek van wezenlijk belang. De nieuwe naam komt die herkenbaarheid ten goede. De nieuwe naam heeft geen invloed op het werkterrein van de bank. Rabo bank Deutschland zal zich met name richten op de Duits-Nederlandse han del en op de bediening van Duitse en 3 Rabobank 11/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 3